Assignatura

Pràcticum

  • codi 13216
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus PR
  • credits 8

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat

Responsable

Lc. Alberto MONTARELO - amontarelo@uic.es

Horari d'atenció

A través del correu: coordinacion.muues@uic.es

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Les pràctiques s'ajusten al que s'estableix en el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris, així com al contemplat en el Reglament intern que regula les pràctiques en empreses i institucions, aprovat pel Comitè Executiu de la Junta de Govern de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) en data 14.10.2013.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a cursar aquesta assignatura

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CT01 - Respectar les normes de l’ètica i dels dret que regeixen l’assistència sanitària i la relació amb el pacient en urgències i emergències, i ser capaç d’informar dels aspectes bàsics d’aquestes normes quan es requereixi.
  • CE03 - Identificar i avaluar, en qualsevol pacient amb un procés agut o reaguditzat, les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu i n’estableixen la prioritat assistencial.
  • CE05 - Identificar a través de l’anamnesi i de l’exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, i interpretar-los correctament.
  • CE06 - Demostrar un coneixement i maneig àgil i decidit dels protocols d’actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CE07 - Realitzar una reavaluació contínua del pacient en urgències i emergències amb el reajustament del diagnòstic provisional i el conseqüent canvi en la planificació de l’atenció quan sigui necessari.
  • CE09 - Reconèixer els riscos associats als procediments operatius i les tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències, i desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat amb relació a un mateix, la resta de professionals i el mateix pacient.
  • CG6 - Aplicar la legislació vigent en l’assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix i maneja les habilitats específiques per a comunicar amb pacients i familiars en cas de patologia urgent o emergent.
  • Coneix i empra adequadament l'equipament individual de seguretat (EPI) i els procediments d'actuació per a la prevenció d'accidents amb relació a si mateix i a la resta de membres del seu equip.
  • Coneix els models organitzatius i operatius de la relació entre personal mèdic, d'infermeria i tècnics d'emergència en els serveis extrahospitalaris d'urgències mèdiques.
  • Sap realitzar les gestions per a activar els recursos sanitaris d'emergència.
  • Maneja de manera integral el pacient en situació d'urgència: parada respiratòria i parada cardiorespiratòria.
  • Maneja de manera integral el pacient en situació d'urgència: pacient traumatitzat greu.
  • Sap manejar adequadament els dispositius d'immobilització per al trasllat del pacient traumatològic greu.
  • Maneja de manera integral el pacient en situacions d'urgències cardiològica, vascular, respiratòria, neurològica.
  • Maneja de manera integral la pacient en situacions d'urgències ginecològiques i obstètriques, incloent-hi l'assistència al part eutòcic.
  • Maneja de manera integral el pacient en situació d'urgències pediàtriques.
  • Maneja de manera integral el pacient en situacions d'urgències traumatològiques.
  • Maneja de manera integral el pacient en els procediments d'analgèsia, sedació i relaxació en urgències i emergències.
  • Sap realitzar: embenatges compressius i funcionals, fèrules de guix.
  • És capaç de realitzar, indicar o derivar apropiadament: cura i sutures de ferides, tractament de mossegades, tractament de cremades.

Continguts

Aquesta matèria suposa l'aproximació a l'aplicació integral, en circumstàncies reals, dels coneixements i habilitats adquirides, sota la supervisió d'un tutor de pràctiques, mitjançant la rotació pels següents serveis sanitaris tant extrahospitalaris com hospitalaris:

  • Extrahospitalaris: Unitats mòbils i centre coordinador d'un Servei d'Emergències Mèdiques (SEM): 75 hores (3 ECTS).
  • Hospitalaris:
    • Servei de Cardiologia: 25 hores (1 ECTS)
    • Servei de Neurologia: 25 hores (1 ECTS)
    • Servei de Pediatria: 25 hores (1 ECTS)
    • Servei d'Obstetrícia: 25 hores (1 ECTS)
    • Servei de Traumatologia: 25 hores (1 ECTS)
L'estudiant haurà d'elaborar i lliurar una memòria final de pràctiques que haurà de contenir almenys la següent informació:
  • Dades personals de l'estudiant.
  • Centres i serveis pels quals s'ha girat.
  • Descripció concreta i detallada de les tasques desenvolupades en cada servei al llarg del temps de la rotació.
  • Avaluació de les tasques realitzades amb el coneixement i les habilitats adquirides.
  • Relació dels problemes plantejats i els procediments seguits per a resoldre'ls.
  • Identificació de les aportacions que en termes d'aprenentatge han suposat les pràctiques.
  • Avaluació de les pràctiques i propostes de millora.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Modalitat totalment presencial mitjançant rotació en serveis sanitaris.


En la metodologia docent del Pràcticum es combina:

  • L'aprenentatge basat en problemes
  • L'aprenentatge pràctic per acompliment,
  • L'aprenentatge pràctic per observació de model.


Les rotacions en el Pràcticum desenvolupen seguint un programa individual en una xarxa de centres sanitaris específicament seleccionats per la seva activitat assistencial i investigadora i el seu potencial per a la formació de professionals.


Aquest programa individual es comunica a l'alumne a l'inici del curs acadèmic, podent-se fer canvis a instàncies de l'alumne baix determinades condicions i requisits.


En cada rotació pràctica l'alumne és tutoritzat per un Tutor de Pràctiques, que serà professional sanitari adequadament qualificat per a l'exercici clínic i per a la docència, que s'encarregarà de guiar a l'alumne en el seu aprenentatge pràctic.


El Coordinador de Pràctiques realitzarà un seguiment individualitzat i continuat de l'alumne durant el desenvolupament de les pràctiques. Mentre les circumstàncies pandèmiques derivades de la COVID aconsellin la limitació del contacte personal, el Coordinador de Pràctiques mantindrà un contacte continuat amb els centres i tutors de pràctiques, així com amb els alumnes per via telemàtica i mitjançant reunions en línia via Meet; per a garantir l'aprenentatge i la satisfacció de l'alumne durant l'experiència pràctica, a més de consultar dubtes o resoldre conflictes.


L'assistència diària a les pràctiques és obligatòria. Si per motius justificats no es pot acudir un dia a les pràctiques, l'alumne ha de notificar-lo al Coordinador de Pràctiques, que avaluarà si la falta és justificada i si és tal cas si escau i és possible reprogramar-la.


D'igual manera, si per motius derivats de la pandèmia de Covid-19 fos necessari suspendre o interrompre alguna rotació, el Coordinador de Pràctiques reprogramarà aquesta rotació als alumnes afectats quan sigui possible.


En qualsevol cas, es tolerarà un màxim d'un 10% d'absències en les rotacions del Pràcticum.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Modalitat d'avaluació telemàtica


En termes generals, les pràctiques s'avaluaran tenint en compte l'activitat individual de l'alumne, l'avaluació en el lloc de treball per part dels tutors/professionals, així com l'elaboració per part de l'alumne de la Memòria de Pràctiques.


Durant les pràctiques l'estudiant haurà d'elaborar la Memòria de Pràctiques que lliurarà el dia que acabi les mateixes. El lliurament serà telemàtic per mitjà de l'aula virtual.


L'alumne haurà d'elaborar i lliurar una Memòria de Pràctiques que haurà de contenir 2 casos clínics vists durant el Pràcticum i que li haguessin despertat un interès especial, desenvolupant aspectes com:

  • Plantejament del cas clínic
  • Relació dels procediments realitzats per al seu abordatge i resolució
  • Avaluació de les tasques dutes a terme amb el coneixement i les habilitats adquirides
  • Identificació de les aportacions que en termes d'aprenentatge han suposat per a l'alumne
  • Aspectes de millora


D'altra banda, cada tutor de pràctiques de l'alumne avaluarà dels alumnes per ell tutoritzats (mitjançant un sistema telemàtic excepte en el cas de la rotació en el Servei d'Emergències Mèdiques SEM, i en aquest cas es realitzarà en format paper per requeriment del mateix servei) atesos uns criteris avaluatius adaptats a cada rotació específica, alineats amb els objectius i els criteris d'aprenentatge establerts en la memòria acadèmica per al Pràcticum.


La nota final del Pràcticum estarà determinada per:

  • 60%: Nota mitjana de totes les avaluacions realitzades pels Tutors de Pràctiques en cadascuna de les rotacions.
  • 30%: Nota mitjana de la Memòria de Pràctiques del Pràcticum.
  • 10%: Assistència i esforç individual.

Bibliografia i recursos

Es trobaran en la Plataforma Virtual Moodle, inclòs instruccions específiques per a cada rotació relatives a calendari, horaris, ubicació, instruccions, uniformitat, persona de contacte, etc.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00