Societat i Cultura al Segle XXI
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Wendy Maria RAMÍREZ - wmramirez@uic.es
Horari d'atenció
A concretar personalment amb la professora o al correu wmramirez@uao.es
Presentació i Objectius generals
L'assignatura Societat i Cultura al Segle XXI té per objectiu general acostar els futurs gestors culturals a les perspectives teòriques de les ciències socials respecte a la disciplina de la gestió cultural; s'indaguessin les principals aportacions teòriques tradicionals respecte al concepte de cultura, pràctiques culturals, públics de la cultura, així com els últims abastos de recerca en aquests camps encara molt fructífers; es traçarà el marc teòric de referència per afrontar els problemes de la societat contemporània respecte al desenvolupament del context social, polític i econòmic de la cultura, amb la finalitat de facilitar als alumnes la reflexió, la discussió i la ubicació d'aquests problemes per a la seva comprensió.
Termes d'ús ja comú en la nostra societat com a cultura de massa, postmodernitat, societat de la comunicació, globalització, però també turisme cultural, consum cultural, capital cultural, universos de creació i altres fenòmens que afecten la percepció de la cultura i el desenvolupament del gust estètic en el nostre entorn social configuren el context dins del que es mou la nostra assignatura. Així, es tractarà d'examinar amb atenció aquest context, a llum de diferents autors i diferents perspectives teòriques, amb la finalitat d'ajudar els alumnes a pensar aquests problemes amb honestedat i rigor intel·lectual, aprenent a contextualitzar, a interpretar, fins a dubtar de les diferents aportacions.
Els mateixos que per el Màster.
Aquest curs es divideix en dues parts. La part principal, que conté la major part del curs, ofereix a l'esdutiant una visió general dels elements clau per a la comprensió de la cultura al segle XXI. Aquesta aproximació combinarà el coneixament occidental filosòfic, sociològic i antropològic per tal d'explicar els trets distintius que van formar la cultura i la societat al segle XX. Després, provarem de donar una explicació plausible al desenvolupament que patí durant els 100 anys següents. Esperem dotar l'estudiant del curs amb suficient informació estructurada com per tenir una guia informada del que és la cultura, què significa i com és expressada al segle XXI, sobretot en contrast al que ho ha estat amb anterioritat.
Competències bàsiques
Competències generals
Competència transversal
Competència específica
L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.
Tema 1. Persona i identitat.
Tema 2. Multiculturalisme
Tema 3. Humanisme
Tema 4. Feminismes.
Tema 5. Què és (i què no es) cultura?
Tema 6. Cultura i societat. Els processos d'aculturització i socialització
Tema 7. Breu història dels estudis sobre la cultura.
Tema 8. Reflexions sobre les estructures de l'art del nostre temps.
En una primera part de l'assignatura es presentaran conceptes bàsics del marc teòric de l'assignatura, a través de classes magistrals tradicionals. No obstant això la metodologia principal per a aquesta assignatura serà la metodologia expositiva participativa. El diàleg, el debat obert i la reflexió activa compartida permetran que els alumnes no solament acumulin coneixement, sinó que també desenvolupin consciència crítica.
I PART 60% de la nota final del curs
50% Pràctiques elaborades durant el curs
40% examen final
10% actitud i participació
II PART 20% de la nota final del curs
Treball final
IIIPART 20% de la nota final del curs
Treball final
Si us plau, per a més detall, remeteu-vos a cada lliçó.