Assignatura

Emprenedoria Social

  • codi 12340
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat

Responsable

Dr. Ramon BASTIDA - rbastida@uic.es

Horari d'atenció

Les tutories es realitzaran prèvia petició de l'estudiant.

Presentació

Avui en dia, l'economia social és un moviment que està augmentant, a nivell espanyol, s'està treballant en la línia d'incorporar l'emprenedoria social a la nova llei de l'emprenedoria, la nova llei del mecenatge i la creació d'una forma jurídica específica d'empreses socials i, a nivell europeu, apareix al centre de l'Estratègia UE 2020. Aquest sector empresarial dins de l'economia, a nivell europeu, representa el 17% de l'ocupació i el 15% del PIB. El curs proporcionarà als estudiants les habilitats necessàries per crear, desenvolupar, gestionar, investigar, innovar i liderar empreses de l'economia social. Es tracta d'un programa que facilita i divulga les eines necessàries per al bon funcionament intern de les entitats i cooperatives d'economia social, analitzant aspectes estratègics, legals, econòmics-fiscals i de recursos humans, alhora que promou les competències emprenedores i innovadores com a motors de canvi d'aquestes organitzacions i el seu lideratge.

Requisits previs

Sense requisits especials

Objectius

L'objectiu principal d'aquesta assignatura és presentar el model de negoci social als estudiants, perquè puguin comprendre que hi ha una forma diferent de fer negocis, centrant-se en les necessitats socials i ambientals, tenint en compte que la sostenibilitat financera també és molt important.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Comprendre i saber emprar la terminologia financera en el marc empresarial.
  • 05 - Conèixer les funcions pròpies dels departaments de finances en les empreses.
  • 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 14 - Conèixer i comprendre el marc legal del dret mercantil i ser capaç d'aplicar-lo a casos pràctics del món de l'empresa.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  Al final del curs, els estudiants haurien de poder:

  • Comprendre, identificar i analitzar una necessitat social
  • Comprendre els conceptes d'economia social, emprenedoria social i negocis socials
  • Identificar els actors de l'ecosistema de l'emprenedoria social
  • Comprendre el concepte d'innovació social
  • Comprendre la importància de l'avaluació de l'impacte social
  • Identificar els instruments per finançar projectes socials
  • Comprendre les diferències en la gestió financera de les empreses socials

Continguts

Tema 1. L'emprenedoria social i els conceptes fonamentals de l'economia social i el tercer sector social.

  • Introducció al concepte d'emprenedoria social i encaix en el tercer sector social (ONG) i l'economia social.
  • L'ecosistema d'organitzacions sense ànim de lucre i emprenedoria social a Catalunya, Espanya i Europa. Els actors que formen part de l'ecosistema de l'emprenedoria social a Catalunya, Espanya i Europa.

 Tema 2. Model de negoci social: necessitats socials i oportunitats de negoci

  • El concepte de necessitat social. Les necessitats socials com a base per a les oportunitats de negoci. L'anàlisi de necessitats i la generació de solucions.
  • La generació dels seus propis models de negoci social. Treballant en grup, identificant una necessitat social. Desenvolupar una idea de negoci social. Transformar-lo en un model de negoci social.
  • Innovació social. El concepte. Les bones pràctiques d'innovació social a tot el món. Innovació social contra empreses socials.

 Tema 3. L'impacte social i la teoria del canvi

  • La mesura de l'impacte social.
  • Indicadors de mesurament quantitatius i qualitatius.
  • Eines de mesura (SROI, IRIS ...).
  • Teoria del canvi.

Tema 4. Marc econòmic i jurídic de les empreses en l'economia social

  • Formes jurídiques corporatives per a la creació d'una empresa social
  • Elaboració del pla econòmic-financer d'un projecte social. Aspectes específics de l'anàlisi de costos i preparació del pressupost.
  • Anàlisi de la informació financera de les empreses socials (tècniques d'anàlisi, ús d'indicadors de gestió, etc.)

 Tema 5. Eines i criteris de finançament per a la selecció de projectes

  • Instruments de finançament alternatius per a projectes d'emprenedoria social.
  • El finançament públic a través de subvencions, el paper dels bancs, business angels i capital de risc, i el procés de negociació amb inversors i la nova indústria de la inversió social, com el crowdfunding, mecenatge i patrocini.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Conferències:

Sessions de 120 minuts amb tot el grup. El professor presenta els conceptes teòrics clau segons cada tema.

Conferències professionals:

Sessions en què un o més especialistes exposen les seves experiències o projectes als estudiants.

Tutorials:

Els estudiants poden contactar-se amb el professor per correu electrònic o consultar Moodle per les seves hores de tutoria o demanar-li temps.

Treball individual:

Inclou el treball d'estudi personal per assimilar els conceptes i procediments que es tracten durant les classes plenàries. L'objectiu del treball individual és l'assimilació i reflexió sobre els continguts presentats a l'aula.

Treball en grup:

Inclou treballs amb companys de classe per dur a terme un projecte vinculat a un repte que proposarà un empresari social.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assoliment de les competències s'avaluarà tenint en compte el treball continu que duu a terme l'estudiant a través de la participació a les classes, l'assistència a les conferències de professionals externs i el desenvolupament d'un projecte. A continuació, trobareu les diferents seccions que s'avaluaran i el seu pes a la nota final:

  • (30%) Avaluació contínua mitjançant la participació activa en classes i lliurament d'exercicis i casos pràctics, on es valoraran els següents elements:
    • Actitud proactiva.
    • Capacitat de treball en equip.
    • Capacitat per argumentar, raonar i debatre.
  • (50%) Memòria del projecte (màxim 10 fulls + annexos) on s'avaluaran els següents elements:
    • Capacitat per generar solucions sostenibles a les necessitats socials.
    • Capacitat d'identificar i analitzar una oportunitat de negoci.
    • Flexibilitat i creativitat en l'aplicació dels coneixements adquirits.
    • Escriure habilitats comunicatives.
  • (20%) Presentació oral, per grups de treball, del projecte desenvolupat al llarg del curs, on es valoraran els següents elements:
    • Capacitat per generar solucions sostenibles a les necessitats socials.
    • Capacitat d'identificar i analitzar una oportunitat de negoci.
    • Capacitat de discutir.
    • Habilitats comunicatives i de parla.

Bibliografia i recursos

Defourny, Jacques; Hulgard, Lars  & Pestoff, Victor (2014), Social Enterprise and the Third Sector. Changing European Landscapes in a Comparative Perspective. Routledge. London.
Mertens, S.(2010), La gestion des entreprises sociales, Edipro, Liège.
Yunus, Mohammad (2011)  Building Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity's Most Pressing Needs Paperback. 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00