Assignatura

Evidència Científica en Odontologia Rehabilitadora i Estètica

  • codi 11756
  • curs 2
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 6.5

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dr. Akram ALI HUSSEIN - akramali@uic.es

Horari d'atenció

 El alumnes pot contactar amb el professor al finalitzar la classe o en una reunió sol·licitada mitjançant correu electrònic   akramali@uic.es 

Presentació

L'evidència científica en odontologia és aquella branca de l'Odontologia Restauradora Estètica vol apropar a l'alumne al món de la literatura d'una forma pràctica i eficient. Consisteix en la cerca i troballa de la literatura biomèdica original i rellevant. Lectura crítica de la mateixa i establiment del seu nivell d'evidència per interpretar-la correctament.

Requisits previs

L'alumne ha de tenir coneixements de recerca d'informació per internet, base de dades i amb el pubmed. És aconsellable tenir un nivell alt d'anglès pel gran nombre d'articles escrits en aquesta llengua.  

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura és que l'alumne sàpiga distingir quins articles tenen una evidència científica contrastada i quins només tenen una opinió dels autors. El raonament fisiopatològic tradicional es considera insuficient per prendre decisions clíniques

Adquirir la capacitat de fer lectura i analitzar amb esperit crític la literatura científica

Adquirir la capacitat de realitzar una revisió bibliogràfica sobre temes concrets de l'àmbit de l'odontologia rehabilitadora estètica i tenir en compte les seves relacions amb altres àmbits de l'odontologia, per poder actuar de forma avançada i multidisciplinar.

Adquirir les bases per a realitzar publicacions sobre les revisions bibliogràfiques

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE7 - Ser capaç de buscar, organitzar i analitzar, amb esperit crític, utilitzant fonts d’informació biomèdica, la literatura científica sobre temes relacionats amb la disfunció temporomandibular i l’odontologia restauradora estètica, per poder seguir el seu procés de formació continuada de forma autodirigida i autònoma.
  • CG3 - Saber aplicar els protocols establerts en la Clínica Universitària d’Odontologia amb relació al diagnòstic, les exploracions complementàries i el tractament dels pacients, així com la planificació d’aquest, tenint en compte que els pacients als quals es dirigeixen presenten patologies amb perfils avançats o multidisciplinaris.
  • CG4 - Saber aplicar els protocols d’ús dels aparells del laboratori-taller dental fins a arribar a fer els procediments necessaris que ajudin en la confecció de la rehabilitació oral o dels tractaments propis d’un odontòleg restaurador.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- L'alumne analitza la literatura científica amb esperit crític.

- L'alumne analitza la qualitat de la literatura científica pel seu contingut més que per la seva presentació i format.

- L'alumne busca informació científica sobre temes relacionats amb la funció de l'odontologia restauradora estètica.

- L'alumne realitza una revisió bibliogràfica sobre temes concrets de l'àmbit de l'odontologia restauradora estètica i té en compte les seves relacions amb altres àmbits de l'Odontologia, per poder actuar de forma avançada i multidisciplinària.

- L'alumne assumeix que la revisió de la literatura científica ha de ser una eina imprescindible en el seu quefer professional i que tots els procediments clínics utiitzats en la professió deuen estar basats en l'evidència científica.

- L'alumne realitza publicacions sobre revisions bibliogràfiques en disposar de les bases teòriques i pràctiques per realitzar-les.

- L'alumne integra coneixements i s'enfronta a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació clínica i bibliogràfica que pot arribar a ser limitada en ocasions.  

Continguts

  • Bases de la recerca bibliogràfica.
  • Bases dels diferents tipus d'estudis.
  • Bases dels processos de les diferents tècniques d'investigació.
  • Lectura crítica d'articles.
  • Fonaments de l'adhesió.
  • Fonaments dels materials d'obturació
  • Fonaments dels materials en prostodòncia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia:

Classes expositives

Estudi de casos clínics

Resolució de casos clínics

Aprenentatge orientat a patologies

Aprenentatge dirigit en petits grups 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta matèria es realitzarà mitjançant diferents procediments. L'avaluació continuada serà el principi bàsic a aconseguir. Per a això, s'obtindran diferents qualificacion, al llarg dels dos cursos acadèmics, de les seves activitats formatives. 

En l'activitat formativa CM (Classes magistrals) es realitzaran proves escrites (exàmens) per poder avaluar els coneixements teòrics adquirits en el transcurs de les CM i també es valorarà la participació directa i personal en el desenvolupament de classe.

En l'activitat formativa SEM (Seminaris) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal que l'alumne estableixi en el desenvolupament d'aquesta activitat valorant-se la seva capacitat de síntesi i de resolució de problemes en situacions que poden arribar a no ser del tot previsibles. La metodologia en què es realitzin les revisions dels articles científics presentats també serà valorada per el/els professor/és responsable/s de l'activitat formativa. Aquestes revisions es realitzaran mitjançant arxius informàtics (tipus “Microsoft Office PowerPoint Presentation”) i el professorat es farà càrrec del material lliurat. Es realitzaran proves escrites (exàmens) per poder avaluar els coneixements teòrics apresos en el transcurs dels SEM.

En l'activitat formativa *MC (Mètode del cas per a l'anàlisi i resolució de casos clínics) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal que l'alumne estableixi en el desenvolupament d'aquesta activitat. Es valoraran els seus coneixements teòrics, tècnics i clínics relacionats amb les patologies dels pacients; la capacitat de resoldre problemàtica de tipus clínic, quirúrgic i/o tècnic, en situacions clíniques que potser no estiguin del tot definides; i la forma en la presentació del *MC (capacitat de comunicació, expressió oral i corporal, ús de les bases de dades bibliogràfiques i dels recursos informàtics…). Les presentacions dels casos clínics seran realitzades en arxius informàtics (tipus “Microsoft *Office *PowerPoint *Presentation”) i formaran part de la documentació clínica de cada pacient (convenientment tractada segons les lleis de protecció de dades dels pacients), podent ser consultada en qualsevol moment pel professorat responsable.

Participació directa i personal 10%
Avaluació de les proves escrites 25%
Metodologia de la revisió de la literatura científica 20%
Coneixements científics, tècnics, clínics i patològics del pacient 25%
Forma de la presentació del *MC 20%

Bibliografia i recursos

  1. Mangani F., Ceruti A., Putignano A. Guidelines for adhesive dentistry: The key to success. Quintessence, 2009
  2. Shillingburg, Jacobi, Brackett. “Principios básicos en las preparaciones dentarias para restauraciones de metal colado y de ceràmica” Quintessence Books.
  3. . Shillingburg H., Hobo S.  “Fundamentos de prótesis fija” Quintessence books.

 

  1. . Mallat E., Mallat E. “Fundamentos de la estética bucal en el grupo anterior” Quintessence Books
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00