Treball de Fi de Màster
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Responsable
El Treball Fi de Màster (TFM) és un mòdul del Màster en Psicopedagogia amb un valor creditici de 8 ECTS.
Es considera una activitat de formació i un exercici integrador que té com a objectiu desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i judici crític en el context professional i investigador de la intervenció psicopedagògica.
En el cas de l'orientació professionalitzadora, es tracta de prendre decisions en els entorns més habituals de pràctiques professionals, escolars i sociolaborals, argumentades en els fonaments científics de la disciplina, a partir de la detecció de necessitats educatives, la seva avaluació i el disseny de programes d'intervenció psicopedagògica.
En el cas de l'orientació investigadora, l'estudiant seleccionarà un problema que sorgeixi de l'àmbit de la psicopedagogia i desenvoluparà el corresponent projecte d'investigació.
El Treball Fi de Màster representa per a l'estudiant un últim esforç d'integració del conjunt dels aprenentatges adquirits al llarg del desenvolupament curricular. En aquest Treball ha de mostrar la seva capacitat d'anàlisi, síntesi i un judici crític respecte de la temàtica abordada, així com respondre, en el tema triat i l'estructura del mètode, a l'orientació triada (professionalitzadora o investigadora) tenint en compte l'especialitat cursada (escolar o sociolaboral).
La realització del TFM es considera un exercici integrador dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides en el títol. El TFM es vincularà preferiblement amb les pràctiques realitzades tant si són professionalitzadores com si són de caràcter investigador.
L'estudiant haurà d'haver superat un 80% de les matèries del Màster per poder elaborar el TFM.
El Treball Fi de Màster (TFM) és un mòdul de l'Màster en Psicopedagogia amb un valor creditici de 8 ECTS. Es considera una activitat de formació i un exercici integrador que té com a objectiu desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i judici crític en el context professional i investigador de la intervenció psicopedagògica.
En el cas de l'orientació professionalitzadora, es tracta de prendre decisions en els entorns més habituals de pràctiques professionals, escolars i sociolaborals, argumentades en els fonaments científics de la disciplina, a partir de la detecció de necessitats educatives, la seva avaluació i el disseny de programes d'intervenció psicopedagògica.
En el cas de l'orientació investigadora, l'estudiant haurà de seleccionar un problema que sorgeixi de l'àmbit de la psicopedagogia i desenvolupar el corresponent projecte d'investigació.
⦁ La temàtica ha de ser preparada per l'estudiant i presentada a la Comissió de Coordinació (en el cas de l'orientació professionalitzadora preferiblement vinculada amb les seves pràctiques).
⦁ El tutor assignat farà el seguiment del TFM a través del Campus Virtual.
⦁ El mòdul de TFM finalitzarà amb l'elaboració d'una memòria del treball realitzat, que es defensarà públicament davant d'un tribunal d'Avaluació nomenat per la Coordinació del Màster.
⦁ El TFM és un mòdul obligatori i tant la realització del treball com la presentació i defensa són individuals.
⦁ La defensa del TFM es farà presencialment o per videoconferència segura a través del sistema Adobbe Connect en el cas que l'estudiant no pugui desplaçar-se. En aquest últim cas, serà imprescindible que personal autoritzat per la UIC realitzi presencialment la verificació d'identitat de l'estudiant, així com que també verifiqui la idoneïtat del lloc físic des d'on l'estudiant realitza la videoconferència davant del Tribunal.
Bàsiques i generals
CB6. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
CB7. Saber aplicar els coneixements adquirits i saber resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
CB8. Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB9. Saber comunicar conclusions, coneixements i raons, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
CB10. Posseir les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera, en gran mesura, acte-dirigit o autònom.
CG1. Ser capaç de formular judicis reflexius i crítics en contextos educatius, considerant la responsabilitat social i ètica del psicopedagog.
CG2. Adquirir habilitats d'anàlisi i síntesi de la informació obtinguda en entorns educatius formals i no-formals per tal de plantejar nous interrogants a la pràctica psicopedagògica.
CG3. Adquirir coneixements que permetin innovar en l'àmbit educatiu des d'una perspectiva psicopedagògica.
CG4. Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaç de resoldre problemes en entorns complexos en què actua el psicopedagog.
CG5. Ser capaç de comunicar de manera argumentada la presa de decisions en el camp psicopedagògic.
Transversals
CT1. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional o investigadora.
CT2. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de comunicació en l'àmbit professional o investigador.
CT3. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional.
CT4. Ser capaç d'exposar les idees elaborades de forma oral i escrita adaptant a l'estil i els models de l'activitat professional o investigadora.
CT5. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.
CT6. Comportar-se amb ètica i responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Específiques
CE1. Identificar les condicions antropològiques, socials i comunitàries que caracteritzen la intervenció psicopedagògica en els diferents àmbits formals i no-formals o en els contextos d'investigació.
CE2. Definir i reconèixer els principis ètics i deontològics de la pràctica psicopedagògica o de la investigació psicopedagògica.
CE3. Identificar els diferents paradigmes teòrics que fonamenten la pràctica psicopedagògica o la investigació psicopedagògica.
CE4. Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, grups i organitzacions a partir de l'aplicació de diferents sistemes d'avaluació.
CE5. Observar sistemàticament persones i contextos i formular objectius, hipòtesis i/o preguntes pertinents ajustades a problemes psicopedagògics concrets.
CE9. Dissenyar i aplicar metodologies apropiades per assolir els objectius de recerca plantejats en l'àmbit psicopedagògic.
CE13. Avaluar processos, programes, serveis i metodologies dissenyades i / o desenvolupades per psicopedagogs.
⦁ Identificar un tipus de necessitats educatives i una demanda concreta que es dirigeix al psicopedagog tenint en compte les característiques institucionals de l'entorn.
⦁ Definir una temàtica d'intervenció psicopedagògica que hagi de analitzar-se, dissenyar i implementar-se en un determinat context institucional educatiu.
⦁ Conèixer i valorar les tècniques d'avaluació i diagnòstic psicopedagògic dissenyant el procés de recollida, anàlisi i devolució de la informació amb precisió i eficàcia.
⦁ Aplicar els instruments i recursos adequats per a l'avaluació psicopedagògica segons la naturalesa de les necessitats educatives avaluades.
⦁ Elaborar informes diagnòstics i dictàmens d'escolarització per a tot aquell alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
⦁ Elaborar i planificar programes / serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament aprenentatge.
⦁ Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament en entorns formals o no-formals que permetin una optimització dels processos d'ensenyament aprenentatge.
⦁ Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant la seva funcionalitat.
⦁ Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius o organitzacions, el personal, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats educatives de l'entorn, per oferir una orientació educativa integral d'acord amb les avaluacions psicopedagògiques realitzades.
⦁ Identificar un problema de recerca en el camp psicopedagògic, formular una hipòtesi de treball així com dissenyar un model metodològic per estudiar-lo.
Elaboració d'un TFM d'integració de continguts a través de:
a) Orientació professionalitzadora: la planificació, desenvolupament i avaluació d'un pla d'intervenció que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic.
b) Orientació investigadora: la identificació d'un problema, la concreció en una hipòtesi d'investigació i l'aplicació de les estratègies de recollida de dades (treball de camp) i la seva interpretació, seguint els principis de la metodologia d'investigació en Psicopedagogia.
CEA D’ANCONA, A. (1997). Métodos y Técnicas de Investigación cuantitativa, Madrid: Editorial Síntesis
FESTINGER Y KATZ. (1992) Los Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.
FLOREZ OCHOA, R y TOBÓN RESTREPO, A. (2001) Investigación Educativa y Pedagógica. Bogotá: McGraw Hill.
SABINO, C.A. (1996) El Proceso de Investigación. Buenos Aires: Edit. Lumen.
SALKIND, N.J. (1999) Métodos de Investigación. México: Prentice Hall.
SIERRA BRAVO, R. (1995) Tecnicas de investigación Social Teoría y ejercicios, Décima edición, Editorial Paraninfo: Madrid.
TAYLOR, S.J. y BOGDAN, R. (1987) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
VELASCO MAILLO, H. DIAZ DE RADA, A. (2006) La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta.