Assignatura

Models i Contextos d'intervenció Psicopedagògica

  • codi 12636
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat

Responsable

Dr. Salvador VIDAL - svidal@uic.es

Horari d'atenció

Videoconferència

Es pot programar una videoconferència al voltant de la penúltima setmana de la Taula (dilluns o dijous de 17-18h)
per a resolució de dubtes o explicació de continguts de forma sincrònica.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Aquesta matèria és una introducció als principals models psicopedagògics que podem trobar en la pràctica
dels diferents contextos educatius. L'alumne podrà definir els eixos temàtics i de treball multidisciplinari
en Psicopedagogia, així com desenvolupar actituds de respecte i tolerància pels diferents enfocaments
professionals i multidisciplinaris.

Professors Col·laboradors Experts: Cristina Pons i Julián Grunín.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

2.1. Bàsiques i generals

CB7: Saber aplicar els coneixements adquirits i saber resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.

CB8. Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

CB10: Posseir les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera, en gran mesura, auto- dirigit o autònom.

CG1: Ser capaç de formular judicis reflexius i crítics en contextos educatius, considerant la responsabilitat social i ètica del psicopedagog.

CG2: Adquirir habilitats d'anàlisi i síntesi de la informació obtinguda en entorns educatius formals i no-formals per tal de plantejar nous interrogants a la pràctica psicopedagògica.

CG4: Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaç de resoldre problemes en entorns complexos en què actua el psicopedagog.

CG5: Ser capaç de comunicar de manera argumentada la presa de decisions en el camp psicopedagògic.


2.2-Transversals

CT4: Ser capaç d'exposar les idees elaborades de forma oral i escrita adaptant a l'estil i els models de l'activitat professional o investigadora.

CT5: Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.


2.3-Específiques

CE3: Identificar els diferents paradigmes teòrics que fonamenten la pràctica psicopedagògica o la investigació psicopedagògica.

CE4: Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, grups i organitzacions a partir de l'aplicació de diferents sistemes d'avaluació.

CE10: Analitzar l'organització i funcionament dels centres educatius per coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional dels alumnes.

CE13: Avaluar processos, programes, serveis i metodologies dissenyades i / o desenvolupades per psicopedagogs.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Conèixer el marc d'actuació del professional en l'assessorament psicopedagògic.

2. Definir els diferents àmbits d'intervenció psicopedagògica (escolar i sociolaboral)

3. Conèixer els diferents models conceptuals en el marc de la intervenció psicopedagògica i reconèixer l'estil d'intervenció professional que comporta cada un d'ells.

4. Identificar les característiques de les demandes d'assessorament psicopedagògic i tenir capacitat per reconduir i gestionar-les segons el model conceptual propi del context.

5. Definir el treball en xarxa i la coordinació del psicopedagog amb equips multidisciplinaris.

6. Identificar les principals xarxes institucionals vinculades a la pràctica psicopedagògica.

 

Continguts

1. Psicopedagogia i Treball multidisciplinar en equips professionals.

2. Coordinació amb xarxes institucionals: escolar, social i de salut.

3. Principals models teòrics de pràctica psicopedagògica: cognitiu-conductual, sistèmic, constructivista, dinàmic.

4. Contextos d'intervenció psicopedagògica: escolar, sociolaboral (organitzacions, soci-comunitari).

Metodologia i activitats formatives

Sistemes i criteris d'avaluació

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00