Introducció al Llenguatge Audiovisual
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Marta NARBERHAUS - mnarberhaus@uic.es
Horari d'atenció
Amb cita prèvia a través del correu electrònic.
Introducció al Llenguatge Audiovisual és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s'imparteix en el primer semestre del primer curs de Periodisme. Forma part de la base del currículum acadèmic de l’àrea de Periodisme Audiovisual. Així, juntament amb altres matèries cursades al llarg del primer curs (Llenguatge Periodístic 1), aquesta assignatura contribueix a preparar l'alumnat per accedir a l’assignatura de segon curs “Comunicació Televisiva”.
L'assignatura pretén aconseguir que l'alumnat adquireixi els coneixements i les habilitats fonamentals del llenguatge periodístic audiovisual. En aquest sentit, introdueix tant les especificitats teòriques com pràctiques dels elements que constitueixen els codis propis del llenguatge audiovisual.
“Introducció al Llenguatge Audiovisual” dota de coneixements tècnics i narratius molt importants per transmetre el missatge desitjat. A més, els estudiants experimentaran el que comporta treballar en equip i adquiriran una actitud crítica davant els productes audiovisuals amb els que hauran de treballar com a futurs professionals de la comunicació.
No és requisit tenir coneixements previs del món audiovisual tot i que una bona predisposició i interès pels diferents continguts televisius és un extra per afrontar l’assignatura.
L'objectiu de l'assignatura és formar a l'alumne amb màxims coneixements relatius al llenguatge audiovisual, així com al muntatge d’una notícia i un reportatge, mitjançant coneixements teòrics i pràctics en relació l’edició del material en brut procedent d'enregistraments propis o aliens, valorant l'aplicació de diferents tècniques de muntatge i els procediments narratius propis del reportatge i d’altres productes audiovisuals.
Els/les estudiants:
TEMA 1. Panorama audiovisual a Catalunya
1.1. Penetració dels mitjans de comunicació a Catalunya
1.2. La televisió d’àmbit estatal
1.3. La televisió d’àmbit català
1.4. La televisió d’àmbit local
1.5. Audiència de la televisió: canals i programes
TEMA 2. Introducció al periodisme audiovisual
2.1. Les especificitats dels mitjans audiovisuals respecte a la premsa escrita: pensar en imatges, detectar accions importants i escriure per a l’oïda.
2.2. Condicions de recepció de les narracions escrites i audiovisuals: característiques i limitacions.
2.3. Els elements del missatge audiovisual. La conjugació de codis.
2.4. Equip de carrer, equip a l’estudi
TEMA 3. El rodatge de programes informatius
3.1. La fase prèvia: Pre-producció, planificació i documentació.
3.2. Què és un ENG. Funcions i utillatge del periodista de televisió.
3.3. Tipologia de plans, moviments de càmera i regles d’or.
3.4. Recomanacions per al rodatge.
TEMA 4. Conceptes tècnics: ajustament d'imatge i so
4.1. Diafragma, Iris, enfocament i profunditat de camp
4.2. Temperatura de color/balanç de blancs.
4.3. Filtres de densitat neutra.
4.4. Guany.
TEMA 5. Guió i narració
5.1. Visionat i selecció
5.2. Estructura de la notícia informativa
5.3. Guió i text
5.4. El discurs del muntatge
TEMA 6. Tipus de muntatge
6.1. Tª de la doble codificació. ¿Què és primer, la imatge o el text?
6.2. Tipus de muntatge
TEMA 7. Edició digital i postproducció.
7.1. Transicions
7.2. Correspondència imatge-veu
TEMA 8. Problemes de continuïtat narrativa i fílmica
8.1 Angle
8.2. Plans
8.3. Raccord
8.4. Salt d’eix
TEMA 9. El so en la peça audiovisual
9.1. Veu en off
9.2. So ambient
9.3. Declaracions: l’entrevista de carrer
9.4. La sincronització
TEMA 10. El text en la imatge
10.1. Retolació
10.2. Sobreimpressions
L'assignatura s'organitza combinant les classes magistrals amb activitats pràctiques relacionades amb el contingut teòric impartit.
L'avaluació serà contínua i la realització de les pràctiques obligatòria per superar l'assignatura.
Els alumnes hauran de lliurar diversos exercicis relacionats entre si. Aquests treballs tindran un desenvolupament personal i en grup. A més, altres criteris com l'actitud, el treball en equip, el compliment del termini o la creativitat seran avaluats en la correcció dels exercicis i les activitats lliurades. També es tindrà en compte el seguiment de les lectures recomanades a classe.
Pràctiques 70% (s'hauran de realitzar 12 pràctiques, de les que comptaran per nota les 10 millors; no lliurar una pràctica equivaldrà a un 0 en aquella part)
Examen 30% (per fer mitjana amb la part pràctica cal superar el 4)
La recuperació d'aquesta assignatura en segona convocatòria implica la realització d'una pràctica equivalent a les realitzades durant el curs (50% de la nota final) i la realització de l'examen (50% de la nota final). En cas d'haver aprovat una de les dues parts en primera convocatòria es guardarà la nota per a la segona.
Per 3a convocatòria i posteriors caldrà repetir l'assignatura.
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Recursos didàctics