Màrqueting Cultural
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Lda. Joaquina BOBES - jbobes@uic.es
MsU Christoph Rudolf PASOUR - crpasour@uic.es
Horari d'atenció
Concretar durant les sessions de classe i/o e-mail:
El màrqueting cultural té per objectiu planificar, executar i avaluar la relació d’intercanvi que una institució−projecte cultural estableix amb els seus públics.
El màrqueting aplicat a les activitats culturals situa a les persones a l’inici de la planificació i de la definició d’estratègies. La segmentació de públics i el posicionament institucional permeten definir els elements de la combinació comercial: la programació, l’estructura de preus i abonaments, els canals de distribució de les entrades i de la informació, així com el pla de comunicació que difondrà l’oferta entre els seus públics potencials.
Per planificar en un entorn competitiu el coneixement de les característiques i opinions del públic són indispensables per a la millora de la intermediació entre la institució cultural i la seva audiència. Els estudis de mercat i les opinions de l’audiència no substitueixen la creativitat artística però són indispensables per disposar d’una informació complementària d’utilitat en la programació cultural i artística i en la imatge que la institució desitja transmetre als seus diferents públics.
El màrqueting en el centre de la planificació i gestió de les institucions culturals
La connexió amb les audiències i els públics, l’assoliment de nivells creixents d’autofinançament, la competència en el mercat de l’oci, del coneixement i de la cultura són algunes de les raons que posen el màrqueting en el centre de la planificació i la gestió cultural.
Així mateix, l’entorn digital existent des de ja fa alguns anys amb l’aparició d’internet, en primer lloc, i amb l’eclosió de les xarxes socials, després, ha provocat uns canvis estructurals tan significatius en les maneres d’informar-se i d’estar connectats que cal repensar i ressituar el màrqueting tradicional en el nou paisatge mediàtic.
Històricament les institucions culturals s’han constituït al voltant dels continguts creatius o patrimonials. Arran del nou entorn, moltes institucions han reconegut la necessitat d’introduir canvis i ho estan desenvolupant. Tanmateix, es percep un buit entre la definició dels objectius i la intermediació entre el projecte cultural i els seus públics. Sovint el dia a dia impedeix una anàlisi dels públics, una mirada atenta als canvis en el comportament i la segmentació de les diverses audiències, i una actualització de les innovacions tecnològiques. Aquesta assignatura té per objectiu capacitar els futurs professionals de les organitzacions culturals amb una formació adequada per establir i mantenir una relació continuada i satisfactòria amb els seus públics.
Estar matriculat en el Màster de Gestió Cultural
El propòsit de l’assignatura és descriure els principis bàsics del màrqueting, així com la seva posició en les decisions estratègiques que prenen les organitzacions culturals.
1. Competències bàsiques:
2. Competències generals:
3. Competències transversals:
L'estudiant:
L’estudiant ha d’ampliar els continguts proporcionats pels professors durant les sessions mitjançant la recerca a Internet, així com per les lectures al seu abast tant en paper com en suport electrònic. Els articles que se suggereixen a classe tracten d’introduir a l’estudiant en els temes específics tractats. Igualment, s’espera de l’estudiant que aporti les seves troballes particulars de cites o de lectures que puguin enriquir el grup.
Així, la metodologia que s’utilitzarà serà la següent:
Totes aquestes metodologies es veuran enriquides amb les pròpies participacions en classe dels estudiants, que seran tingudes en compte en la seva avaluació.
Bibliografia obligatòria:
Bibliografia bàsica:
Bibliografia complementaria: