Assignatura

Disseny i Avaluació de la Qualitat en l'àmbit Clínic

  • codi 12188
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Alberto GALLART - agallart@uic.es

Horari d'atenció

Mitja hora abans de la classe prèvia sol·licitud per mail.

Presentació

En la societat i organitzacions sanitàries actuals es fa imprescindible l'aplicació de sistemes de gestió de la qualitat, assegurant la utilització de metodologies i eines de millora contínua de la qualitat. La valoració d'escenaris sanitaris amb la intenció de descobrir possibles camps de millora és la base de la qualitat i permet el desenvolupament de la investigació. La Qualitat definida com el grau d'utilització dels mitjans adequats per tal d'aconseguir el major nombre de progressos en la salut assenyala una clara relació amb la investigació assistencial. Una de les principals dimensions de la qualitat és l'eficàcia entesa com la probabilitat que un individu en una població definida, es beneficiï de l'aplicació d'una tecnologia a un problema de salut determinat experimentat sota condicions ideals d'actuació. En definitiva, el coneixement de les eines de millora, el disseny i gestió d'indicadors són elements que facilitaran i potenciaran la investigació. 

  • Concepte, organització i gestió de la qualitat aplicada a la investigació. 
  • Concepte de qualitat; qualitat d'eficiència; qualitat de Gestió; qualitat Total; fonaments històrics. 
  • Eines de la millora contínua de la qualitat. 
  • En definitiva, el coneixement de les eines de millora, el disseny i gestió d'indicadors són elements que facilitaran i potenciaran la investigació. 
  • Redisseny de processos: pla de qualitat i indicadors en la investigació. 
  • Gestió de la Qualitat; processos; Principals processos on poder investigar. El bon desenvolupament de la qualitat i els seus procediments com a fonament d'investigació; gestió de grups; pla de qualitat, els seus objectius i la seva relació amb la investigació; indicadors.

Requisits previs

No hi ha incompatibilitats.

És necessari poder assistir a classe si es vol disposar de la puntuació dels exercicis i realitzar els exercicis en Moodle si es vol disposar de la puntuació corresponent.

Objectius

  1. Manejar eines de millora de la qualitat i identificar problemes d'investigació relacionats amb salut.
  2. Conèixer estratègies de gestió de grup. 
  3. Redactar projectes de millora de la qualitat relacionats amb la investigació. 
  4. Dissenyar indicadors relacionats amb la investigació en l'àmbit sanitari. 
  5. Relacionar els projectes de millora de la qualitat amb la investigació. 
  6. Integrar el concepte de qualitat en el procés de recerca.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
  • CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural
  • CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
  • CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
  • CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
  • CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne en finalitzar l'assignatura serà capaç de: 

  1. Redacta projectes de millora de la qualitat relacionats amb la investigació. 
  2. Relacionar els projectes de millora de la qualitat amb la investigació. 
  3. Mostra autonomia en la realització dels treballs sol·licitats. 
  4. Conèixer estratègies de gestió de grup. 
  5. Gestiona eines de millora de la qualitat i identificar problemes d'investigació relacionats amb salut. 
  6. Integrar el concepte de qualitat en el procés de recerca. 
  7. Té en compte els aspectes ètics en l'elaboració del projecte de recerca. 
  8. Dissenyar indicadors relacionats amb la investigació en l'àmbit sanitari. 
  9. Coneix els recursos disponibles per als investigadors.

Continguts

  • Concepte, organització i gestió de la qualitat aplicada a la investigació. 
  • Concepte de qualitat; qualitat d'eficiència; qualitat de gestió; qualitat total; fonaments històrics. 
  • Eines de la millora contínua de la qualitat. 
  • El coneixement de les eines de millora, el disseny i gestió d'indicadors són elements que facilitaran i potenciaran la investigació. 
  • Redisseny de processos: pla de qualitat i indicadors en la investigació. 
  • Gestió de la Qualitat; processos; Principals processos on poder investigar. El bon desenvolupament de la qualitat i els seus procediments com a fonament d'investigació; gestió de grups; pla de qualitat, els seus objectius i la seva relació amb la investigació; indicadors.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

METODOLOGIES DOCENTS

Classes magistrals, classes expositives participatives i Mètode del cas.

 
ACTIVITATS FORMATIVES

Activitats dirigides 14h:

-Classes magistrals 
-Classes expositives participatives 
-Resolució de casos 

Supervisió d'activitats 16h: 

-Tutories grupals 
-Exercicis 
-Lectura crítica 

Activitats d'autoaprenentatge 36h: 

-Estudi 
-Preparació de Casos 

Activitats avaluatives 9h.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Exercicis escrits realitzats a classe: 10% 
  • Exercicis i qüestionaris realitzats online: 40% 
  • Exercici escrit final: 50%

Per a aprovar el conjunt de la matèria és necessari que la mitjana de l'assignatura tingui una valoració superior o igual a 5.

Segona convocatòria: el resultat de l'apartat aprovat es reservarà.

Bibliografia i recursos

Ayuso Murillo, D, Grande Sellera, R.F. La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias. Ed: Ediciones Diaz de Santos 2006 ISBN: 84-7978-756-2

Babio, G.O.; Bermúdez Tamayo, C.; García Gutiérrez, J.F.; Márquez Calderón, S. Selección y evaluación de sitios Web dirigidos a pacientes referidos al campo de la salud [en línea]. Sevilla: Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias de Andalucía, 2006. Informe 1/2006. 

Disponible en: http://www.juntadeandalucia.es/servicios/publicaciones/detalle/39590.html. [Fecha de consulta: 19/10/2012].

BIREME / OPS / OMS (Brasil). Criterios para Selección de Fuentes de Información en Salud Disponibles en Internet [en línea]. São Paulo: BIREME / OPS / OMS, 2005. Disponible en: http://bvsayuda.sld.cu/.... [Fecha de consulta: 19/10/2012].

Ovalle Perandones, M.A.; Olmeda Gómez, C. "Los instrumentos de medida de calidad y accesibilidad de la información sanitaria en Internet aplicados a los contenidos sobre evaluación de tecnologías sanitarias" [en línea]. ISKO, Capítulo Español. Congreso (7º; 2005, Barcelona), 478-493. Disponible en: http://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/10069. [Fecha de consulta: 19/10/2012].

Pérez Fernández de Velasco, José A. (2007): Gestión por procesos. Madrid: ESIC

Asenjo Sebastián, M.A. Gestión diaria del Hospital. 3ª Ed: Masson-Elsevier, 2006. ISBN: 84-458-1666-7

Cochrane, A.L. Effectiveness & Efficiency. Random Reflections on Health Services. Ed: The Royal Society of Medicine Press 2004. ISBN 1 85915 394 X

Wright, J. Hill, P. Gobierno Clínico. Ed: Elsevier 2005. ISBN 84-8174-906-0

Kaplan, R.S., Norton, D.P. Cuadro de Mando Integral (The Balanced Score Card). 2º Ed. Ed: Ediciones Gestión 2000, 2000. ISBN: 84-8088-504-1

BUENO, E Organización de empresas. 2ª Ed. Madrid: Ediciones pirámide, 2007.

Mintzberg, H. La estructuración de las organizaciones. 8ª Ed: Ariel Economía 2005. ISBN 84-344-6102-1

Vazquez Navarrete M.L. , Vargas Lorenzo, I. Organizaciones sanitarias integradas. Un estudio de Casos. Ed: Consorci Hospitalari de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-5728-0

Oteo Ochoa, L.A. (editor) Gestión Clínica: Gobierno Clínico. Ed: Diaz de Santos 2006. ISBN: 84-7978-750-3

Pearce, J. & Robinson, R (2007) Strategic Management Formulation, Implementation, and Control. 10ª Edit.  New York: Mc Graw Hill

Yoder, P. (2003) Leading and Managing in Nursing. 3ª Edit. St Louis: Mosby

 

Revistes

-       Revista Calidad Asistencial

http://www.calidadasistencial.es/

-       Journal of Hospital Medicine

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265714/

-       Clinical Performance and Quality Health Care

-       Health and Quality of Life Outcomes

-       International Journal for Quality in Health Care

-       International journal of health care quality assurance

-       Quality & Safety in Health Care

-       Quality in health care : QHC

http://atoz.ebsco.com/Titles/SearchResults/10371?SearchType=Contains&Find=QUALITY+HEALTH&GetResourcesBy=QuickSearch&resourceTypeName=allTitles&resourceType=&radioButtonChanged

-       Navarro Yepes J, Rubio Martinez Pl, Guias de actuacion clinica en el deterioro de la  integridad cutanea; ¿dicen todas lo mismo?, Gerokomos 2012; 23 (3): 132-136

-       Hernandez Martinez-Esperanza E, Verdu Soriano j. Evaluacion de la calidad de las guias de practica clinicas españolas sobre ulceras por presion. Gerokomos 2012; 23 (1): 30-34.

 

Models

-       Joint commission   MODELO AMERICANO http://www.fadq.org/

-       EFQM MODELO EUROPEO http://www.efqm.org/

-       MODELO CATALAN (SIMILAR EFQM) http://www20.gencat.cat/portal/site/salut

http://www20.gencat.cat/portal/site/salut/menuitem.f33aa5d2647ce0dbe23ffed3b0c0e1a0/?vgnextoid=81e397381f1e8310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=81e397381f1e8310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

http://www20.gencat.cat/portal/site/salut/menuitem.bb9b1888fd34827be23ffed3b0c0e1a0/?vgnextoid=69b69ef5f40cf210VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=69b69ef5f40cf210VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

-       ISO http://www.aenor.es/aenor/inicio/home/home.asp

Material didàctic

      Webs d'interès
            Webs d'interès http://www.uic.es/intranet/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00