Assignatura

Ètica

  • codi 12050
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es

Horari d'atenció

En cualquier momento se le puede escribir un correo electrónico al responsable de la asignatura para concretar una entrevista o resolver dudas. Su dirección es lacasa@uic.es

Presentació

A la ética de la comunicación no le ha resultado sencillo encontrar su camino. Unas veces ha concentrado sus esfuerzos en destilar reglas (demasiado) sencillas de comportamiento que sustituyeran la necesidad de reflexionar y decidir y personalmente. Otras se ha perdido en discusiones teórico-abstractas que han acabado provocando escepticismo entre los profesionales. En tanto que saber aplicado, la ética de la comunicación se enfrenta al problema de cómo pueden ser trasladados los valores y máximas ideales a una praxis diaria, llena de circunstancias y complejidades.

Requisits previs

No se establecen requisitos previos para cursar esta asignatura.

Objectius

Esta asignatura pretende ayudar a armonizar perspectivas teóricas y prácticas mediante el acceso combinado a contenidos sistemáticos de la comunicación y a casos y aplicaciones reales. Se pretende, así, capacitar a los estudiantes a saber analizar situaciones profesionales y actuaciones personales, adquirir el hábito de estar dispuesto a dar respuesta coherente de sus propios actos, saber argumentar en términos de derechos y deberes, tratar de actuar en conciencia y exponer al público o a los miembros de su equipo de trabajo el origen de sus decisiones.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Los estudiantes:

Se ilustrarán en las distintas corrientes de pensamiento ético y quedarán en una mejor disposición de afrontar con autonomía y responsabilidad los distintos problemas éticos que su profesión tarde o temprano les planteará.

Conocerán los procesos morales presentes en los individuos, los grupos sociales y la gran sociedad. Asimismo serán más capaces de gestionar aquellas situaciones de su labor profesional en las que el factor humano sea dominante.

Además de adquirir conocimientos y competencias, conocerán protocolos útiles para trabajar en el mundo de la comunicación, el cual está fuertemente condicionado por dinámicas y exigencias económico-empresariales.

Adoptarán como uno de los puntos básicos de su perspectiva profesional el conocimiento y atención de los públicos y las audiencias.

Continguts

I.

Tema 1.

Ètica, deontologia i moral.

Tema 2.

Aspiració a la felicitat, sentit de la vida i sentit del treball.

Tema 3.

Persona, subjectivitat i conciència moral.

Tema 4.

Veritat i mentida.

 

II.

Tema 5.

La tesis de les obres cinematogràfiques.

Tema 6.

La ficció com a configurador de l’imaginari col·lectiu.

Tema 7.

La llibertat del creador vs la responsabilitat ètica del creador.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Clases magistrales: perspectiva general de la ética de la comunicación (20 horas).

Seminario: curso dedicado específicamente al rumor y la desinformación (10 horas).

Coaching: seguimiento para la realización de un trabajo sobre la temática del seminario.

Meeting Point: encuentro con un representante del Consell de la Informació de Catalunya (CIC).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Los alumnos realizarán un examen final en el que se evaluará los contenidos y las competencias trabajados durante la asignatura. También entregarán un trabajo individual.

La nota del examen pesará un 75% y la del trabajo un 25% en la calificación final de la asignatura.

La normativa sobre ortografía de la Facultad se aplicará tanto al examen como al trabajo.

Se exige un 80% de asistencia a clase para poder aprobar la asignatura.

*Per a superar la segona convocatòria serà necessari tornar-se a avaluar d'aquelles activitats que no s'hagin aprovat en la primera convocatòria. La tercera, quarta, cinquena i sisena convocatòries es regiran per allò que a començament de cada curs quedi indicat en la guia per als alumnes de primera i segona convocatòria de la nova edició de l'assignatura.

Material didàctic

      Materials
            Codi Deontològic (Col·legi de Periodistes de Catalunya) codi-deontologic_cpc_cic_catala.pdf 
            Decàleg de Bones Pràctiques Professionals (Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya) decaleg_cpac.pdf 
            PDF 2020 - Tema 1 - Ètica, Deontologia, Moral tema_1_e_ca_19-20_200122.pdf 
            PDF 2020 - Tema 2 - Felicitat, sentit de la vida, sentit del treball tema_2_e_ca_19-20_200205.pdf 
            PDF 2020 - Tema 3 - Persona, subjectivitat i consciència moral tema_3_e_ca_19-20_200228.pdf 
            PDF 2020 - Tema 4 - Veritat i Mentida tema_4_e_ca_19-20_20200414.pdf 
      Webs d'interès
            Col·legi de Periodistes de Catalunya https://www.periodistes.cat/ 
            Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya http://www.cpac.cat/ 
            Consell de la Informació de Catalunya (CIC) https://fcic.periodistes.cat/ 
            Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) https://www.cac.cat/ 
            Emergent http://www.emergent.info/ 
            Snopes http://www.snopes.com/info/whatsnew.asp 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00