Assignatura

Llengua Castellana

  • codi 12021
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 1

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Carolina SERRA - cserra@uic.es

Horari d'atenció

Podeu contactar amb la professora a través de: Carolina Serra: cserra@uic.es

 

Presentació

L’assignatura forma part del pla d’estudis del Grau en Comunicació Audiovisual, i és obligatòria.

La correcció ortogràfica i el domini de la normativa de la llengua castellana són condicions indispensables per cursar el Grau de Comunicació Audiovisual. En aquesta assignatura es reforçarà, per tant, l'escriptura, a través del desenvolupament de les capacitats de detectar i corregir les errades pròpies. Capacitats bàsiques per a un futur professional que tindrà com a valor instrumental fonamental el domini del llenguatge escrit.

Per això es proporcionaran eines per tal que l'alumnat treballi i assimili els principis bàsics de l'escriptura i la normativa de la llengua castellana, tant a les classes magistrals com en la correcció personalitzada de les pràctiques.

Aquest curs zero d'ortografia i normativa de la llengua per a Comunicació Audiovisual té com a objectiu aconseguir la redacció adequada i correcta de l'alumnat. El comunicador ha de ser capaç de captar, entendre i comprendre la realitat que l'envolta per poder transmetre-la adequadament. La millor manera de dur a terme aquest procés és emprant una escriptura correcta, no només de continguts, sinó també a nivell ortogràfic i sintàctic. La redacció reflecteix l'educació i el coneixement de la persona que escriu i es converteix, sens dubte, en un signe d'identitat de cadascú. L'exigència que comporta escriure correctament és una responsabilitat envers un mateix, envers la professió i, per descomptat, envers el públic.

Per tant, la finalitat d'aquesta assignatura no és només que l'alumnat escrigui correctament, sinó que sigui capaç d'adoptar una actitud que li permeti fer-se valer a si mateix com a redactor de continguts, i que li proporcioni el respecte dels seus lectors.

Requisits previs

Coneixements previs de llengua castellana.

 

Objectius

En aquesta assignatura es revisen els continguts bàsics de l'ortografia i la normativa de la llengua castellana, per tal d'assolir la qualitat de redacció adequada per a un alumne del grau en Comunicació Audiovisual.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Parlaran i escriuran correctament.
  • Tindran més bon domini del llenguatge, capacitat creativa
  • Podran manipular la llengua de manera eficaç segons els objectius i els propòsits en cada situació comunicativa.

Continguts

MÒDUL 1: LLENGUA CASTELLANA (1 crèdit)

1. L'accentuació

  • Regles d'accentuació de les paraules agudes, planes, esdrúixoles i sobresdrúixoles.
  • Diftong, triftong, hiat.
  • La dièresi.
  • Paraules monosil·làbiques i accent diacrític.
  • Altres casos: pronoms, adverbis, conjuncions.

2. Normes i signes de puntuació

  • La coma.
  • El punt i coma.
  • Els dos punts.
  • El punt.
  • Els punts suspensius.
  • Els signes d'interrogació i exclamació.
  • El parèntesi.
  • Els claudàtors.
  • La dièresi.
  • Les cometes.
  • La ratlla.

3. Ús de majúscules 

  • Inici d'un text, noms propis, tractaments especials, marques…


4. Ús de diverses lletres en particular

  • “b” i “v”
  • “g” i “j”
  • “j” - “i”
  • “h”
  • “m” i “n”
  • “h”

5. Les interferències amb el català

6. Recursos i fonts de referència (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)

7. Vocabulari (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)


Tema  T2
      Materials
            Puntuació t2_puntuacion.pdf 

Tema  Lecturas
      Materials
             lavanguardia_a.pdf 
             relatos_ortograficos_1.pdf 
             infinitivoporimperativo_realacademiaespanola.pdf 
             «iros»imperativo1.pdf 
             la_vanguardia_b.pdf 
            RAE_Solo laraereconocesuderrotacontralosacentosdesoloyeldemostrativoeste_cultura_elmundo.pdf 

Tema  T1
      Materials
             t1_laacentuacion.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és continuada i inclou examen final.

MÒDULO 1: LLENGUA CASTELLANA

Examen final: 100% 

 

En cas de 2a i 3a convocatòria, es realitzarà un examen de tipus pràctic i teòric.

Bibliografia i recursos

Manual bàsico:

Ortografía de la lengua española. Real Academia Española. 1999.

Bibliografia recomenada:

Escribir sin faltas. José A. Martínez.

La cocina de la escritura, Daniel Cassany

Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.

El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter

RECURSOS WEB

http://www.aplicaciones.info/ortogra/ortogra.htm

http://espanol.17style.com/

http://reglasdeortografia.com/homofonas.html

 

Material didàctic

      Materials
            Grafías complicadas grafiascomplicadas.pdf 
            T3 t3_mayusculas.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00