Assignatura

Urgències Cardiològiques

  • codi 13209
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 5

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jordi CASTILLO - jcastillo@uic.es

Horari d'atenció

Us podeu posar en contacte per correu electrònic amb el responsable de l'assignatura Dr. Javier Jacob (32229fjr@gmail.com) o amb el director del Màster Dr. Jordi Castillo (jcastillo@uic.es)

 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Aquesta matèria engloba l’estudi teòric dels principals processos patològics aguts (així com complicacions agudes dels processos crònics), cardiològics i respiratoris. Tots ells en els seus aspectes fisiopatològics, clínics, diagnòstics i terapèutics.

També s’inclou formació teòric-pràctica en Electrocardiografia d’Urgències i Emergències així com en Ventilació Mecànica Invasiva i no Invasiva.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a cursar aquesta assignatura

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o pocs coneguts dintre de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CT01 - Respectar les normes de l’ètica i dels dret que regeixen l’assistència sanitària i la relació amb el pacient en urgències i emergències, i ser capaç d’informar dels aspectes bàsics d’aquestes normes quan es requereixi.
  • CE01 - Saber comunicar-se amb els pacients en cas de patologia urgent, i tenir recursos per a l’entrevista directiva i orientada inicialment als aspectes de més rellevància clínica.
  • CE02 - Planificar les actuacions d'urgències, valorant la dimensió psicològica del sofriment de pacients i familiars
  • CE03 - Identificar i avaluar, en qualsevol pacient amb un procés agut o reaguditzat, les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu i n’estableixen la prioritat assistencial.
  • CE05 - Identificar a través de l’anamnesi i de l’exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, i interpretar-los correctament.
  • CE06 - Demostrar un coneixement i maneig àgil i decidit dels protocols d’actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CE07 - Realitzar una reavaluació contínua del pacient en urgències i emergències amb el reajustament del diagnòstic provisional i el conseqüent canvi en la planificació de l’atenció quan sigui necessari.
  • CE08 - Intervenir de forma decidida, precisa i eficaç en l’aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives emprades en urgències i emergències.
  • CE09 - Reconèixer els riscos associats als procediments operatius i les tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències, i desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat amb relació a un mateix, la resta de professionals i el mateix pacient.
  • CG1 - Saber treballar en un equip multidisciplinari i de forma autònoma i amb iniciativa per a la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
  • CG2 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels pacients que necessiten atenció sanitària, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
  • CG3 - Planejar i gestionar eficaçment el temps d’un mateix i les activitats amb el fi d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima davant dels imprevistos.
  • CG6 - Aplicar la legislació vigent en l’assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica y abordatge de les situacions d’urgència cardiològica: dolor toràcic, arítmies, cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca, síncope, urgència i emergència hipertensiva.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica y abordatge de les situacions d’urgència vasculars: malaltia tromboembòlica venosa, obstrucció arterial perifèrica aguda, dissecció aòrtica o aneurisma aòrtic complicat.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica y abordatge de les situacions d’urgència respiratòries: dispnea, insuficiència respiratòria aguda, infecció respiratòria, hemoptisis, pneumotòrax.
  • Es capaç d’interpretar: electrocardiografia, pulsioximetria, capnografia, gasometria.

Continguts

  • Urgències Cardiovasculars
    • Cardiopatia isquèmica. Síndrome Coronari Agut (SCA)
    • Arítmies
    • Insuficiència Cardíaca Aguda. Edema Agut de Pulmó (EAP)
    • Shock Cardiogènic
    •  Miocardiopaties
    • Endocarditis, miocarditis pericarditis
    • Valvulopaties
    • Hipertensió Arterial (HTA)
    • Patologia Vascular Aguda, Aneurisma i dissecció d’Aorta.
    • Complicacions agudes de la vasculitis.
    • Maneig del dolor toràcic
    • Síncope
  • Electrocardiografia d'Urgències
  • Patologia urgent pneumològica i Otorinolaringològica
    • Insuficiència Respiratòria Aguda (IRA)
    • Síndrome de Destrés Respiratori Aguda (SDRA)
    • Broncospasme. Asma. Reagudització del EPOC
    • Hemoptisis
    • Pneumonitis química. Síndrome d’aspiració
    • Patologia aguda pleural
    • Maneig de cossos estranys al tracte respiratori
    • Maneig d’infeccions agudes ORL i de vies respiratòries altes
    • Maneig de l’epistaxi
  • Suport Ventilatori Invasiu i no Invasiu 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per desenvolupar l’assignatura s’utilitzaran les següents metodologies docents:

Classe Teòrica (CT) en aula: EL professor exposarà el temari amb ajuda audiovisual si ho creu necessari. En aquestes activitats l’alumne té un paper bàsicament receptor, però amb la possibilitat de fer una participació activa tant individualment com en activitats grupals.

Casos Clínics (CC): A l’aula virtual, activitats programades per a que l’alumne resolgui casos clínics per si mateix o en equips, sota la supervisió del docent, contribuint d’aquesta manera a avançar en l’aplicació pràctica dels coneixements teòrics adquirits i en el procés de presa de decisions.

Activitats d’autoaprenentatge (AAP). Per aquestes activitats, la plataforma virtual “moodle” de la UIC serà la eina principal. En ella es podran trobar diferents recursos (material d’estudi, fòrums de discussió, recursos multimèdia...) i varies activitats (qüestionaris d’avaluació, realització de tasques...) pensades perquè l’alumne avanci per ell mateix, tutoritzat pel docent, en el desenvolupament de les seves competències, fonamentalment teòriques.

Activitat individual de l’alumne (AIA). Fora o dins de l’espai acadèmic, activitats realitzades autònomament per l’alumne tutoritzat pels docents, per l’assoliment dels objectius propis del programa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà 3 components:

1) Participació a classe i assistència (10%)

2) . Taller Ventilació Mecànica No invasiva. Exercici On-line (15%)

    . Taller Electrocardiografia. Exercici On-line (15%)

3) Examen teòric de l'assignatura (60%)

L'alumne ha d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun dels components de l'avaluació de l'assignatura. Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.


SEGONA CONVOCATÒRIA

Aquells alumnes que no superin el mínim de 4 punts en alguna de les avaluacions anteriorment esmentades hauran de presentar-se a segona convocatòria d'aquestes parts. Es mantindrà les parts aprovades amb la nota obtinguda en primera convocatòria.

Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

 

Bibliografia i recursos

Es trobaran a la Plataforma Virtual "Moodle". Cada professor generará la seva bibliografia i recursos en funció de la temática impartida.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00