Planificació Clínica Multidisciplinaria. Discusió de Casos Clínics I
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Responsable
Horari d'atenció
Contactar amb:
Coordinador: Dr.Luis Jané ljane@uic.es
Dr.Akram Ali akramali@uic.es
En aquesta matèria els alumnes realitzen presentacions en sessió dels casos clínics assistits durant les pràctiques externes que es realitzen a la Clínica Universitària d'Odontologia (CUO). La presentació ha d'incloure l'anamnesi, l'exploració física i clínica del cas, així com proves complementàries necessàries per al correcte diagnòstic i planificació terapèutica . Aquesta documentació serà tractada segons les lleis de protecció de dades autoritzada pels pacients. Els alumnes realitzaran una orientació diagnòstica inicial i final de cada cas i suggeriran possibles plans de tractament per, així, poder oferir el tractament ideal en cada situació, basant-se en l'evidència científica.
La presentació i defensa dels casos es realitzarà en sessió clínica amb professors i alumnes de l'àrea i un supervisor del cas. L'alumne ha de ser capaç de respondre i justificar científicament les preguntes que sorgeixin durant el debat.
Els casos clínics a tractar seran d'una complexitat alta i / o multidisciplinaris. Així mateix es podrà indicar que es realitzin revisions bibliogràfiques sobre determinats temes científics, per aportar una completa formació teòrica sobre la patologia relacionada amb l'odontologia restauradora estètica.
Coneixement de l'anatomia bucodental i de la fisiopatologia de les malalties orals. Conèixer les tècniques quirúrgiques relacionades amb la terapèutica dental i la pròtesi odontològica. Ser coneixedor i dominar els programes informàtics de processament de text, presentacions i de tractament de fulls de càlcul.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és que l'alumne sigui capaç de presentar, discutir i defensar les diferents situacions diagnòstiques clíniques dels pacients de la CUO, així com els diferents plans de tractament possibles i la seva seqüència clínica.
Aquesta assignatura es desenvoluparà durant els dos cursos acadèmics del programa de formació del màster.
L'alumne ha de ser capaç d'utilitzar correctament la terminologia científica relacionada amb la disfunció temporomandibular i l'odontologia restauradora estètica. realitzar una correcta anàlisi i diagnòstic extraoral del terç inferior de la cara dels pacients, destacant els aspectes estètics i funcionals de les dents i parts toves de la boca en aquesta anàlisi. També sabrà efectuar una correcta exploració i diagnòstic intraoral de l'aparell masticatori dels pacients.
- L'alumne ha de ser capaç d'identificar i reproduir la macro i microestética dental, així com el maneig dels teixits durs i tous de la boca.
- L'alumne ha de ser capaç de realitzar presentacions públiques sobre casos clínics, amb tots els detalls diagnòstics i exploracions complementàries requerides, fent propostes de plans de tractaments basats en l'evidència científica.
- L'alumne ha de tenir un coneixement clar, avançat i actual de la implantologia. Ha de conèixer i entendre els conceptes de la osteointegració, adaptació passiva, torque, connexions implantològiques, tipus de superfície de l'implant, tipus de pilar protèsic, tècniques d'impressió, transferència dels paràmetres oclusals, funcionals i estètics, realitzar les diferents proves i comprovacions de els components protèsics durant el procés de confecció de les pròtesis orals, aconseguint controlar aquest procés en tot moment per tal que les pròtesis estomatològiques acabades compleixin amb els objectius funcionals i estètics marcats en un inici.
- L'alumne té coneixements científics per triar el tipus de material a utilitzar per a cada situació clínica.
Els alumnes tenen les eines per mantenir la seva formació continuada actualitzada. Han de saber adaptar la seva pràctica clínica i el seu equip tecnològic als avenços i modificacions que es produeixin al llarg de la seva vida professional, que pot ser autònoma i autodirigida.
El contingut de l'assignatura és eminentment teòric i multidisciplinar, es comença la planificació dels casos senzills i gradualment s'acaba realitzant planificació amb un alt grau de complexitat. L'alumne tracta els casos dels pacients de forma multidisicplinar, interactuant amb els professors i alumnes dels Màsters de Periodonica, Cirurgia, Implantologia, Ortodòncia i Articulació Temporomandibular. En ocasions i en casos multidisiplinars molt complexos la discussió dels cassos es realitza en una sessió conjunta de les diferents àrees de la facultat, hi participen els alumnes i els professors dels diferents màsters.
Metodologia:
Estudi de casos clínics
Resolució de casos clínics
Aprenentatge orientat a patologies
Activitats formatives:
5 ECTS SEM
L'avaluació d'aquesta matèria es realitzarà mitjançant diferents procediments. La fórmula principal serà l'avaluació continuada de l'alumne, obtenint diferents qualificacions al llarg dels dos cursos acadèmics de la seva formació.
En l'activitat formativa MC (Mètode del cas per a l'anàlisi i resolució de casos clínics) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d'aquesta activitat (coneixement de l'agenda de pacients, ordre i correcte ús de la documentació clínica, aportacions i ajudes a altres companys ...).
Es valoraran els coneixements científics, tècnics i clínics relacionats amb la patologia del pacient (l'ús de la terminologia científica adequada, la capacitat de resolució de problemes en fases diagnòstiques o terapèutiques que potser no estiguin del tot definides, l'anàlisi adequat de les dades de la història clínica, la sol·licitud i interpretació de les proves d'exploració complementàries adequades ...); i la forma en la presentació del MC (capacitat de comunicació, expressió oral i corporal, ús de les bases de dades bibliogràfiques i dels recursos informàtics ...). Les presentacions dels casos clínics seran realitzades en arxius informàtics (tipus "Microsoft Office PowerPoint Presentation" o Keynote) i formaran part de la documentació clínica de cada pacient respectant les lleis de protecció de dades dels pacients) i podrà ser consultada en qualsevol moment per el professorat responsable.
En l'activitat formativa SEM (Seminaris) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d'aquesta activitat es valora la seua capacitat de síntesi i de resolució de problemes en situacions que poden arribar a no ser del tot previsibles. La metodologia en què es realitzin les revisions dels articles científics presentats també serà valorada pel / s professor / s responsable / s de l'activitat formativa. Aquestes revisions es realitzaran en arxius informàtics (tipus "Microsoft Office PowerPoint Presentation" o Keynote). Si el professorat creu necessari, es realitzaran proves escrites (exàmens) per poder avaluar els coneixements teòrics apresos en el decurs dels SEM.
Participació directa i personal 20%
Coneixements científics, tècnics i clínics 40%
Forma de la presentació del MC 20%
Metodologia de la revisió de la literatura científica 20%
Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume I: Principles, Design, Implementation
Rafi Romano; The Art of Treatment Planning: Dental and Medical Approaches to the Face and Smile
Rafi Romano; The Art of the Smile: Integrating Prosthodontics, Orthodontics, Periodontics, Dental Technology, and Plastic Surgery in Esthetic Dental Treatment
Rafi Romano; The Art of Detailing: Philosophical Foundations
Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume II: Comprehensive Case Studies
Fradeani M. “Rehabilitación estética en prótesis fija- Anàlisis estético- Volumen 1. Quintessence Books