Assignatura
Ètica de la Recerca Clínica
- codi 12179
- curs 1
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 2
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
L’activitat científica té uns criteris ètics que orienten la tasca de la recerca en els seus diferents vessants experimentals o acadèmics. En aquesta assignatura coneixereu quins són, com tenir en compte diferents aspectes relacionats amb la ètica de la recerca tant en el disseny i execució del projecte com en l’autoria, finançament i conflictes d’interès.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Objectius
- Conèixer els aspectes ètics que regeixen la recerca.
- Conèixer les lleis internacionals que regulen l'ètica de la recerca.
- Valorar des d'un punt de vista ètic els diferents dissenys de la recerca.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
- CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
- CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
- CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
- CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
- CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural
- CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
- CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- L'alumne reconeix i reflexiona sobre els diferents dilemes ètics de la recerca.
- L'alumne coneix les diferents lleis internacionals d'ètica de la recerca.
- L'alumne distingeix els dissenys de recerca i fa una valoració ètica dels mateixos.
Continguts
- Ètica de la recerca en ciències de la salut i en persones.
- Comitè d'ètica de la recerca en ciències de la salut.
- Redacció i contingut del consentiment informat.
- Participació de l'ésser humà en estudis experimentals a ciències de la salut.
- Ètica aplicada a l'avaluació de projectes i estudis de recerca en ciències de la salut.
- Ètica de la publicació científica.
- Lleis internacionals sobre ètica de la recerca en ciències de la salut.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les activitats formatives tenen la següent dinàmica:
- Classe expositiva: sessió expositiva a càrrec del professor, que té com a finalitat transmetre uns coneixements introductoris sobre el tema per tal d'estimular la reflexió de l'estudiant.
- Aprenentatge autònom: estudi del tema a partir de la bibliografia indicada.
- Seminari o tutoria grupal: discusión de problemas y casos.
- Exercici escrit: realització individual d'un comentari de text o d'un breu assaig de reflexió personal per part dels alumnes sobre el tema exposat a classe.
- Mètode del cas.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
La valoració de l’alumne es realitzarà a través de treballs escrits i exposicions orals seguint les indicacions de la professora.
Bibliografia i recursos
-
Galende Domínguez, Inés. La ética en investigación clínica y los comités de ética en investigación clínica. Fundación AstraZeneca, 2008.
-
Keyeux, Genoveva i cols. Ética de la investigación en los seres humanos y políticas de salud pública. UNESCO y Universidad Nacional de Colombia. 2008. Disponible a: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/151255s.pdf
-
Galende, I. La ética en investigación clínica: la Declaración de Helsinki-Seúl 2008. JANO 2009;1754:35-41.