Assignatura

Dissenys Quantitatius de Recerca Clínica

  • codi 12181
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jose María MARTÍNEZ - jmmartinez@uic.es

Altres professors

Dra. Cristina MARTÍNEZ - cmartinezm@uic.es

Horari d'atenció

Responsable: Dr. Jose M Martínez-Sánchez (jmmartinez@uic.es)

Professors: Dra. Cristina Martínez (cmartinezm@uic.es)

Presentació

Aquesta assignatura està orientada a capacitar als alumnes amb les eines epidemiològiques i mètodes quantitatius necessaris per valorar de manera crítica els articles d'investigació en Infermeria i Ciències de la Salut publicats en revistes científiques. Així com, proporcionar als alumnes instruments perquè puguin elaborar i dur a terme projectes d'investigació. 

La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques (70%).

Requisits previs

No es requereixen requisits previs per cursar l'assignatura.

Objectius

  1. Conèixer els conceptes bàsics de la metodologia quantitativa d'investigació i els tipus d'estudis epidemiològics. 
  2. Capacitar l'alumne per dissenyar un estudi d'investigació i realitzar un protocol d'investigació. 
  3. Capacitar l'alumne per realitzar lectura crítica d'articles científics amb metodologia quantitativa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
  • CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
  • CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
  • CE4 - Saber emprar instruments d'avaluació crítica d'articles de recerca qualitatius i quantitatius
  • CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
  • CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
  • CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
  • CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
  • CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
  • CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència

Continguts

Bloc 1: Introducció a la investigació 

Introducció a la investigació 
Recerca Ciències de la Salut 
Qualitat de les dades (validesa interna i validesa externa) 
Protocol d'un estudi d'investigació 

Bloc 2: Projecte d'investigació 

Projecte d'investigació 
Gestió de projectes competitius 
Recerca d'informació 

Bloc 3: Càlcul de mida mostral 

Mostra representativa 
Tipus de mostreig 
Mostreig aleatori 
Error aleatori i sistemàtic 

Bloc 4: Mesures epidemiològiques 

Mesures de freqüència 
Tipus de mesures 
Tipus de taxes 
Prevalença i incidència 
Mesures d'associació:

  • Risc relatiu 
  • Odds ratio 
  • Raó de prevalença 
  • Mesures d'impacte 
  • Risc atribuïble 
  • Fracció etiològica 
  • Risc atribuïble poblacional 
  • Percentatge de risc atribuïble poblacional 

Bloc 5: Tipus d'estudis epidemiològics 

Introducció a l'epidemiologia 
Tipus d'estudis 
Estudis experimentals
Assaigs clínics i quasi-experimentals 
Estudis observacionals 
Transversals 
Cohorts 
Cas-Control 
Ecològics

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques (70%).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà tres componentes:

1. Avaluació continuada de l’alumne (20%) basada en els següents criteris:

  • Assistència a les sessions teòriques, mètodes del cas i pràctiques de laboratori.
  • Participació en els mètodes del cas i pràctiques de laboratori
  • Comunicació oral i escrita dels resultats

2. Avaluació dels diferents treballs de l’assignatura (40%):

  • Treballs de diferents mètodes del cas
  • Treballs dels exercicis proposat a classe

3. Avaluació mediant una prova escrita (40%)

Per superar l’assignatura l’alumne ha d’obtenir una puntuació mínima de 4 en cadascun dels tres components de l’avaluació de l’assignatura.

Bibliografia i recursos

Bibliografia

Argimon Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3 ed. Elsevier España S.A.: Madrid; 2004.

Gordis L. Epidemiología. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005.

Szklo M, Nieto J. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos; 2003.

 

Bibliografia complementària

Peña D. Fundamentos en Estadística. 1 ed. Alianza Editorial, S.A.: Madrid; 2001.

Rotman K. Epidemiología moderna. 1 ed. Ediciones Díaz de Santos, S.A.: Madrid; 1986.

Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2001.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00