Intervenció Terapèutica
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Responsable
Dra. Maria Caridad BAGUR - cbagur@uic.es
Horari d'atenció
El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que ho sol·licitin via mail.
Per establir un programa terapèutic que s’ajusti a les necessitats individuals de cada nen en particular, és necessari usar les eines de valoració adequades. Per això és necessari saber usar les valoracions pròpies de l’edat pediàtrica que s’utilitzen a escala internacional i identificar els resultats. Les valoracions permeten establir els objectius terapèutics a curt i mig termini i intervenir adequadament, així com: a) Identificar quantitativa i qualitativament la capacitat i evolució motriu del nen, b) Establir un diagnòstic fisioterapèutic del retard evolutiu, de la dinàmica motriu del nen, de la seva interacció amb l’entorn, etc. c) Determinar les capacitats i dèficit del potencial motriu del nen, d) Identificar les estratègies terapèutiques que poden incidir en una millora dels objectius plantejats, sigui a curt o llarg termini. Donada la gran varietat de patologies que existeixen a l’etapa infantil i la gran varietat d’estratègies terapèutiques incloent ajudes posturals, ortèsiques i de mobilitat, és necessari el coneixement de cada una d’elles per adquirir l’habilitat d’aplicar-les segons els objectius formulats per cada nen en particular.
No s’estableixen.
Competències bàsiques i generals
CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
B8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, incloïa reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, els coneixements i les raons que les sustenten a mitjans públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d’aprenentatge que els permeti continuar estudiant de manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
CG1 - Capacitat de treballar en un equip multidisciplinari i/o interdisciplinari alhora que de forma autònoma i amb iniciativa per la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
CG2 - Executar l’exercici professional atenent a criteris humanístics i de dignitat de la persona.
CG3 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels nens que precisen atenció fisioterapèutica, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
CG4 - Habilitat per planejar i gestionar eficaçment el temps propi i les activitats amb la finalitat d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima enfront dels imprevistos.
Competències transversals
CT1 - Assegurar la confidencialitat a la intervenció i al tractament de la documentació relativa al pacient, complint els aspectes ètics, legals i tècnics.
CT2 - Mostrar habilitats de comunicació a les relacions interpersonals que derivin en potenciar el desenvolupament físic del nen, la participació familiar i la col·laboració de l’equip multidisciplinari.
CT3 - Comunicar tant de forma oral com escrita amb terminologia científica correcta dins de cadascuna de les especialitzacions de la fisioteràpia i ciències de la salut, en un context nacional i internacional.
CT5 - Gestionar la informació de forma òptima per transformar-la en coneixement aplicable a l’exercici professional, sigui a l’atenció al nen o als seus familiars.
CT6 - Identificar les normatives i organització dels sistemes institucionals sanitaris, de serveis socials i/o educatiu els que s’hi hagi subjecte el centre assistencial on treballa, i adequar el seu exercici professional a aquestes normes alhora que planificar propostes de millora de la qualitat de l’esmentat sistema sanitari.
Competències específiques
CE1 - Ser capaz d’aplicar els coneixements sobre la resposta de l’organisme a estímuls externs i interns, sobre com es comberteixen en mecanismes lesius, de resposta i/o reparació.
CE3 - Dissenyar, planificar i aplicar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica més eficient; controlar i avaluar les respostes, utilitzant l’evidència científica.
CE4 - Adquirir habilitat manual a l’aplicació de les diferents estratègies fisioterapèutiques aplicades al nen.
CE5 - Dirigir, coordinar i executar el Pla d’Intervenció en Fisioteràpia atenent al principi d’individualitat de l’usuari, utilitzant les eines terapèutiques específiques de la Fisioteràpia Pediàtrica.
CE6 - Redissenyar i adequar el tractament de fisioteràpia a partir de l’anàlisi de l’evolució dels resultats obtinguts amb la teràpia en relació als objectius marcats i els criteris de resultats establerts.
CE7 - Tenir la capacitat d’ampliar i posar al dia els coneixements sobre desenvolupament, aprenentatge i control de moviment del nen, així com de les patologies, processos diagnòstics i estratègies terapèutiques, exposats per la comunitat científica.
CE8 - Ser capaç de defensar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica amb arguments i justificacions de forma clara, precisa i apropiada al context i valorar les aportacions d’altres persones.
L’alumne:
Exercicis terapèutics i moviments funcionals
Maneig físic, material adaptat i sistemes de mobilitat
Tècniques de fisioteràpia respiratòria
Reeducació de la marxa
Activitat lúdic-terapèutica a la discapacitat
Teràpia orofacial
Educació i instrucció dels cuidadors
Metodologia docent
Activitats formatives
|
Hores |
Presencialitat (%) |
CT - Classes teòriques |
60 |
100% |
CP - Classes pràctiques |
40 |
100% |
AAP - Activitats d’autoaprenentatge |
50 |
0% |
EI - Estudi independent de l’alumne |
100 |
0% |
El caràcter teòric-pràctic de l’assignatura implica que s’hagi establert una assistència mínima del 80% de les classes per optar a superar-la. En aquest cas l’avaluació constarà del registre narratiu sobre un tema escollit, per part de l’alumne, que el permetrà elaborar una memòria final escrita, en la que compendiarà tots aquests registres.
L’activitat d’avaluació consistirà en
Links de interès relacionats amb la fisioteràpia pediàtrica i discapacitat