Assignatura

Treball Final de Màster

  • codi 12190
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus TF
  • credits 15

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Cristina MONFORTE - cmonforte@uic.es

Horari d'atenció

A concertar amb els professors tutors de TFM

Per a qualsevol dubte o aclariment: cmonforte@uic.es                             

Presentació

El Treball Fi de Màster (TFM) és la denominació que rep una de les matèries obligatòries inclosa en el pla d’estudis del Màster en Recerca en Recerca Clínica, que s’imparteix a la Universitat Internacional de Catalunya.

Les seves característiques de realització i els requeriments de concreció en l’organització docent, motiven aquesta guia docent.

El nombre de crèdits assignats al TFM és de 15 crèdits, equivalents a 330 hores/alumne/a, durant les quals es desenvoluparan totes les tasques previstes de recerca de dades i d’informació preliminar, programació, planificació i estructuració de continguts, organització i realització.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

El Treball Fi de Master (TFM) té com a principal objectiu reforçar els coneixements adquirits durant el màster universitari en matèria metodològica, programació, estructuració, planificació i organització d’un treball de recerca i de les tasques necessàries per a la seva realització. 

Mitjançat el TFM, l’alumne/a haurà de demostrar que és capaç de descriure i analitzar el problema a investigar basant-se en estudis previs i antecedents científics mitjançant la programació d’objectius de recerca i el disseny, les aplicacions adients i el desenvolupament del mètode científic, així com previsió de la metodologia per l’avaluació dels resultats.

Els treballs fi de màster indicaran la seva naturalesa, context i desenvolupament del mètode científic, s’haurà de justificar l’organització temporal de les tasques científiques i altres fins a la seva finalització.

  1. Fonamentar teòricament l’aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. 
  2. Identificar les necessitats de recerca en el camp de les cures en ciències de la salut, considerant la seva relevància i pertinença.
  3. Identificar les fonts i els recursos d’informació sanitària disponibles.
  4. Realitzar cerques d’informació, identificant la bibliografia més rellevant.
  5. Formular objectius i hipòtesis de recerca des del problema d’investigació.
  6. Dissenyar estratègies metodològiques per a abordar una investigació segons el propòsit de l’estudi.
  7. Identificar eines metodològiques apropiades per al desenvolupament de la investigació.
  8. Comunicar efectivament el projecte de recerca de forma escrita i oral.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
  • CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
  • CE10 - Saber aplicar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris en l'exercici de la recerca i en la difusió dels resultats
  • CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
  • CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
  • CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
  • CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
  • CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
  • CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
  • CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
  • CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al completar el programa l’alumne serà capaç de:

  1. Explicar els elements bàsics i els passos del procés de recerca.
  2. Utilitzar el mètode científic com a base per a difondre els coneixements sobre la pràctica clínica.
  3. Dissenyar i programar un procés investigador utilitzant la metodologia adient segons els objectius que es plantegi.
  4. Presentar un projecte de recerca amb tots els seus elements per a la seva avaluació.
  5. Utilitzar les fonts de dades i bases bibliogràfiques correctes per realitzar búsquedes extenses i alhora sensibles als objectius plantejats.
  6. Sintetitzar la bibliografia i fer una avaluació crítica.
  7. Utilitzar les normes d'estil, citació i referenciació adequades.
  8. Compromís ètic amb el plantejament de recerca. Tenir en compte tots els aspectes relacionats amb l'ètica de la recerca.

Continguts

1. Presentació i redacció del treball fi de màster

Aquest document no és un tractat complet de redacció del Treball Fi de Màster (TFM), si no una guia sobre els aspectes formals que el TFM ha de contemplar.

2. Apartats i ordenació del TFM

Els apartats seguits de la lletra (o) són obligatoris i els que estan seguits de la lletra (f) són facultatius.

a. Portades (o): una pàgina al principi amb el títol i l’altra al final del document en blanc. No conten a l’hora de paginar.

b. Pàgina del títol (o): cal que contingui els elements essencials per a identificar el TFM. Ha d’incloure: 

                 i. Logo de la Universitat

                ii. El títol del TFM (Escrit en minúscules)

                iii. El nom de l’autor

                iv. Dades del centre

                v. Treball Fi de Màster

                vi. Màster en Ciències de la Infermeria

                vii. El nom del tutor

                viii. Data d’entrega del TFM

Els TFM estan protegits internacionalment contra plagi, per això al revers de la pàgina del títol ha de portar el copyright següent “Prohibida la reproducción total o parcial de este texto por medio de imprenta, fotocopia, microfilm u otros, sin permiso previo expreso de la Universitat Internacional de Catalunya”

El títol és una expressió o frase curta que serveix per a esmentar el tema del TFM i el punt de vista des del qual es tracta. És una part important del TFM perquè serveix per a difondre’l i catalogar-lo. Cal evitar les descripcions ambigües.

c.Resum (o): entre 300 i 350 paraules. Cal presentar el tema i l’objectiu d’estudi i la metodologia utilitzada, així com, si s'escau, els resultats que es preveuen, les limitacions de l'estudi i les implicacions per la pràctica infermera i la recerca. (Segons modalitat a o b de tipus de TFM).

El resum cal que sigui concís però és més que una enumeració dels capítols del treball; ha de donar al lector una idea del conjunt del contingut, de la originalitat i del valor científic del TFM.

Caldrà fer una llista de 5 o 6 paraules clau. Les paraules clau permeten i faciliten la indexació a les bases de dades, facilitant posteriorment la búsqueda dels articles.

d.Index, llista de taules i llista de figures (o): aquestes tres llistes remeten a pàgines del TFM. L’índex cobreix la totalitat del TFM i indica els títols principals. La llista de taules i la llista de figures ocupen pàgines separades.

Llista de sigles i abreviacions (o): aquesta llista amb ordre alfabètic esmenta les sigles i abreviacions que s’utilitzen al treball i explica el seu significat. Cal respectar les regles i les abreviacions internacionalment acceptades.

e. Dedicatòria (f): és un homenatge de l’autor a una o diferents persones.

f. Cos del TFM (o): hi ha moltes formes d’estructurar un treball d’investigació, però cal que totes tinguin una expressió concisa de les idees. El TFM haurà de tenir un màxim de 50 pàgines i haurà de contenir com a mínim els següents apartats:

1. Introducció: breu introducció del tema d’investigació.

2. Revisió de la literatura: exposició dels coneixements existents sobre el tema. Aquest apartat ha de justificar els objectius de la investigació.

3. Marc teòric: exposició dels conceptes i afirmacions relacionats amb el fenomen d'estudi.

4. Objectiu/s d’investigació i hipòtesi si són necessaris

5. Metodologia: desenvolupament del pla d’investigació a fi d’arribar als objectius de la investigació. Aquest apartat ha de contenir com a mínim:

      • Disseny de l’estudi: tipus d’estudi adequat.
      • Variables: definició conceptual i operacional, tipus (dependent, independent...) i funció de les variables i instruments de mesura.
      • Població i mostra: criteris d’inclusió i exclusió, mida de la mostra, tipus de mostreig, etc.
      • Variables
      • Instruments: En el cas d’utilitzar-se, una breu descripció
      • Mètodes de recollida de dades. planificació de qui, com, on, quan es recollirà cadascuna de les dades (validesa i fiabilitat).
      • Procediment: desenvolupament del treball de camp, cronograma.
      • Consideracions ètiques de la recerca
      • Anàlisis estadístics: descripció del tipus d’anàlisi que es realitzarà per arribar a cadascun dels objectius proposats.

         6. Consideracions Ètiques de la recerca

7. Limitacions de l’estudi

8. Cronograma

9. Implicacions per la pràctica

Optatiu segons el tipus de TFM que es presenti: (només a la modalitat “b”)

10. Resultats: exposició dels resultats preliminars.

11. Discussió: interpretació dels resultats preliminars, aportacions del TFM a la ciència infermera, s’han aconseguit els objectius proposats? Comparar els resultats obtinguts amb els d’altres autors. Deduccions pràctiques. Limitacions. Proposta de noves línies d’investigació.

12. Conclusions i recomanacions: conclusions de l’autor i recomanacions per la práctica profesional o per futures investigacions.

g.Referències bibliogràfiques (o): per a la presentació de la llista bibliogràfica, cal utilitzar els “Requisits d’uniformitat dels escrits presentats a revistes biomèdiques: Normes de Vancouver o APA”

h. Annexes (o): alguns documents com el Consentiment informat, el Full d’informació al participant; Instruments de mesura o escales en el cas d’utilitzar-se; Full d’aprovació del Comitè d’Ètica de la recerca en el cas de treballs implementats; documents audiovisuals, etc., han de posar-se a l’annex.

Els annexes permeten oferir aquest tipus d’informació sense carregar el cos del TFM, ni distreure al lector del desenvolupament de les idees. Els annexes estan separats uns dels altres per una pàgina de títol adequada.

i. Agraïments (f): (també es pot posar després de la dedicatòria). En aquest apartat l’estudiant dóna el seu agraïment al seu tutor i a totes les persones que l’han ajudat durant la realització del TFM. També cal expressar agraïment a les persones que han autoritzat l’ús d’instruments de mesura o aparells per a realitzar el TFM i a les organitzacions que hagin subvencionat el treball mitjançant beques o fons d’investigació.

*La modalitat de TFM “a”, no requereix implementació de treball de camp, pel que no hi aportarà resultats.

**La modalitat de TFM “b”, requereix la presentació d’un estudi finalitzat, amb recollida de dades, presentació de resultats i discussió.

 

3. Presentació formal

a. Paper, format i marges: el paper ha de ser blanc Din A4. Únicament s’ha d’escriure una cara, la mida de la lletra ha de ser d’11 o 12 punts i amb un interlineat i mig o amb doble interlineat. Els caràcters han de ser uniformes durant tot el treball. Es poden utilitzar les següents lletres: Helvetica, Arial, Times New Roman, Comic Sans i Tahoma.

No incloure les referències a peu de pàgina. El marge ha d’estar justificat a ambdós costats. Els marges dalt, baix i dret han de ser de 2,5 cm, però l’esquerre ha de ser de 3 cm a fi de facilitar la lectura del treball un cop enquadernat. Els títols s’han d’escriure amb majúscules i negreta.

b. Paginació: les pàgines del cos principal del TFM s’han de numerar des de la primera fins a la última. El número de pàgina ha de ser en xifres aràbigues i s’ha de col·locar al racó inferior dret. Totes les pàgines, les pàgines amb figues o taules incloses, han d’estar paginades. La primera pàgina no es numera, però cal contar-la a la paginació.

Les pàgines que precedeixen a la introducció i les pàgines que segueixen a la bibliografia han d’estar numerades amb xifres romanes minúscules al racó inferior dret.

c. Citacions: cal col·locar les citacions textuals entre cometes i si ocupen més de tres línies, en un paràgraf apart amb interlineat simple.

d.Il·lustracions, taules, figures, etc.: cadascun d’aquests elements ha de tenir un títol i un número en xifres aràbigues. En el cas que al treball es comenti una taula o una figura, cal indicar el número que se li atribueix. Per a facilitar la lectura, les taules i figures han d’estar al més a prop possible del text en el que s’esmenten i es poden incloure al text sempre que no ocupin més de mitja pàgina. El nom de les taules anirà per damunt de la taula. El nom de les figures anirà per sota o a la base de les figures. 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Funcions del tutor/a

El TFM estarà assessorat per un/a professor/a del Màster (tutor/a), i podrà estar cotutorat, en el seu cas, per un altre professor/a.

Les funcions del tutor/a del Treball Final de Màster seran:

a. Assessorar l'alumne/a sobre la documentació necessària per a l’elaboració de la proposta del TFM i donar-hi el seu vistiplau.

b. Orientar i revisar durant el període de realització del TFM.

c. Realitzar periòdicament, tutories (entrevistes) individualitzades amb l'alumne

d. Complimentar la carta d'aprovació de la proposta de TFM

e. Dins del termini establert per la Comissió del Màster, complimentar l'informe valoratiu del TFM en cas favorable donar el vistiplau per a la seva presentació i defensa.

Les funcions del co-tutor/a podran ser les mateixes i la seva figura es justifica en el seu paper de col·laboració en alguna part o temàtica específica del TFM, o bé d'ajut global de caràcter accessori a la tutoria.


Funcions de l'alumne

1. Sol·licitar les tutories. Serà responsabilitat de l'alumne posar-se en contacte amb el tutor/a (a través del correu electrònic).

2. Les dates de les tutories estaran pactades per dues parts i l'incompliment de les entrevistes per part de l'alumne (sense previ avís) seran responsabilitat d'ell mateix. El tutor/a no tindrà obligació de recuperar-les.

3. Presentar evidències del treball que s'està realitzant per poder ser assessorat per part del tutor.

4. Signar la carta d'aprovació de la proposta de TFM

Requisits per a la realització del TFM

El TFM finalitzat haurà d'estar acabat i lliurat a la Secretaria de la Comissió del Màster dins del calendari marcat per la Comissió del Màster. NO S'ACCEPTARÀ CAP TREBALL FORA D'AQUEST TERMINI.

L'alumne/a un cop tingui el TFM amb l'informe favorable signat del tutor/a i la nota corresponent, haurà d'entregar a la Secretaria del Máster una còpia en format electrònica.

La defensa del TFM estarà dins del termini establert en el Calendari Acadèmic aprovat per a l'any en curs. Havent estat acceptat el TFM pel part del tutor, la Comissió del Màster nomenarà el Tribunal i l'alumne serà degudament informat amb anterioritat de la data de la defensa i dels membres del seu tribunal.

Propietat Intel·lectual del TFM

Els TFM són treballs protegits per la Llei de Propietat Intel·lectual. En conseqüència, els drets d'autor d'aquests treballs corresponen als seus autors, considerant autors tant a l'alumne com al director del treball (veure Reglament Intern de Treball Final de Grau i Final de Màster Universitari de la Universitat Internacional de Catalunya).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tribunal i criteris d’avaluació del treball fi de màster

El tribunal és l’òrgan d’avaluació del TFM i els seus membres hauran de donar suport per a la seva correcta realització.

El tribunal estarà constituït per tres membres: Un president, un vocal i un secretari a proposta de la Coordinació del Màster. El president serà el professor de més categoria i antiguitat dels professors assignats, preferiblement essent aquest càrrec incompatible amb el de tutor/a o co-tutor/a del TFM.

El tribunal serà nomenat per la Comissió Acadèmica del Màster.

Els criteris de nomenament de professors dels tribunals seran:

a. Ésser preferiblement professors del màster; tenir experiència investigadora i/o experiència professional relacionada amb els objectius, tema, metodologia o contingut del TFM.

b. Que els professors tinguin la titulació adient per poder formar part del Tribunal.

c. Almenys dos dels membres del tribunal hauran de tenir el Grau de Doctor. En casos excepcionals podran ser professors que estan en procés final per l’obtenció del Grau de Doctor.

Tots aquests criteris es tindran en compte i serà la Comissió del Màster, qui vetllarà pel seu compliment.

Una vegada nomenats els tres membres del Tribunal, els professors assignats tindran a la seva disposició el TFM per avaluar-lo dies abans a la defensa pública. Els membres del tribunal signaran un document segons el treball és apte per ser defensat públicament.

La Comissió del Màster convocarà la sessió d’exposició pública de cada TFM, en la data que es programi dins del període previst de la convocatòria corresponent pel Calendari Acadèmic. Així es programaran el conjunt de sessions per Tribunals, els dies, hores i lloc de realització de l’exposició i avaluació.

L’alumne/a exposarà el TFM de forma oral i pública durant 15 minuts, amb la qual cosa s’avaluarà també la seva forma de presentació oral.

Excepcionalment, l’exposició per part de l’alumne/a podrà ser a porta tancada, si hagués un interès de protecció intel·lectual promogut per una persona física o jurídica.

L’acte de l’exposició tindrà una durada aproximada d’una hora i durant aquest temps tindrà lloc:

• La constitució del Tribunal

• L’exposició del TFM per l’alumne/a autor/a serà aproximadament d'aproximadament 15 minuts, a criteri del president.

• Un torn de preguntes, opinions, crítiques o suggeriments dels membres del Tribunal, amb opció de resposta o comentari per part de l’alumne autor.

• Facultativament, a criteri del president, la possible participació dels membres Doctors assistents a l'exposició com a públic.

Un cop finalitzat i presentat el TFM, aquest serà avaluat a porta tancada pel Tribunal nomenat, i cada membre emetrà una qualificació amb un vot. El tribunal després de deliberar donarà una nota final que correspondrà a la nota final de l'assignatura Treball Fi de Màster, i que sortirà dels següents percentatges:

Criteris d’avaluació del TFM:

a. El 80% de la nota del TFM, correspon a la nota emesa pels membres del Tribunal que es basarà en els següents criteris:

                1. Originalitat i rellevància del tema

                2. Contingut científic del TFM (revisió de la literatura, metodologia científica, etc.)

                3. Presentació i aspectes formals.

                4. Exposició del TFM en sessió pública, el mateix dia de l’avaluació. (30%)

La nota dels membres del tribunal es distribuirà de la següent manera:

Els punts 1, 2 i 3 constituiran el 70% de la nota del tribunal i el punt 4 constituirà el 30% de la nota final de la nota del tribunal.

b. Es farà pública la qualificació quantitativa (0-10) i qualitativa conseqüent a l'avaluació global del TFM segons els criteris abans establerts. Se signarà l'Acta corresponent, que es lliurarà a la Comissió del Màster pel seu registre.

Independentment de la qualificació obtinguda, el Tribunal decidirà si el TFM queda dipositat o no al Repositori RecerCat i a la Biblioteca de Ciències de la Salut (en versió electrònica). En cas afirmatiu, se sol·licitarà a l'alumne/a que manifesti per escrit la seva conformitat amb la possible reproducció gràfica parcial o total del TFM. A través de Secretaria es tramitarà la documentació per signar el contracte amb Recercat.

El tutor/a i cotutor/a si n'hi hagués, i la resta dels membres del Tribunal, podran rescindir el seu compromís prèvia justificació per escrit i la seva aprovació per part de la Comissió del Màster. En aquest cas, s'haurà de presentar la proposta de substitut/s per part del/s professor/s dimissionari/s, que haurà de ser aprovada per la Comissió.

D'altra banda, l'estudiant, prèvia justificació per escrit, podrà demanar a la Comissió del Màster un nou tutor/a, co-tutor/a i tribunal, cosa que se sotmetrà aquesta a la Comissió per a la seva aprovació.

En el cas de rescindir el seu compromís qualsevol membre del Tribunal professor del Màster, la direcció d'Estudis modificarà l'assignació de càrrega docent en funció del treball realitzat al departament corresponent.

 

Bibliografia i recursos

  • Argimón JM, Jiménez, J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3a ed. Madrid: Elsevier; 2004.
  • Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Barcelona: Harcourt Brace, 1997.
  • Bisquerra R, Echeverría B, Rodríguez M. Estadística Psicopedagógica. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, 1987.
  • Burgos R. Metodología de investigación y escritura científica en clínica. 3ª ed. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública; 1998.
  • Burns N, Grove SK. Investigación en Enfermería. 3ª ed. Madrid: Elsevier; 2004.
  • Cobo E, Muñoz P, González JA, Bogorra J. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson; 2007.
  • Daniel W. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México D.F.: Limusa; 2002.
  • Dawson-Saunders E. Bioestadística médica. 4a ed. México D.F.: El Manual Moderno; 2005.
  • Dunn V, Crichton N, Roe B, Seers K, Williams K. Using research for nursing practice: a UK experience of the barriers scale. J Adv Nurs. 1997; 26 ( 6 ): 1203-10.
  • Icar T. Enseñanza-aprendizaje de la atención sanitaria basada en la evidencia. Educ Medica. 1998; 1 ( 2 ): 57-62.
  • Manzano V, Varela J, García A, Pérez FJ. SPSS para Windows. Madrid: Ra-Ma; 1999.
  • Martínez MA, Faulín FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable. 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos; 2006.
  • Mayan M. Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. México: Qual Institute Press. International Institute for Qualitative Methodology; 2001.
  • Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.
  • Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma; 1996.
  • Pardo G, Cedeño M. Investigación en salud. Factores sociales. Madrid: McGraw- Hill-Interamericana; 1997.
  • Peña D, Romo J. Introducción a la Estadística para las Ciencias Sociales. Madrid: McGraw Hill; 1997.
  • Polit D, Hungler B. Investigación científica en ciencias de la salud. 6ª Ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2000.
  • Quero A, Rosas D, Acosta P, Ramírez D, Rueda B, Robles M. Requisitos de la publicación científica. Metas. 1998; 9: 27-32.
  • Sánchez Carrión JJ. Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza Editorial; 1999.
  • Sentís J, Pardell H, Alentà H, Cobo Valeri E, Canela Soler J. Manual de bioestadística. 3a ed. Barcelona: Masson; 2003.
  • Tomás-Sábado J. Fundamentos de Bioestadística y análisis de datos para enfermería. Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 2009. 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00