Assignatura

Pensament Social 1

  • codi 07793
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social

Matèria: Persona, Empresa i Societat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Rita CAVALLOTTI - rcavallotti@uic.es

Horari d'atenció

El dilluns de 12.00 a 13.00. Si us plau, concertar l'entrevista per e-mail.

Presentació

Aquesta assignatura es concebeix des d'una premissa important en la formació universitària: els principals reptes i problemes als quals durant la carrera i en el futur haurà d'enfrontar-se un universitari no es resolen amb tècniques que es puguin ensenyar sinó amb una profunda familiaritat amb la condició humana. Es tracta, per tant, de pensar què vol dir ser humà en un mateix i en la societat.

La crisi actual del model social i econòmic capitalista i de benestar fa tant més evident i necessària una formació com aquesta per a les persones que demà han de decidir sobre altres persones. Només una reflexió serena i honrada sobre la persona i la societat pot donar l'orientació que necessita un món cada vegada més complex. Avui en día, aturar-se a pensar, adoptar una mirada humanística davant el món, ha adquirit ja el caràcter de tasca humanitària urgent.

Requisits previs

--

Objectius

Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, professional i social.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Capacitat de concentració en les idees i els conceptes.
  • Interès i gust per la paraula parlada i escrita
  • Especulació: vol dir aprendre a parlar creativament per conte propi a partir de les idees apreses
  • Capacitat d’escolta i comprensió del discurs parlat.
  • Capacitat de comprensió en la lectura de texts
  • Afició a la lectura atenta de contingut intel·lectual i constància en la mateixa
  • Capacitat de expressar-se eficaç i correctament de paraula i per escrit.

Continguts

TEMA 1. La vida sensitiva

TEMA 2. L’intel·lectual i el  sentimental

TEMA 3. La persona

TEMA 4. La tècnica

TEMA 5. La ciència

TEMA 6. La llibertat

TEMA 7. Les relacions interpersonals

TEMA 8. La felicitat i el sentit de la vida

TEMA 9. La vida social

TEMA 10 La sexualitat, el matrimoni i la família

TEMA 11. La cultura

TEMA 12. La ciutat i la política

TEMA 13. El temps de la vida humana

TEMA 14. Els límits de l’home

TEMA 15. El destí i la religió

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

S'alterenen les explicacions teóriques i les activitats pràctiques.

El alumno tendrá que redactar un diario de lectura del texto indicado.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
REDACCIO DE TREBALLS
SEMINARIS GRUPS REDUÏTS
TUTORIES
ESTUDI INDIVIDUAL
CLASSE MAGISTRAL
CLASSE PRÀCTICA (RESOLUCIÓ PROBLEMES/VÍDEOS/COMENTARIS DE TEXT/FITXES)
11 68 53 56 57 60 38 45 46 62 65 33 50 54

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

L’avaluació de l’assignatura es composa de tres proves: examen parcial, examen final i diari de lectura.

L'exam parcial es realitzarà en la segona meitat del semestre

L' exam final es realitzarà al final del semestre.

Els examens consistiran en una prova de coneixement de conceptes i capacitat d’anàlisis  crític dels texts analitzat s en el curs ( Qüestionari + comentari de text)

El diario de lectura se entregará en la última clase.

La nota final se calculará haciendo la media entre las tres notas ponderadas de este modo:

40% examen parcial, 

40% examen final,

20% diario de lectura

El examen parcial libera materia si se alcanza la nota minima de 5.

 

Bibliografia i recursos

Manual de l'assignatura: RICARDO YEPES STORK - JAVIER ARANGUEN ECHEVARRÍA, Fundamentos de Antropología, Eunsa, 2003.

Altres materials: durant el curs es distribuiran a classe els documents necessaris per el desenvolupament de les activitats pràctiques.

Libre de lectura obligatorio: J.M. RAMOS ARÉVALO, ¿Qué es el dinero?, Eunsa 2010. 

Material didàctic

      Materials
            metodologia ade_pensamientosocial1y2_diariodelecturax.pdf 
            metodologia ade_pensamientosocial1y2_trabajaruntexto_intervenirenclasex.pdf 
      Webs d'interès
            Emprea y humanismo http://www.unav.es/empresayhumanismo/publicaciones/index.htm 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00