Assignatura

Ètica de la Recerca Clínica

  • codi 12179
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 2

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Laia WENNBERG - lwennberg@uic.es

Altres professors

Dra. Mireia LLAURADO - mllaurados@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb la professora.

Presentació

L’activitat científica té uns criteris ètics que orienten la tasca de la recerca en els seus diferents vessants experimentals o acadèmics. En aquesta assignatura coneixereu quins són, com tenir en compte diferents aspectes relacionats amb la ètica de la recerca tant en el disseny i execució del projecte com en l’autoria, finançament i conflictes d’interès.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

  1. Conèixer els aspectes ètics que regeixen la recerca.
  2. Conèixer les lleis internacionals que regulen l'ètica de la recerca.
  3. Valorar des d'un punt de vista ètic els diferents dissenys de la recerca.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
  • CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
  • CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
  • CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. L'alumne reconeix i reflexiona sobre els diferents dilemes ètics de la recerca.
  2. L'alumne coneix les diferents lleis internacionals d'ètica de la recerca. 
  3. L'alumne distingeix els dissenys de recerca i fa una valoració ètica dels mateixos.

Continguts

  1. Ètica de la recerca en ciències de la salut i en persones.
  2. Comitè d'ètica de la recerca en ciències de la salut.
  3. Redacció i contingut del consentiment informat.
  4. Participació de l'ésser humà en estudis experimentals a ciències de la salut.
  5. Ètica aplicada a l'avaluació de projectes i estudis de recerca en ciències de la salut. 
  6. Ètica de la publicació científica.
  7. Lleis internacionals sobre ètica de la recerca en ciències de la salut. 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les activitats formatives tenen la següent dinàmica:
  1. Classe expositiva: sessió expositiva a càrrec del professor, que té com a finalitat transmetre uns coneixements introductoris sobre el tema per tal d'estimular la reflexió de l'estudiant.
  2. Aprenentatge autònom: estudi del tema a partir de la bibliografia indicada.
  3. Seminari o tutoria grupal: discusión de problemas y casos.
  4. Exercici escrit: realització individual d'un comentari de text o d'un breu assaig de reflexió personal per part dels alumnes sobre el tema exposat a classe.
  5. Mètode del cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La valoració de l’alumne es realitzarà a través de treballs escrits i exposicions orals seguint les indicacions de la professora.

Bibliografia i recursos

  • Galende Domínguez, Inés. La ética en investigación clínica y los comités de ética en investigación clínica. Fundación AstraZeneca, 2008.

  • Keyeux, Genoveva i cols. Ética de la investigación en los seres humanos y políticas de salud pública. UNESCO y Universidad Nacional de Colombia. 2008. Disponible a: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/151255s.pdf

  • Galende, I. La ética en investigación clínica: la Declaración de Helsinki-Seúl 2008. JANO 2009;1754:35-41.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00