Assignatura

Urgències Digestives, Nefrourològiques, Hematològiques, Endocrinometabòliques, Infeccioses

  • codi 13210
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Lc. Antonio DE GIORGI - adegiorgi@uic.es

Horari d'atenció

Us podeu posar en concte per correu electrònic amb el responsable de l'assignatura (Dr. Antonio di Giorgi: adegiorgi@uic.es ) o amb el director del Màster ( Dr. Jordi Castillo: jcastillo@uic.es)

Presentació

Aquesta assignatura tracta teòricament els principal processos patològics aguts (i complicacions agudes dels processos crònics) digestius, nefrourològics, hematològics, endocrinometabòlics, infecciosos, neurològics, psiquiàtrics, geriàtrics i en cures pal·liatives. Tots ells en els seus aspectes fisiopatològics, clínics, diagnòstics i terapèutics.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a cursar aquesta assignatura

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o pocs coneguts dintre de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CT01 - Respectar les normes de l’ètica i dels dret que regeixen l’assistència sanitària i la relació amb el pacient en urgències i emergències, i ser capaç d’informar dels aspectes bàsics d’aquestes normes quan es requereixi.
  • CE01 - Saber comunicar-se amb els pacients en cas de patologia urgent, i tenir recursos per a l’entrevista directiva i orientada inicialment als aspectes de més rellevància clínica.
  • CE02 - Planificar les actuacions d'urgències, valorant la dimensió psicològica del sofriment de pacients i familiars
  • CE03 - Identificar i avaluar, en qualsevol pacient amb un procés agut o reaguditzat, les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu i n’estableixen la prioritat assistencial.
  • CE05 - Identificar a través de l’anamnesi i de l’exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, i interpretar-los correctament.
  • CE06 - Demostrar un coneixement i maneig àgil i decidit dels protocols d’actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CE07 - Realitzar una reavaluació contínua del pacient en urgències i emergències amb el reajustament del diagnòstic provisional i el conseqüent canvi en la planificació de l’atenció quan sigui necessari.
  • CE08 - Intervenir de forma decidida, precisa i eficaç en l’aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives emprades en urgències i emergències.
  • CE09 - Reconèixer els riscos associats als procediments operatius i les tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències, i desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat amb relació a un mateix, la resta de professionals i el mateix pacient.
  • CG1 - Saber treballar en un equip multidisciplinari i de forma autònoma i amb iniciativa per a la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
  • CG2 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels pacients que necessiten atenció sanitària, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
  • CG3 - Planejar i gestionar eficaçment el temps d’un mateix i les activitats amb el fi d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima davant dels imprevistos.
  • CG6 - Aplicar la legislació vigent en l’assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgències digestives: hemorràgia digestiva, dolor abdominal agut, síndrome gastroentèric agut, disfàgia aguda, icterícia, hepatitis.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgències infeccioses generals: síndrome febril, sepsis.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgències endocrinometabòliques: descompensacions hidroelectrolítiques i de l’hemostasis àcid-base, complicacions diabètiques agudes, complicacions agudes de patologia tiroidea, insuficiència suprarenal aguda.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgències nefrourològiques: còlic renal i urolitiasis, hematúria i microhematuria, insuficiència renal aguda, infecció nefrourològica, malalties de transmissió sexual.
  • Sap interpretar determinacions del laboratori d’urgències: hemograma, estudi de la coagulació, bioquímica plasmàtica, sistemàtica d’orina, sediment d’orina, determinació de tòxics.

Continguts

Urgències del Sistema Digestiu

  • Patologia esofàgica aguda. Ruptura esofàgica
  • Gastritis aguda. Bulb gàstric
  • Insuficiència hepàtica aguda. Hepatopaties agudes. Complicacions agudes de les hepatopaties cròniques. Complicacions agudes en el trasplant hepàtic.
  • Patologia aguda biliar
  • Pancreatitis
  • Isquèmia mesentèrics
  • Complicacions agudes de les malalties intestinals cròniques
  • Obstrucció intestinal
  • Apendicitis aguda. Diverticulitis. Peritonitis
  • Lesions gastrointestinals per càustics
  • Maneig de l’hemorràgia digestiva aguda
  • Maneig del dolor abdominal
  • Maneig del síndrome diarreic agut
  • Maneig de la icterícia
  • Maneig de les complicacions abdominals postquirúrgiques
  • Maneig dels cossos estranys en el tracte digestiu
Urgències Hematològiques
  • Síndrome anèmic. Trombocitopènia. Leucopènia i neutropènia. Pancitopènies
  • Policitèmies. Leucosis agudes
  • Diàtesis hemorràgica. CID. Maneig de les complicacions en el pacient anticoagulat.
  • Utilització de sang i hemoderivats a urgències

Urgències Endocrinometabòliques

  • Urgències en el pacient diabètic
  • Trastorns hidroelectrolíticis i àcid-base
  • Urgències tiroideas
  • Patologia suprarenal aguda
  • Feocromocitoma

Determinacions analítiques a Urgències

  • Interpretació de l’hemograma a urgències
  • Interpretació de la bioquímica plasmàtica a urgències
  • Interpretació gasomètrica a urgències
  • Interpretació de l’estudi de la coagulació a urgències
  • Interpretació de la bioquímica urinària a urgències
  • Determinació de tòxics i nivells farmacològics a urgències
  • Altres determinacions en el laboratori d’urgències

Urgències infeccioses i del sistema immunològic

  • Urgències en els síndromes de immunodeficiències
  • Urticària. Anafilaxi. Shock anafilàctic
  • Sèpsis i Shock sèptic
  • Malalties de transmissió sexual
  • Síndrome del shock tòxic
  • Patologia infecciosa aguda del sistema nerviós
  • Mononucleosis infecciosa
  • Maneig del síndrome febril a urgències
  • Us d’antibiòtics en el servei d’urgències

Urgències nefrourològiques

  • Dolor renouretral agut
  • Infecció urinària aguda
  • Nefropaties agudes. Insuficiència renal aguda
  • Hematúria
  • Síndrome escrotal agut
  • Maneig de la obstrucció urinària aguda
  • Maneig de les complicacions en la diàlisis
  • Complicacions agudes en el trasplant renal
  • Maneig dels traumatismes nefrourològics

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per desenvolupar l’assignatura s’utilitzaran les següents metodologies docents:

Classe Teòrica (CT) en aula: EL professor exposarà el temari amb ajuda audiovisual si ho creu necessari. En aquestes activitats l’alumne té un paper bàsicament receptor, però amb la possibilitat de fer una participació activa tant individualment com en activitats grupals.

Casos Clínics (CC): A l’aula virtual, activitats programades per a que l’alumne resolgui casos clínics per si mateix o en equips, sota la supervisió del docent, contribuint d’aquesta manera a avançar en l’aplicació pràctica dels coneixements teòrics adquirits i en el procés de presa de decisions.

Activitats d’autoaprenentatge (AAP). Per aquestes activitats, la plataforma virtual “moodle” de la UIC serà la eina principal. En ella es podran trobar diferents recursos (material d’estudi, fòrums de discussió, recursos multimèdia...) i varies activitats (qüestionaris d’avaluació, realització de tasques...) pensades perquè l’alumne avanci per ell mateix, tutoritzat pel docent, en el desenvolupament de les seves competències, fonamentalment teòriques.

Activitat individual de l’alumne (AIA). Fora o dins de l’espai acadèmic, activitats realitzades autònomament per l’alumne tutoritzat pels docents, per l’assoliment dels objectius propis del programa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà 3 components:

1) Participació a classe i assistència (10%)

2) . Exercici On-line (15%)

    . Exercici On-line (15%)

3) Examen teòric de l'assignatura (60%)

 

L'alumne ha d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun dels components de l'avaluació de l'assignatura. Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

 

SEGONA CONVOCATÒRIA

Aquells alumnes que no superin el mínim de 4 punts en alguna de les avaluacions anteriorment esmentades hauran de presentar-se a segona convocatòria d'aquestes parts. Es mantindrà les parts aprovades amb la nota obtinguda en primera convocatòria.

Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

 

Bibliografia i recursos

Es trobaran a la Plataforma Virtual "Moodle". Cada professor generará la seva bibliografia i recursos en funció de la temática impartida.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00