Assignatura

Bioestadística 1

  • codi 12184
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Adrián GONZÁLEZ - agonzalezm@uic.es

Horari d'atenció

Adrián González

agonzalezm@uic.es

Presentació

En els graus de la branca de les ciències de la Salut s'estudien fenòmens afectes de variabilitat. De la observació clínica d'aquests, i per la cerca de respostes adequades, sorgeix la necessitat de mesurar, ordenar i sistematitzar les dades per a posteriorment postular lleis, i extrapolar els resultats obtinguts a tota la població d'estudi, amb la finalitat d'obtenir conclusions que portin a una millor pràctica clínica. La bioestadística és la ciència, que amb rigor científic, ens dona les eines quantitatives per a realitzar aquesta tasca. A més, és necessària per a poder realitzar una anàlisi i lectura crítica de la literatura científica, a fi de fomentar la praxi clínica basada en l'evidència científica.

Requisits previs

No es requereixen requisits previs per cursar l'assignatura.

Objectius

  • Conèixer els conceptes i mètodes estadístics bàsics més habituals en Ciències de la Salut i les seves aplicacions.
  • Capacitar a l'alumne per realitzar les anàlisis bàsiques en bioestadística amb un software informàtic d'estadística.
  • Capacitar a l'alumne per realitzar lectura crítica dels articles científics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
  • CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
  • CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
  • CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
  • CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
  • CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
  • CE4 - Saber emprar instruments d'avaluació crítica d'articles de recerca qualitatius i quantitatius
  • CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
  • CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
  • CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
  • CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne serà capaç de determinar els mètodes estadístics necessaris per contestar a la pregunta científica que es plantegi quan dugui a terme un estudi de recerca. Aprendrà a formular hipòtesis estadístiques a partir d'una pregunta científica i a contestar-la des d'un punt de vista estadístic. Desenvoluparà habilitats per llegir de forma crítica la metodologia estadística i els resultats d'un article científic. Finalment, l'alumne estarà familiaritzat amb l'ús d'un software estadístic que li permeti realitzar l'anàlisi de les dades que es generin en la seva recerca.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la bioestadística

  • Tipus de variables
  • Mostra i població

Bloc 2. Estadística descriptiva

Estadística descriptiva unidimensional

  • Mesures de centralització
  • Mesures de dispersió
  • Mesures de posició
  • Mesures de forma
Representació gràfica de dades

Estadística descriptiva bidimensional

  • Taules de contingència
  • Correlació i introducció a la regressió

Bloc 3. Inferència estadística:

  • Estimació puntual i intervals de confiança
  • Contrasts d’hipòtesi
  • Inferència per a una variable
  • Inferència per a dues variables

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques amb ordinador (70%).


 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà dos components:

1. Avaluació continuada (25%), basada en el lliurament d'exercicis curts i tests durant el curs.

2. Examen final (75%), basada en un cas pràctic a resoldre per ordinador amb un programa estadístic.

 

Bibliografia i recursos

Campbell MJ, Machin D, Walters S. Medical Statistics: A Textbook for the Health Sciences, 4th Edition. John Wiley & Sons; 2007.

Katz MH. Study design and statistical analysis. A practical guide to clinicians. Cambridge University Press; 2006.

Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable (2ª ED). Díaz de Santos. Madrid; 2006.

Navarro Giné A, Martín Mateo M. Uso profesional del SPSS.  Universidad  Autónoma de Barcelona; 2002.

Peacok J, Kerry S. Presenting medical statistics from proposal to publication. Oxford University Press; 2007.

Peat J, Barton B, Elliott E.Statistics workbook for evidence-based health care. August. Wiley-Blackwell BMJ Books; 2008.

Peña D. Fundamentos en Estadística. 1 ed. Alianza Editorial, S.A.: Madrid; 2001.

Prieto Valiente L, Herranz Tejedor I. ¿Qué significa estadísticamente significativo? 1 ed. Ediciones Díaz de Santos, S.A.: Madrid; 2005.

Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2001.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00