Assignatura

Construcció i Validació d'instruments d'Avaluació Clínica

  • codi 12182
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

A convenir amb el professor

Presentació

A les ciències de la salut cada cop es fa més necessari l'ús d'escales de mesura tant per finalitats assistencials com de recerca. Molts dels fenòmens d'interès a ciències de la salut no són directament observables, sinó que es corresponen amb conceptes teòrics o definicions conceptuals complexes com per exemple en podria ser la qualitat de vida.

D'una banda, moltes d'aquestes escales de mesura s'han desenvolupat en altres llengües i contextos culturals. Per poder ser utilitzats al nostre medi és necessari fer-ne una acurada adaptació i no una simple traducció. Per altra banda, el progrés en el coneixement i la diversitat de situacions obliga moltes vegades a crear-ne nous instruments de mesura.

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

  1. Proporcionar els coneixements teòrics, metodològics i pràctics en relació a les escales de mesura quantitativa.
  2. Dotar a l'alumne de la capacitat d'anàlisis crític d'artíicles científics sobre adaptació/validació d'escales de mesura quantitativa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
  • CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
  • CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural
  • CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
  • CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
  • CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
  • CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
  • CE4 - Saber emprar instruments d'avaluació crítica d'articles de recerca qualitatius i quantitatius
  • CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
  • CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
  • CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
  • CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
  • CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant en finalitzar l'assignatura:

  1. Valora les qualitats psicomètriques d'una escala a partir de la informació bibligràfica.
  2. Elabora un protocol per validar una escala de mesura.
  3. Realitza el procés d'adaptació d'una escala originària d'una altre llengua o cultura.
  4. Calcula els índexs estadístics de fiabilitat, validesa i consistència.
  5. Redacta un article científic sobre la validació d'una escala.

Continguts

1. Protocol de recerca per adaptar o crear una escala de mesura

  • Requisits tècnics
  • Requeriments ètics: permís de l'autor i consentiment informat

2. Procés d'adaptació

  • Traducció i retrotraducció
  • Consens entre traductors
  • Els jutges externs

3. Generació d'ítems

  • Buidat de fonts primàries
  • Anàlisi conceptual
  • Focus groups i entrevista cognitiva

4. Principals indicadors de fiabilitat, validesa i consistència

  • Fiabilitat trest-retest
  • Alfa de Cronbach
  • Validesa de contingut
  • Validesa externa
  • Anàlisi factorial

5. Documentació per a la difusió de les escales

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Al llarg del curs s'analitzaran diversos estudis originals d'adaptació i creació d'escales de mesura en salut.

  1. Classes teòriques amb dinàmica participativa
  2. Classes pràctique amb participació activa dels estudiants
  3. Anàlisi d'articles a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzarà un examen final que consistirà en l'exposició oral d'un treball individual realitzat per l'alumne.

L'avaluació serà continuada. Es tindrà en compte l'assistència i la participació a classe.

Bibliografia i recursos

  • Badía X, Salamero M, Alonso J. La medida de la salud. Guía de escalas de medición en español (3a ed.). Barcelona: EDIMAC, 2002. (Recopilació d'escales de nesura de la salud validades a Espanya. El primer capítol revisa els conceptes psicomètrics més freqüents.)
  • Bowling A. Measuring health. A review of quality of life measurement scales (2th ed.). Buckingham: Open University Press, 1997. Trad. es. de la 1a ed.: La medición de la salud; revisión de las escalas de medida de la calidad de vida. Barcelona: Masson, 1994. (Un clàssic en escales de mesura. Compte: No totes les escales estan validades al  nostre païs.)
  • Boynton PM, Greenhalgh T. Selecting, designing, and developing your questionnaire. BMJ 2004; 328:1312-1315. (Article didàctic amb pautes per seleccionar i desenvolupar qüestionaris. A la web hi ha material addicional interessant.)
  • Côté-Arsenault D, Morrison-Beedy D. Mantaining your focus in focus groups: Avoiding common mistakes. Res Nurs Health 2005; 28:172-179. (Útil per coneixer alguns dels errors freqüents en el focus groups i com evitar-los. D'interès per emprar aquesta tècnica en la generació d'ítems per escales de mesura.)
  • Drennan J. Cognitive interviewing: verbal data in the design and presenting of questionnaires. J Adv Nurs 2003; 42:65-63. (Aplicació de la tècnica de l'entrevista cognitiva en la validació de qüestionaris.)
  • Maneesriwongul W. Instrument translation process: a methodological review. J Adv Nurs 2004; 48:175-186. (Revisa amb amplitud el procés d'adaptació i traducció transcultural d'escales.)
  • McDowell I. Measuring health: A guide to rating scales and questionnaires (3th ed). New York: Oxford University Press, 2006. (Un altre clàssic d'edició més recent. No em consta que estigui traduït. No totes les escales que presenta estan adaptades al nostre país.)
  • Muñiz, J. Psicometría. Madrid: Universitas, 1995. (Manual de Psicometría en español que recoje las aportaciones de diversos autores y contempla todos los aspectos de la construcción de los instrumentos de medida psicológicos)
  • Nunnally JC, Bernstein I. Psychometric theory (3th ed). New York: McGrawHill, 1994. Trad. esp de la 2a ed.: Teoría psicométrica. McGrawHill:México, 1995. (Obra de referència en psicometría i teoria de la medició. Requereix coneixements d'estadística bàsica)
  • Rattray J, Jones MC. Essential elements of questionnaire design and development. J Clin Nurs 2007; 16:234-243. (Revisa els procediments de generació d'escales i els índex psicomètrics a nivell conceptual.)
  • Serra-Sutton V, Herdman M. Metodologia d'adaptació transcultural d'instruments de mesura de la qualitat de vida relacionada amb la salut. Informatiu AATRM, 2001; 24:18-20. (Un bon resum del procés de traducció-retrotraducció d'escales.)
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00