Disseny i Avaluació de la Qualitat en l'àmbit Clínic
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Alberto GALLART - agallart@uic.es
Horari d'atenció
Mitja hora abans de la classe prèvia sol·licitud per mail.
En la societat i organitzacions sanitàries actuals es fa imprescindible l'aplicació de sistemes de gestió de la qualitat, assegurant la utilització de metodologies i eines de millora contínua de la qualitat. La valoració d'escenaris sanitaris amb la intenció de descobrir possibles camps de millora és la base de la qualitat i permet el desenvolupament de la investigació. La Qualitat definida com el grau d'utilització dels mitjans adequats per tal d'aconseguir el major nombre de progressos en la salut assenyala una clara relació amb la investigació assistencial. Una de les principals dimensions de la qualitat és l'eficàcia entesa com la probabilitat que un individu en una població definida, es beneficiï de l'aplicació d'una tecnologia a un problema de salut determinat experimentat sota condicions ideals d'actuació. En definitiva, el coneixement de les eines de millora, el disseny i gestió d'indicadors són elements que facilitaran i potenciaran la investigació.
No hi ha incompatibilitats.
És necessari poder assistir a classe si es vol disposar de la puntuació dels exercicis i realitzar els exercicis en Moodle si es vol disposar de la puntuació corresponent.
L'alumne en finalitzar l'assignatura serà capaç de:
METODOLOGIES DOCENTS
Classes magistrals, classes expositives participatives i Mètode del cas.
ACTIVITATS FORMATIVES
Activitats dirigides 14h:
-Classes magistrals
-Classes expositives participatives
-Resolució de casos
Supervisió d'activitats 16h:
-Tutories grupals
-Exercicis
-Lectura crítica
Activitats d'autoaprenentatge 36h:
-Estudi
-Preparació de Casos
Activitats avaluatives 9h.
Per a aprovar el conjunt de la matèria és necessari que la mitjana de l'assignatura tingui una valoració superior o igual a 5.
Segona convocatòria: el resultat de l'apartat aprovat es reservarà.
Ayuso Murillo, D, Grande Sellera, R.F. La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias. Ed: Ediciones Diaz de Santos 2006 ISBN: 84-7978-756-2
Babio, G.O.; Bermúdez Tamayo, C.; García Gutiérrez, J.F.; Márquez Calderón, S. Selección y evaluación de sitios Web dirigidos a pacientes referidos al campo de la salud [en línea]. Sevilla: Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias de Andalucía, 2006. Informe 1/2006.
Disponible en: http://www.juntadeandalucia.es/servicios/publicaciones/detalle/39590.html. [Fecha de consulta: 19/10/2012].
BIREME / OPS / OMS (Brasil). Criterios para Selección de Fuentes de Información en Salud Disponibles en Internet [en línea]. São Paulo: BIREME / OPS / OMS, 2005. Disponible en: http://bvsayuda.sld.cu/.... [Fecha de consulta: 19/10/2012].
Ovalle Perandones, M.A.; Olmeda Gómez, C. "Los instrumentos de medida de calidad y accesibilidad de la información sanitaria en Internet aplicados a los contenidos sobre evaluación de tecnologías sanitarias" [en línea]. ISKO, Capítulo Español. Congreso (7º; 2005, Barcelona), 478-493. Disponible en: http://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/10069. [Fecha de consulta: 19/10/2012].
Pérez Fernández de Velasco, José A. (2007): Gestión por procesos. Madrid: ESIC
Asenjo Sebastián, M.A. Gestión diaria del Hospital. 3ª Ed: Masson-Elsevier, 2006. ISBN: 84-458-1666-7
Cochrane, A.L. Effectiveness & Efficiency. Random Reflections on Health Services. Ed: The Royal Society of Medicine Press 2004. ISBN 1 85915 394 X
Wright, J. Hill, P. Gobierno Clínico. Ed: Elsevier 2005. ISBN 84-8174-906-0
Kaplan, R.S., Norton, D.P. Cuadro de Mando Integral (The Balanced Score Card). 2º Ed. Ed: Ediciones Gestión 2000, 2000. ISBN: 84-8088-504-1
BUENO, E Organización de empresas. 2ª Ed. Madrid: Ediciones pirámide, 2007.
Mintzberg, H. La estructuración de las organizaciones. 8ª Ed: Ariel Economía 2005. ISBN 84-344-6102-1
Vazquez Navarrete M.L. , Vargas Lorenzo, I. Organizaciones sanitarias integradas. Un estudio de Casos. Ed: Consorci Hospitalari de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-5728-0
Oteo Ochoa, L.A. (editor) Gestión Clínica: Gobierno Clínico. Ed: Diaz de Santos 2006. ISBN: 84-7978-750-3
Pearce, J. & Robinson, R (2007) Strategic Management Formulation, Implementation, and Control. 10ª Edit. New York: Mc Graw Hill
Yoder, P. (2003) Leading and Managing in Nursing. 3ª Edit. St Louis: Mosby
Revistes
- Revista Calidad Asistencial
http://www.calidadasistencial.es/
- Journal of Hospital Medicine
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265714/
- Clinical Performance and Quality Health Care
- Health and Quality of Life Outcomes
- International Journal for Quality in Health Care
- International journal of health care quality assurance
- Quality & Safety in Health Care
- Quality in health care : QHC
- Navarro Yepes J, Rubio Martinez Pl, Guias de actuacion clinica en el deterioro de la integridad cutanea; ¿dicen todas lo mismo?, Gerokomos 2012; 23 (3): 132-136
- Hernandez Martinez-Esperanza E, Verdu Soriano j. Evaluacion de la calidad de las guias de practica clinicas españolas sobre ulceras por presion. Gerokomos 2012; 23 (1): 30-34.
Models
- Joint commission MODELO AMERICANO http://www.fadq.org/
- EFQM MODELO EUROPEO http://www.efqm.org/
- MODELO CATALAN (SIMILAR EFQM) http://www20.gencat.cat/portal/site/salut