La Lectura com a Font d'Aprenentatge de Llengües
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
La lectura comprensiva es focalitza en habilitats i estratègies per l'aprenentatge de llengües estrangeres mitjançant la lectura a l'Educació Infantil, Primària i Secundària, amb els objectius específics de la llengua vehicular de l'aula.
L'objectiu d'aquesta assignatura és proveir de nous enfocaments, funcions, metodologies, recursos i pràctiques que incloguin la lectura com a estratègia de l'aprenentatge de llengües estrangeres.
Haver superat al menys un nivell B1+ en Anglès segons els estandards CEFRL de les habilitats comunicatives.
Adquirir les bases teòriques fonamentals i les tècniques d'ensenyament necessàries per ensenyar Anglès mitjançant la lectura com una llengua adicional de forma efectiva.
Explorar el potencial de la lectura i l'anàlisi de documents de recerca per enriquir la pràctica d'aprenentatge.
Adquirir el criteris i recursos necessaris per utilitzar adequadament material de lectura de diferents nivells en un contexte multilingüe.
Adquirir les habilitats i estratègies per ensenyar una llengua estrangera mitjançant la lectura.
Adquirir l'habilitat d'aprendre de forma autònoma.
Ser capaç de desenvolupar relacions interpersonals.
Ser capaç d'analitzar i sintetitzar.
Els estudiants seran capaços de:
Entendre els conceptes fonamentals de l'ensenyament i aprenentatge de una llengua estrangera.
Entendre les diferents i complementàries funcions de la lectura com a eina per l'aprenentatge duna llengua estrangera per estudiants multilingües.
Estar familiaritzats amb la literatura més rellevant sobre la lectura en llengua estrangera.
Avaluar materials educatius i literatura de diferents autors i publicacions.
Planificar, preparar i avaluar la lectura per l'aprenentatge d'una llengua estrangera.
Demostrar la seva capacitat d'aprendre de forma autònoma.
Ser capaç de desenvolupar habilitats per les relacions interpersonals.
Ser capaç d'analitzar i sintetitzar.
Introducció a l'assignatura.
La naturalesa de la lectura. Objectius de la lectura en les classes de llengua estrangera.
Estratègies i metodologies.
Tipus de text i llibres d'imatges
Lectura extensiva
Lectura intensiva
Contacontes
Bastides
Motivació cap a la lectura
Recursos on-line per professors i estudiants
Planificació i avaluació de la lectura
Aquesta assignatura està basada en classes i treball on-line.
Els participants hauran de completar activitats obligatòries i opcionals.
Les classes estan dirigides a reflectir i discutir els continguts de l'assignatura.
Les participacions orals i escrites estaran basades en les lectures assignades i les experiències personals.
L'avaluació personalitzada s'explicarà a cada alumne.
L'assignatura serà avaluada de la següent manera:
1) Blog. 20% de la nota final.
Resultat d'aprenentatge: Familiatitzar-se amb les pràctiques efectives en el desenvolupament de la lectura en l'aprenentatge d'una llengua estrangera. Demostrar la capacitat d'aprenetatge autònom.
2) Preentació oral: 40% de la nota final.
Resultat d'aprenentatge: Familiaritzar-se amb la literatura científica sobre la lectura en l'aprenentatge d'una llengua estrangera.
3) Al menys dos activitats opcionals a escollir. 30% de la nota final.
Resultat d'aprenentatge: Analitzar i Integrar una varietat de recursos i materials relacionats amb l'aprenentatge d'una llengua estrangera mitjançant la lectura. Familiaritzar-se amb les pràctiques efectives en el desenvolupament de la lectura en l'aprenentatge d'una llengua estrangera. Avaluar materials literaris i educatius de diferents autors i publicacions.
4) Participació. 10% de la nota final.
Resultat d'aprenentatge: Entendre els conceptes fonamentals de l'aprenentatge i lectura en una llengua estrangera. Ser capaç de desenvolupar habilitats de relacions interpersonals.
Artigal, J. M. (2005). El text narratiu dialogat. Una manera de construir l'aprenentatge de la llengua estrangera a l'educació infantil[not retrievable].
Ellis, G., & Brewster, J. (2014). Tell it Again! The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers. Manchester: British Council.
Graves, M. F., & Fitzgerald, J. (2002). Scaffolding Reading Experiences for Multilingual Classrooms. In Garcia, G. G. (Ed.), English Learners: Reaching the Highest Level of English Literacy(pp. 96-104). Newark: International Reading Association.
Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L. & Lowrance, A. (2004). The Effects of Storytelling and Story Reading on the Oral Language Complexity and Story Comprehension of Young Children. Early Childhood Education Journal, 32(3), 157-163.
Kaminski, A. (2013). From Reading Pictures to Understanding a Story in the Foreign Language. Children’s Literature in English Language Education, 1(1), 19-38.
Kreft, A. & Viebrock, B. (2014). To Read or not to Read: Does a Suitcase Full of Books do the Trick in the English Language Classroom? Children’s Literature in English Language Education, 2(1), 72-91.
Moses, L. (2014). What Do You Do With Hands Like These? Close Reading Facilitates Exploration and Text Creation. CLELEjournal, 2(1), 44-56.
Mourão, S. (2013). Response to the The Lost Thing: Notes from a Secondary Classroom. Children’s Literature in English Language Education, 1(1), 81-105.
Prowse, P. (1999). The secret reading. English Teaching Professional, 13, 120-124.