Assignatura
Revisió Sistemàtica en l'àmbit Clínic
- codi 12191
- curs 1
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Responsable
Dr. Carlos GARCÍA - cgarciaf@uic.es
Horari d'atenció
Dr. Carlos García Forero: cgarciaf@uic.es
Dra. Cristina Monforte: cmonforte@uic.es
Dr. Pere Castellví: pcastellvi@uic.es
Presentació
La revisió sistemàtica de la literatura científica és la millor resposta a la necessitat de conèixer i resumir la creixent quantitat de resultats científics. Aquesta assignatura és una Introducció a l'ús de les tècniques de revisió de resultats de recerca quantitativa i qualitativa i els mètodes per a agregar resultats mitjançant tècniques meta-analítiques. En aquesta assignatura es presentaran els conceptes mitjançant estudis de casos en salut pública i investigació en salut i recerca clínica. Les revisions bibliogràfiques poden ser la millor resposta a la necessitat de digerir la creixent informació científica.
Requisits previs
Objectius
Objectius generals:
- Comprendre la importància del mètodes de revisió sistemàtica i les diferències entre ells.
- Valorar potencialitats i limitacions dels diferents mètodes.
- Conèixer els mètodes de síntesi qualitativa i quantitativa.
- Comprendre la metodologia de revisió sistemàtica.
- Comprendre la lògica del meta-anàlisi i como interepetar-lo correctamente.
- Aprendre a dissenyar una correcta RS i a plantejar les possibilitats de combinació de resultats.
Objectius específics:
- Aprendre a definir preguntes de recerca i estratègies de cerca de la literatura.
- Aplicar els criteris d'el·ligibilitat, extracció de dades i avaluació de la qualitat.
- Desenvolupar un pla d'anàlisi.
- Comprendre els estadístics de síntesi de resultatats, reconèixer la heterogeneitat de resultats i les estratègies pera a quantificarla.
- Comprendre i valorar el biaix de publicació.
- Conèixer la redacció dels informes d'estudis de revisió sistemàtica qualitativa i de meta-anàlisi.
- Conèixer els diferents mètodes de síntesi d'estudis qualitatius.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
- CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
- CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
- CE4 - Saber emprar instruments d'avaluació crítica d'articles de recerca qualitatius i quantitatius
- CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
- CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
- CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
- CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la recerca i l'estudi, i fer front a la complexitat
- CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
- CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
- CG4 - Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies de forma ètica en relació al procés de recerca
- CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom
- CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural
- CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
- CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al finalitzar aquesta matèria, l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Elaborar una pregunta de recerca de manera estructurada.
- Seleccionar el recurs més útil per a la localització de la informació rellevant.
- Elaborar estratègies de recerca eficients.
- Identificar el disseny dels estudis identificats.
- Reconèixer les fortaleses i limitacions de les RS en les revistes biomèdiques relacionats amb un tema en particular.
- Analitzar críticament les RS i utilitzar la informació analitzada per a la presa de decisions.
- Conèixer les diferències entre les revisions d'autor o d'expert (RA) i les revisions sistemàtiques (RS).
- Comprendre el concepte de meta-anàlisi i de metasíntesi i aprendre a interpretar-ho correctament.
Continguts
En aquesta matèria es treballaran, entre altres, els següents continguts:
- Anàlisi documental.
- Aplicació pràctica de la metodologia quantitativa i qualitativa.
- Aplicació teoricopràctic de la metodologia investigadora.
- Revisió sistemàtica i metanàlisi.
- Mètodes de síntesis d'informació científica.
- Revisió sistemàtica qualitativa.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les classes es desenvoluparan entorn de debats sobre estudis de casos, que els alumnes hauran preparat prèviament amb les lectures indicades per a la sessió. Els conceptes teòrics es desenvoluparan al voltant d'aquestes lectures. Es realitzaran sessions pràctiques sobre la utilització de programes para fiqui-anàlisis, per la qual cosa serà convenient assistir a les sessions amb ordinador.
Per grups, els estudiants presentaran un treball de meta-anàlisi en tres sessions:
- Protocol d'estudi: Tema d'estudi, estratègia de cerca i criteris d'inclusió/exclusió.
- Resultats de la cerca, taula resumeixen i anàlisi estadística.
- Presentació final de resultats i conclusions.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
En grups, els alumnes duran a terme una revisió sistemàtica sobre un tema de la seva elecció. Els resultats intermedis es discutiran a l'aula. L'avaluació es basarà en el manuscrit presentat, presentacions orals d'articles i la participació a l'aula.
El contingut del manuscrit s'avaluarà respecte a la seva idoneïtat respecte de les guies QUORUM o MOOSE, segons sigui apropiat.
En relació a la metodologia de revisió sistemàtica qualitativa, els alumnes hauran de realitzar un treball d'anàlisi d'una revisió sistemàtica qualitativa i presentar-ho de forma escrita.
Per superar l'assignatura l'alumne haurà d'obtenir una nota mitja superior a 5.
Els alumnes que no superin l'assignatura en la convocatòria ordinària disposaran d'una convocatòria extraordinària que consistirà en la repetició dels exercicis.
Bibliografia i recursos
Gordis L. Epidemiología, 3ª ed. Madrid: Harcourt, 2003.
Argimón JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid: Elsevier, 2004.
Systematic Reviews in Health Care: Meta-analysis in Context, 2nd Edition, Mattias Egger, George Davey Smith, and Douglas Altman, eds., BMJ Books, 2001.
Synthesising qualitative and quantitative health evidence: a guide methods. First edition. Catherine Pope, Nicholas Mays and Jennie Popay. Berkshire, England: McGrawHill, Open University Press. 2007
Mahtani Chugani V, Axpe Caballero M, Serrano Aguilar P, González Castro I, Fernández Vega E (2006) Metodología para incorporar los estudios cualitativos en la evaluación de tecnologías sanitarias. Madrid: Plan Nacional para el SNS del MSC. Servicio de Evaluación del Servicio Canario de la Salud. 160 p.
Nesbit K (2002) Evidence-based Filters for Ovid Medline. University of Rochester.
McKibbon A, Walker-Dilks C (2002) Evidence-based Filters for Ovid-CINAHL.
PRISMA statement: http://www.prisma-statement.org/
EQUATOR network: https://www.equator-network.org
Systematic review Toolbox: http://systematicreviewtools.com/index.php
Cochrane library http://www.thecochranelibrary.com/
BMJ research methods https://bmjopen.bmj.com/collection/research-methods
Berkeley Systematic Reviews Group, http://www.medepi.net/meta/
UK NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) http://www.nice.org.uk/
COREQ (COnsolidated criteria for REporting Qualitative research) Checklist https://academic.oup.com/intqhc/article/19/6/349/1791966
CASP (Critical Appraisal Skills Programme) Checklist: 10 questions to help you make sense of a Qualitative research https://casp-uk.net/wp-content/uploads/2018/01/CASP-Qualitative-Checklist.pdf