Planificació Clínica Multidisciplinaria. Discusió de Casos Clínics I
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Responsable
Horari d'atenció
Contacteu amb:
Coordinador: Dr. Luis Jané ljane@uic.es
Dr. Akram Ali akramali@uic.es
En aquesta matèria els alumnes fan presentacions en sessió dels casos clínics assistits durant les pràctiques externes que es duen a terme a la Clínica Universitària d’Odontologia (CUO). La presentació ha d’incloure l’anamnesi, l’exploració física i clínica del cas, com també proves complementàries necessàries per al diagnòstic i la planificació terapèutica correctes. Aquesta documentació es tractarà segons les lleis de protecció de dades que els pacients han d’autoritzar. Els alumnes realitzaran una orientació diagnòstica inicial i final de cada cas i suggeriran possibles plans de tractament per poder oferir, així, el tractament ideal en cada situació basant-se en l’evidència científica.
La presentació i defensa dels casos es farà en una sessió clínica amb professors i alumnes de l’àrea i un supervisor del cas. L’alumne ha de ser capaç de respondre i justificar científicament les preguntes que sorgeixin durant el debat.
Els casos clínics que es tractaran seran d’una complexitat elevada i/o multidisciplinaris. Així mateix, es podrà indicar que es facin revisions bibliogràfiques sobre determinats temes científics per aportar una formació teòrica completa sobre la patologia relacionada amb l’odontologia restauradora estètica.
Conèixer l’anatomia bucodental i la fisiopatologia de les malalties orals. Conèixer les tècniques quirúrgiques relacionades amb la terapèutica dental i la pròtesi odontològica. Conèixer i dominar els programes informàtics de processament de text, tractament de fulls de càlcul i presentacions.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne sigui capaç de presentar, discutir i defensar les diferents situacions diagnòstiques clíniques dels pacients de la CUO, així com els diferents plans de tractament possibles i la seva seqüència clínica.
Aquesta assignatura es desenvoluparà durant els dos cursos acadèmics del programa de formació del Màster.
L’alumne ha de ser capaç d’utilitzar correctament la terminologia científica relacionada amb la disfunció temporomandibular i l’odontologia restauradora estètica. Realitzar una anàlisi i un diagnòstic extraoral correctes del terç inferior de la cara dels pacients, i saber destacar els aspectes estètics i funcionals de les dents i de les parts toves de la boca en aquesta anàlisi. També ha de saber efectuar una exploració i un diagnòstic intraoral correctes de l’aparell masticatori dels pacients.
- Ha de ser capaç d’identificar i reproduir la macroestètica i microestètica dental, com també manipular els teixits durs i tous de la boca.
- Ha de ser capaç de fer presentacions públiques sobre casos clínics, amb tots els detalls diagnòstics i exploracions complementàries requerides, i fer propostes de plans de tractaments basats en l’evidència científica.
- Ha de tenir un coneixement clar, avançat i actual de la implantologia. Ha de conèixer i entendre els conceptes de l’osteointegració, l’adaptació passiva, el torque, les connexions implantològiques, els tipus de superfície de l’implant, els tipus de pilar protètic, les tècniques d’impressió, la transferència dels paràmetres oclusius, funcionals i estètics, fer les diferents proves i comprovacions dels components protètics durant el procés de confecció de les pròtesis orals, i aconseguir controlar aquest procés en tot moment per tal que les pròtesis estomatològiques acabades compleixin els objectius funcionals i estètics marcats en un inici.
- Ha de tenir coneixements científics per triar el tipus de material que s’ha d’utilitzar per a cada situació clínica.
Els alumnes tenen les eines per mantenir la seva formació contínua actualitzada. Han de saber adaptar la seva pràctica clínica i el seu equip tecnològic als avenços i les modificacions que es produeixin al llarg de la seva vida professional, que pot ser autònoma i autodirigida.
El contingut de l’assignatura és eminentment teòric i multidisciplinari, es comença per la planificació dels casos senzills i gradualment s’acaba planificant amb un alt grau de complexitat. L’alumne tracta els casos dels pacients de manera multidisciplinària, interactuant amb els professors i alumnes dels màsters de Periodòncia, Cirurgia, Implantologia, Ortodòncia i Articulació Temporomandibular. En algunes ocasions i en casos multidisciplinaris molt complexos la discussió dels casos es fa en una sessió conjunta de les diferents àrees de la facultat, en què participen els alumnes i els professors dels diferents màsters.
Metodologia:
Estudi de casos clínics
Resolució de casos clínics
Aprenentatge orientat a patologies
Activitats formatives:
5 ECTS SEM
L’avaluació d’aquesta matèria es farà mitjançant diferents procediments. La fórmula principal serà l’avaluació contínua de l’alumne, que obtindrà diferents qualificacions al llarg dels dos cursos acadèmics de la seva formació.
En l’activitat formativa MC (mètode del cas per a l’anàlisi i resolució de casos clínics) es faran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d’aquesta activitat (coneixement de l’agenda de pacients, ordre i ús correcte de la documentació clínica, aportacions i ajuda a altres companys...).
Es valoraran els coneixements científics, tècnics i clínics relacionats amb la patologia del pacient (l’ús de la terminologia científica adequada, la capacitat de resolució de problemes en fases diagnòstiques o terapèutiques que potser no estiguin del tot definides, l’anàlisi adequada de les dades de la història clínica, la sol·licitud i interpretació de les proves d’exploració complementàries adequades...), i la forma en la presentació de l’activitat formativa MC (capacitat de comunicació, expressió oral i corporal, ús de les bases de dades bibliogràfiques i dels recursos informàtics...). Les presentacions dels casos clínics es faran en arxius informàtics (tipus Microsoft Office PowerPoint Presentation o Keynote) i formaran part de la documentació clínica de cada pacient, la qual ha de respectar la llei de protecció de dades dels pacients) i el professorat responsable les podrà consultar en qualsevol moment.
En l’activitat formativa SEM (seminaris) es faran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d’aquesta activitat. Es valora la capacitat de síntesi i de resolució de problemes en situacions que poden arribar a no ser del tot previsibles. La metodologia en què es basin les revisions dels articles científics presentats també la valorarà el professorat responsable de l’activitat formativa. Aquestes revisions es faran en arxius informàtics (tipus Microsoft Office PowerPoint Presentation o Keynote). Si el professorat ho creu necessari, es faran proves escrites (exàmens) per poder avaluar els coneixements teòrics apresos en el decurs dels SEM.
Participació directa i personal: 20%
Coneixements científics, tècnics i clínics: 40%
Forma de la presentació de l’MC: 20%
Metodologia de la revisió de la literatura científica: 20%
Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume I: Principles, Design, Implementation
Rafi Romano; The Art of Treatment Planning: Dental and Medical Approaches to the Face and Smile
Rafi Romano; The Art of the Smile: Integrating Prosthodontics, Orthodontics, Periodontics, Dental Technology, and Plastic Surgery in Esthetic Dental Treatment
Rafi Romano; The Art of Detailing: Philosophical Foundations
Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume II: Comprehensive Case Studies
Fradeani M. “Rehabilitación estética en prótesis fija- Anàlisis estético- Volumen 1. Quintessence Books