Assignatura

Emergència i Pacient Crític

  • codi 13207
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 5

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jordi CASTILLO - jcastillo@uic.es

Horari d'atenció

Us podeu posar en concte per correu electrònic amb el responsable de l'assignatura (Dr. Jordi Castillo: jcastillo@uic.es)

 

Presentació

Aquesta assignatura introdueix a l’alumne en conceptes d’urgència i emergència, en l’estructura i organització dels serveis d’urgència i emergències tant hospitalàries com extrahospitalaries. També en les funcions pròpies dels professionals sanitaris en aquests serveis, i en els aspectes claus en la coordinació assistencial entre els diferents nivells del sistema de salut en front al pacient crític, amb especial atenció a la continuïtat assistencial en l’abordatge de les patologies temps-dependents i a la resposta coordinada davant els accidents de múltiples víctimes i catàstrofes. També s’abordaran en profunditat coneixements i habilitats transversals en l’atenció de qualsevol pacient crític com el Suport Vital Avançat i el maneig del pacient politrumatitzat greu.

Requisits previs

No hi ha requisits prèvis per relitzar aquesta assignatura

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o pocs coneguts dintre de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CG1 - Saber treballar en un equip multidisciplinari i de forma autònoma i amb iniciativa per a la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
  • CG2 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels pacients que necessiten atenció sanitària, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
  • CG3 - Planejar i gestionar eficaçment el temps d’un mateix i les activitats amb el fi d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima davant dels imprevistos.
  • CG4 - Manejar les eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixements específics.
  • CG6 - Aplicar la legislació vigent en l’assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.
  • CT01 - Respectar les normes de l’ètica i dels dret que regeixen l’assistència sanitària i la relació amb el pacient en urgències i emergències, i ser capaç d’informar dels aspectes bàsics d’aquestes normes quan es requereixi.
  • CE01 - Saber comunicar-se amb els pacients en cas de patologia urgent, i tenir recursos per a l’entrevista directiva i orientada inicialment als aspectes de més rellevància clínica.
  • CE02 - Planificar les actuacions d'urgències, valorant la dimensió psicològica del sofriment de pacients i familiars
  • CE03 - Identificar i avaluar, en qualsevol pacient amb un procés agut o reaguditzat, les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu i n’estableixen la prioritat assistencial.
  • CT02 - Adaptar i prioritzar contínuament els recursos disponibles per cobrir les necessitats de tots els pacients i mantenir la qualitat en la cura d’aquests pacients.
  • CE04 - Ser capaç d’intervenir i/o coordinar en l’àmbit professional de manera decidida, segura i eficaç en el procés de trasllat del pacient greu, des del lloc on es produeix l’emergència fins al centre sanitari adequat per tractar-lo.
  • CE06 - Demostrar un coneixement i maneig àgil i decidit dels protocols d’actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CE07 - Realitzar una reavaluació contínua del pacient en urgències i emergències amb el reajustament del diagnòstic provisional i el conseqüent canvi en la planificació de l’atenció quan sigui necessari.
  • CE08 - Intervenir de forma decidida, precisa i eficaç en l’aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives emprades en urgències i emergències.
  • CE09 - Reconèixer els riscos associats als procediments operatius i les tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències, i desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat amb relació a un mateix, la resta de professionals i el mateix pacient.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix les bases de l’organització dels serveis d’urgències i emergències sanitàries en els seus aspectes assistencials, de formació, investigació i docència; així com la seva integració en el sistema de salut.
  • Coneix i es mostra competent en el maneig de les implicacions legals de l’assistència sanitària en urgències i emergències: certificats de defunció, actitud en la sospita de mort no natural, “partes” (comunicació) de lesions, sospita de maltractaments a dones o a menors, sospita de violació o abusos sexuals, internament forçós.
  • Coneix els diferents recursos d’assistència sanitària extrahospitlària i de transport sanitari disponibles en el seu entorn i avalua convenientment les circumstàncies per a la correcta elecció més adequada en cada cas.
  • Es desenvolupa davant el pacient en situació d’urgència: Pacient politarumatitzat greu.
  • Avalua i té en compte correctament les circumstàncies de l’entorn i dels mecanismes de producció d’un accident. Domina la prevenció dels riscos associats a la intervenció i la informació clínica en l’abordatge del pacient.
  • Coneix i es desenvolupa en un entorn simulat els procediments d’actuació en situacions amb múltiples víctimes en el medi extrahospitalari, tant en l’eventualitat del primer intervinent sanitari com en la d’intervencions successives.

Continguts

Introducció a les urgències i emergències:

  • Sistemes d’Emergències Mèdiques (SEM)
  • Centrals de comunicacions i centre coordinador d’urgències sanitàries
  • Transport sanitari
  • Organització de les urgències en atenció primària
  • Organització de les urgències hospitalàries
  • Aspectes ètics i legals en les urgències i emergències.

 

Suport Vital Avançat (SVA)

  • Aspectes teòrics
  • Ritmes elèctrics en SVA
  • Recomanacions Internacionals
  • Suport Vital Bàsic
  • Desfibril·lador semiautomàtic
  • Maneig de la via aèria.
  •  Suport Ventilatori en SVA
  • Accessos vasculars, via interòssia
  • Tractament elèctric
  • Tractament farmacològic
  • Cures post-resusscitació
  • SVA en situacions especials
  • Tècniques quirúrgiques en SVA
  • Donació en asistòlia

 

Atenció al pacient politraumatitzat greu

  • Valoració del pacient politraumatitzat greu
  • Mesures de rescat, immobilització i mobilització del pacient politraumàtic
  • Analgèsia, sedació i relaxació en el desenvolupament inicial del traumatisme greu
  • Traumatisme cranioencefàlic
  • Traumatisme toràcic
  • Traumatisme abdominal
  • Traumatisme pelvià
  • Traumatisme esquelètic
  • Maneig del shock en el trauma greu
  • Maneig de la via aèria en el pacient traumàtic

 

Intervenció en incidents de múltiples víctimes (IMV)

  • Conceptes de IMV i catàstrofes
  • Aspectes crítics en IMV: la gestió del caos
  • Logística sanitària en emergències col·lectives
  • Operatiu general inicial en IMV
  • Rols operatius en l’establiment de la cadena de comandaments i en el primer triatge
  • Rols operatius en l’estabilització i evacuació de víctimes
  • Triatge extrahospitalari en emergències col·lectives
  • Triatge de prioritat assistencial i actuacions immediates
  • Posada en escena d’evacuació d’una víctima en IMV
  • Triatge d’evacuació
  • Traçabilitat i control de la intervenció sanitària
  • Intervenció en incidents NRBQ
  • Intervenció en atemptats terroristes

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per desenvolupar l’assignatura s’utilitzaran les següents metodologies docents:

Classe Teòrica (CT) en aula: EL professor exposarà el temari amb ajuda audiovisual si ho creu necessari. En aquestes activitats l’alumne té un paper bàsicament receptor, però amb la possibilitat de fer una participació activa tant individualment com en activitats grupals

Taller Pràctic (TP). Aquest recurs formatiu es realitzarà principalment al Centre Integral de Simulació Avanzada (CISA) que disposa la UIC. Així es crearan escenaris pròxims a la realitat, en grups reduïts d’alumnes, orientats fonamentalment en el desenvolupament de competències pràctiques, utilitzant recursos metodològics expositius i interactius com el rol play, dinàmiques de grup i recursos de simulació.

Activitats d’autoaprenentatge (AAP). Per aquestes activitats, la plataforma virtual “moodle” de la UIC serà la eina principal. En ella es podran trobar diferents recursos (material d’estudi, fòrums de discussió, recursos multimèdia...) i varies activitats (qüestionaris d’avaluació, realització de tasques...) pensades perquè l’alumne avanci per ell mateix, tutoritzat pel docent, en el desenvolupament de les seves competències, fonamentalment teòriques.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà 3 parts:

1) Participació a classe i assistència (10%)

2) Examen teòric de l'assignatura (15%)

3) Tallers (75%)

     A. Taller Suport Vital Avançat - SVA (25%)

     B. Taller PHTLS (25%)

     C. Taller Incidents Múltiples Víctimes - IMV (25%)

Si un alumne té un Taller convalidat, el percentatge final continuarà sent del 75% i cadascun dels altres dos Tallers tindrà una puntuació d'un 37,5% per Taller.

Si qualsevol dels tres Tallers no s'assoleix la puntuació mínima de APTE, no obtindrà el Títol Acreditat. No hi ha l'opció de treure Títol Acreditat en segona convocatòria.

L'alumne ha d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun dels components de l'avaluació de l'assignatura. Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

 

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'avaluació d'aquesta 2a. convocatòria es farà de la següent manera:

1) Participació a classe i assistència = es manté la nota de la 1a. conv. (10%)

2) Examen teòric de l'assignatura (15%)= aquells alumnes que no superin el mínim de 4 punts en 1a conv., hauran de presentar-se.  

3) Tallers (75%)

    A. Taller Suport Vital Avançat - SVA (25%)

    B. Taller PHTLS (25%)

    C. Taller Incidents Múltiples Víctimes - IMV (25%)

 

Aquells Tallers que tinguin una nota inferior a 4, hauran de fer un examen teòric (no hi ha recuperació de l'habilitat pràctica). 

Es mantindrà les parts aprovades amb la nota obtinguda en primera convocatòria.

Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

Bibliografia i recursos

Es trobaran a la Plataforma Virtual "Moodle". Cada professor generará la seva bibliografia i recursos en funció de la temática impartida.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00