Assignatura

Assessorament Psicopedagògic a Projectes Comunitaris i Socioeducatius

  • codi 12646
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 7

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura defineix el camp d'intervenció psicopedagògica socioeducatiu. Es tracta d'abordar la problemàtica de diferents col·lectius en risc d'exclusió social o en situacions especials de precarietat (dones maltractades, persones amb diversitat funcional, gent gran) des d'un enfocament comunitari, que inclogui part dels recursos disponibles al territori ia la comunitat. El Mètode de casos permet exemplificar les diferents situacions concretes en què el psicopedagog ha de prendre decisions tenint en compte l'entorn sociocomunitari. 

Consta de 7 ECTS

Objectius

- Definir el camp d'intervenció psicopedagògica socioeducatiu 

- Abordar la problemàtica de diferents col·lectius en risc d'exclusió social o en situacions especials de precarietat 

- Concreció dels recursos disponibles al territori ia la comunitat. 

- Comprendre la naturalesa de l'assessorament psicopedagògic en projectes comunitaris i socioeducatius

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

competències bàsiques

CB7 Saber aplicar els coneixements adquirits i saber resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. 

CB9 Saber comunicar conclusions, coneixements i raons, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats. 

CG1 Ser capaç de formular judicis reflexius i crítics en contextos educatius, considerant la responsabilitat social i ètica del psicopedagog. 

CG2 Adquirir habilitats d'anàlisi i síntesi de la informació obtinguda en entorns educatius formals i no-formals per tal de plantejar nous interrogants a la pràctica psicopedagògica. 

CG4 Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaç de resoldre problemes en entorns complexos en què actua el psicopedagog 

CG5 Ser capaç de comunicar de manera argumentada la presa de decisions en el camp psicopedagògic.   

competències transversals 

CT3 Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional. 

CT4 Ser capaç d'exposar les idees elaborades de forma oral i escrita adaptant a l'estil i els models de l'activitat professional o investigadora. 

CT5 Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat. 

CT6 Comportar-se amb ètica i responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.   

competències específiques 

CE4 Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, grups i organitzacions a partir de l'aplicació de diferents sistemes d'avaluació. 

CE6 Analitzar les dades obtingudes en l'avaluació psicopedagògica i elaborar els informes pertinents. 

CE8 Assessorar i orientar els professionals de l'educació, considerant la rellevància de les mesures d'atenció a la diversitat.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprendre la naturalesa, les característiques dels processos de l'aprenentatge adult en el context de les organitzacions i els factors que hi intervenen. 

2. Analitzar les polítiques, els sistemes de planificació i gestió de programes, els àmbits de formació i les accions de la formació permanent i del control de qualitat formativa en Psicopedagogia de les Organitzacions. 

3. Diagnosticar les necessitats formatives de persones adultes segons els contextos institucionals i el seu pla estratègic. 

4. Comprendre l'evolució, els plantejaments conceptuals i metodològics de l'orientació professional en el desenvolupament de la cursa. 

5. Analitzar comparativament les diverses polítiques i / o sistemes d'orientació al llarg de la vida. 

6. Definir les característiques generals del procés de transició a la vida laboral a col·lectius en risc d'exclusió social.

Continguts

  • Perfil i funcions del psicopedagog en les organitzacions. 
  • Bases conceptuals de l'orientació per al desenvolupament de la carrera professional. 
  • Sistemes i polítiques d'orientació en el context internacional. 
  • Diagnòstic psicopedagògic en l'orientació professional. 
  • Metodologies d'intervenció en l'orientació de persones adultes.
  • Orientació i assessorament per a la construcció de la carrera professional. 
  • L'orientació professional per a l'ocupació i l'orientació laboral a les organitzacions. 
  • Avaluació del rendiment en el lloc de treball per competències i processos. 
  • Orientació professional i diversitat. 
  • Psicopedagogia de la tercera edat.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologies:

  • estudi de mòduls 
  • teòrics mètode de cas 
  • Resolució d'exercicis i problemes 
  • aprenentatge orientat a projectes


Activitats formatives:

  • fòrums i debats virtuals 
  • seminaris pràctics 
  • tutories on.line 
  • seminaris estudi i treball individual

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

proves objectives 15%

 proves d'execució escrita 20% 

presentació de treballs o projectes 20% 

grau de participació en els fòrums 10% 

Portafolis virtual 10%

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00