Assignatura

Planificació Clinica Multidisciplinaria. Discusió de Casos Clínics II

  • codi 11758
  • curs 2
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 7.5

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Miguel ROIG - mroig@uic.es

Horari d'atenció

Contactar:    akramali@uic.es 

Presentació

En aquesta matèria els alumnes realitzaran les presentacions dels casos clínics dels pacients visitats durant les pràctiques externes que es realitzen en la Clínica Universitària d’Odontologia. Aquests casos clínics seran explicats pels propis alumnes, incloent-se en la presentació l'anamnesi, els resultats de l'exploració intra i extraoral i de les exploracions complementàries efectuades. Aquesta documentació clínica serà tractada segons les lleis de protecció de dades dels pacients. Els alumnes realitzaran una orientació diagnòstica de cada cas clínic i suggeriran el seu possible pla de tractament. Tot això, sempre acompanyat per les pertinents revisions bibliogràfiques relacionades amb la patologia i/o tractament suggerit. Aquestes planificacions clíniques es desenvoluparan davant del professor responsable i d'un auditori de professionals de diversos àmbits (periodoncia, cirurgia oral, ortodòncia…), i l'alumne ha de saber respondre a problemes i a qüestions que sorgeixin en el debat. Els casos clínics tindran una problemàtica de caràcter avançat i multidisciplinari. Així mateix es realitzaran revisions bibliogràfiques sobre determinats temes científics, de forma independent a la patologia que els pacients presentin, aconseguint-se, al final del programa de formació del màster, que els alumnes hagin obtingut una formació teòrica sobre tota la patologia relacionada amb l'odontologia restauradora estètica.   

Requisits previs

Anatomia buco-dental. Coneixement de la fisiopatologia de la malalties orals. Tècnica quirúrgica en relació a la terapèutica dental i la pròtesi odontológica. Coneixement de programes informàtics relacionats amb els processaments de textos, presentacions i fulls de càlcul.  

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és aconseguir que els alumnes realitzin les presentacions dels casos clínics dels pacients atesos durant les pràctiques externes que es realitzen en la Clínica Universitària d’Odontologia. Aquests casos clínics seran explicats pels propis alumnes, incloent-se en la presentació l'anamnesi, els resultats de l'exploració intra i extraoral i de les exploracions complementàries efectuades. Aquesta documentació clínica serà tractada segons les lleis de protecció de dades dels pacients. Els alumnes realitzaran una orientació diagnòstica de cada cas clínic i suggeriran el seu possible pla de tractament. Tot això, sempre acompanyat per les pertinents revisions bibliogràfiques relacionades amb la patologia i/o tractament suggerit. Aquestes planificacions clíniques es desenvoluparan davant del professor responsable i d'un auditori de professionals de diversos àmbits (periodoncia, cirurgia oral, ortodòncia…), i l'alumne ha de saber respondre a problemes i a qüestions que sorgeixin en el debat. Els casos clínics tindran una problemàtica de caràcter avançat i multidisciplinari. Així mateix es realitzaran revisions bibliogràfiques sobre determinats temes científics, de forma independent a la patologia que els pacients presentin, aconseguint-se, al final del programa de formació del màster, que els alumnes hagin obtingut una formació teòrica sobre tota la patologia relacionada amb l'odontologia restauradora estètica.

Aquesta assignatura es desenvoluparà durant els dos cursos del programa de formació del màster.  

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE1 - Dur a terme una anàlisi correcta i un diagnòstic extraoral, i destacar els aspectes estètics i funcionals de les dents i les parts toves del terç inferior de la cara així com l’anàlisi i els diagnòstics clínics i de laboratori, mitjançant encerats diagnòstics i terapèutics sobre models, per aconseguir rehabilitar-ne l’oclusió dental en equilibri funcional i estètic tenint en compte factors multidisciplinaris de l’aparell mastegador.
  • CE5 - Ser capaç de fer presentacions públiques sobre casos clínics propis basats en la literatura científica, i fer servir correctament la terminologia científica relacionada amb la disfunció temporomandibular i l’odontologia restauradora estètica.
  • CE9 - Reconèixer i interpretar les imatges i les tècniques diagnòstiques especialitzades que tinguin rellevància en la investigació, així com saber aplicar les eines bioinformàtiques i les noves tecnologies en el camp de l’odontologia protètica, restauradora i la implantopròtesi.
  • CG1 - Tenir la capacitat per comunicar-se amb els pacients a fi d’explicar, amb criteris científics, però llenguatge assequible, el diagnòstic, el pla de tractament i pronòstic, en patologies que acostumaran a tenir un perfil avançat o multidisciplinari.
  • CG2 - Tenir autonomia per fer les anamnesis i les exploracions orals als pacients amb patologies que poden tenir caràcter avançat o multidisciplinari; i emplenar la història clínica i el curs clínic amb llenguatge i terminologia científica adequada a un professional de l’odontologia restauradora estètica.
  • CG3 - Saber aplicar els protocols establerts en la Clínica Universitària d’Odontologia amb relació al diagnòstic, les exploracions complementàries i el tractament dels pacients, així com la planificació d’aquest, tenint en compte que els pacients als quals es dirigeixen presenten patologies amb perfils avançats o multidisciplinaris.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne és capaç d'usar correctament la terminologia científica relacionada amb la disfunció temporomandibular i odontologia restauradora estètica, realitzant una correcta anàlisi i diagnòstic *extraoral del terç inferior de la cara dels pacients, destacant-se els aspectes estètics i funcionals de les dents i parts toves de la boca en aquesta anàlisi. També sap efectuar una correcta exploració i diagnòstic intraoral de l'aparell masticatorio dels pacients.

- Els alumnes són capaços d'identificar i reproduir els criteris de la macroestética i microestética dental, també en els teixits durs i tous de la boca.

- L'alumne és capaç de realitzar presentacions públiques sobre casos clínics, amb tots els detalls diagnòstics i exploracions complementàries requerides, fent proposades de plans de tractaments referenciats en la literatura científica.

- Els alumnes tenen un coneixement clar i avançat en conceptes com la osteointegración, adaptació passiva, torque, connexió implantológica, superfície de l'implant, tipus de pilar protésic, tipus d'impressions a realitzar, transferència dels paràmetres oclusals funcionals i estètics…També trien, de forma personalitzada per a cada pacient, els diferents aditaments implantológics i realitzen les diferents proves i comprovacions dels components protésics durant el procés de confecció de les pròtesi oral, aconseguint controlar aquest procés en tot moment a fi que les pròtesis estomatológiques acabades compleixin amb els objectius funcionals i estètics marcats en un inici.

- L'alumne té coneixements científics per triar el tipus de material amb el qual estigui confeccionada la rehabilitació a instal·lar en el pacient.

Els alumnes tenen les eines per mantenir la seva formació continuada actualitzada. Han de saber adaptar la seva pràctica clínica i el seu equip tecnològic als avanços i modificacions que es produeixin al llarg de la seva vida professional, que pot ser autònoma i *autodirigida.  

Continguts

El contingut de l'assignatura és eminentment teòric i multidisciplinar, es comença la planificació dels casos senzills i gradualment s'acaba realitzant planificació dels d'alt grau de complexitat. L'alumne tracta els casos dels pacients de forma multidisicplinar, interactuant amb els professors i alumnes dels Màsters de Periodonica, Cirurgia, Implantologia, Ortodòncia i Articulació Temporomandibular. En ocasions i en casos multidisiplinars molt complexos la discussió dels casos es realitza en una sessió conjunta de les diferents àrees de la facultat, hi participen els alumnes i els professors dels diferents màsters.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia:

Estudi de casos clínics

Resolució de casos clínics

Aprenentatge orientat a patologies

Aprenentatge dirigit en petits grups

Activitats formatives:

5 ECTS MC (75 hores)

3 ECTS SEM (45 hores) selecciona tot el text  

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta matèria es realitzarà mitjançant diferents procediments. L'avaluació continuada serà el principi bàsic a aconseguir. Per a això s'obtindran diferents qualificacions, al llarg dels dos cursos acadèmics, de les seves activitats formatives. 

En l'activitat formativa MC (Mètode del cas per a l'anàlisi i resolució de casos clínics) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d'aquesta activitat (coneixement de la seva agenda de pacients, ordre i correcte ús de la documentació clínica, aportacions i ajudes a altres companys…). Es valoraran els coneixements científics, tècnics i clínics relacionats amb la patologia del pacient (l'ús de la terminologia científica adequada, la capacitat de resolució de problemes en fases diagnòstiques o terapèutiques que potser no estiguin del tot definides, l'anàlisi adequada de les dades de la història clínica, la sol·licitud i interpretació de les proves d'exploració complementàries adequades…); i la forma en la presentació del MC (capacitat de comunicació, expressió oral i corporal, ús de les bases de dades bibliogràfiques i dels recursos informàtics…). Les presentacions dels casos clínics seran realitzades en arxius informàtics (tipus “Microsoft Office PowerPoint Presentation”) i formaran part de la documentació clínica de cada pacient, (tractant-se adequadament segons les lleis de protecció de dades dels pacients) podent ser consultada en qualsevol moment pel professorat responsable.
En l'activitat formativa SEM (Seminaris) es realitzaran avaluacions a partir de la participació directa i personal en el desenvolupament d'aquesta activitat valorant-se la seva capacitat de síntesi i de resolució de problemes en situacions que poden arribar a no ser del tot previsibles. La metodologia en què es realitzin les revisions dels articles científics presentats també serà valorada per el/els professor/és responsable/s de l'activitat formativa. Aquestes revisions ser realitzaran en arxius informàtics (tipus “Microsoft Office PowerPoint Presentation”) i el professorat es farà càrrec de la documentació lliurada. Es realitzaran proves escrites (exàmens) per poder avaluar els coneixements teòrics apresos en el transcurs dels SEM.


Participació directa i personal 15%
Proves escrites 20%
Coneixements científics, tècnics, clínics i patològics del pacient 25%
Forma de la presentació del *MC 20%
Metodologia de la revisió de la literatura científica 20%

Bibliografia i recursos

Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume I: Principles, Design, Implementation

Rafi Romano; The Art of Treatment Planning: Dental and Medical Approaches to the Face and Smile

Rafi Romano; The Art of the Smile: Integrating Prosthodontics, Orthodontics, Periodontics, Dental Technology, and Plastic Surgery in Esthetic Dental Treatment

Rafi Romano; The Art of Detailing: Philosophical Foundations

Michael Cohen; Interdisciplinary Treatment Planning, Volume II: Comprehensive Case Studies

 

Fradeani M. “Rehabilitación estética en prótesis fija- Anàlisis estético- Volumen 1. Quintessence Books

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00