Assignatura

Pensament Social 1

  • codi 07793
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social

Matèria: Persona, Empresa i Societat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Pablo ROMERO - promero@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns de 12.00 a 13.00 hs. Si us plau, concerteu abans per mail. 

Presentació

Aquesta assignatura es concebeix des d'una premissa important en la formació universitària: els principals reptes i problemes als quals durant la carrera i en el futur haurà d'enfrontar-se un universitari no es resolen amb tècniques que es puguin ensenyar sinó amb una profunda familiaritat amb la condició humana. Es tracta, per tant, de pensar què vol dir ser humà en un mateix i en la societat.

La crisi actual del model social i econòmic capitalista i de benestar fa tant més evident i necessària una formació com aquesta per a les persones que demà han de decidir sobre altres persones. Només una reflexió serena i honrada sobre la persona i la societat pot donar l'orientació que necessita un món cada vegada més complex. Avui en día, aturar-se a pensar, adoptar una mirada humanística davant el món, ha adquirit ja el caràcter de tasca humanitària urgent.

Requisits previs

--

Objectius

Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, professional i social.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

  • Reflexionar sobre el canvi en l'enfocament gnoseològic propi de la modernitat. 
  • Discernir la relació entre el "pensar" i el "fer", ja sigui en la seva vessant històrica com pràctica. 
  • Analitzar, des de la perspectiva filosòfica, l'evolució del "pensament" com a forma de trobada entre l'home i la realitat contemporània. 
  • Establir les distincions històriques correctes en la definició de "racionalitat". 
  • Analitzar la postmodernitat des de la perspectiva del narcisisme i la deconstrucció del subjecte. 
  • Definir la relació entre el món de la publicitat i els mitjans de comunicació.

Continguts

TEMA 1. La vida sensitiva

TEMA 2. L’intel·lectual i el  sentimental

TEMA 3. La persona

TEMA 4. La tècnica

TEMA 5. La ciència

TEMA 6. La llibertat

TEMA 7. Les relacions interpersonals

TEMA 8. La felicitat i el sentit de la vida

TEMA 9. La vida social

TEMA 10 La sexualitat, el matrimoni i la família

TEMA 11. La cultura

TEMA 12. La ciutat i la política

TEMA 13. El temps de la vida humana

TEMA 14. Els límits de l’home

TEMA 15. El destí i la religió

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Hi haurà explicacions teóriques i activitats pràctiques en forma de comentaris de text, cine-fòrums i treballs en grup.

Existeix la possibilitat de realitzar un treball adicional i personal al voltant d'un dels punts de la matèria, d'un autor estudiat al curs o de la relació entre dos o més conceptes del temari. En tot cas, el treball haurà de ser presentat i pactat amb el professor, que tutel.larà la feina durant el semestre. En cap cas el treball podrà superar els quatre fulls d'extensió.

 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
REDACCIO DE TREBALLS
SEMINARIS GRUPS REDUÏTS
TUTORIES
ESTUDI INDIVIDUAL
CLASSE MAGISTRAL
CLASSE PRÀCTICA (RESOLUCIÓ PROBLEMES/VÍDEOS/COMENTARIS DE TEXT/FITXES)
11 68 53 56 57 60 38 45 46 62 65 33 50 54

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Hi haurà una prova parcial durant el semestre d'una obra de lectura obligatòria (coincidint amb el check-point); aquest exàmen serà monogràfic i eliminarà matèria quan la mitjana de la nota del grup sigui superior a set. En cas contrari serà matèria d'examen un altre cop a la prova final. El seu valor total és un 30% de la nota.

L'examen final es durà a terme al acabar el semestre i el seu valor és del 50% de la nota final. La nota mínima en aquest examen serà de 2; qualsevol nota inferior al 2 en la prova final farà impossible fer la mitjana amb la resta de notes.

Les pràctiques i els treballs fet a classe o a casa hauran de ser entregats sense excepció el dia i hora convingtus. El seu valor serà un 10% de la nota. Si hom no pot assistir a classe, s'enviarà un correu amb antelació, però mai no podran ser lliurats al professor més tard. De la mateixa manera, la no assistència a classe ha sempre notificarà per endavant (en cas de malaltia o imprevistos) i a través d'un comprovant quan hi ha algun tipus d'incompatibilitat ocasional. En cas contrari es considerarà una falta greu.

Qualsevol treball, pràctica o text en general que contenen elements aliens en forma de plagi (definits com qualsevol nota o text sense filiació ni autor, una còpia d'un treball anterior o la reproducció sense la cita corresponent d'un text d'internet) es considera una ofensa molt greu i comportarà el suspens automàtic de l'assignatura i la pèrdua de la convocatòria inmediata. D'aquesta manera, l'alumne es presentarà obligatòriament a la propera convocatòria.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

-       Z. Bauman, Consuming life, Polity Press, 2007. (Edició en castellà, Vida de consumo, FCE, 2007.)

-       Z. Bauman, Liquid Love, Polity Press, 2003. (La traducció és Amor líquido, FCE, 2005.)

-       P. Bruckner, La euforia perpetua. Sobre el deber de ser feliz. Tusquets, 2001.

-       G. Lipovetsky, La era del vacío; Anagrama, 2003.

-       N. Postman, Amusing ourselves to death, Penguin, 2006. (L'edició en castellà, Divertirse hasta morir, està publicada a Ediciones de la Tempestad, 2001. Tanmateix, hi ha una edició en català publicada a Llibres de l'índex, de 1993, i que es troba a la biblioteca de la UIC)

-       M. Sandel, What money can’t buy; FSG, New York, 2102. (Hi ha traducció al castellà: Lo que el dinero no puede comprar; Debate, 2013)

-       G. Sartori, Homo videns, Taurus, 2012; 2ª edició amb epíleg.

 

Bibliografía secundaria

-       G. Anders, La obsolescencia del hombre; Pre-Textos, 2011.

-       R. Aron, Las etapas del pensamiento sociológico; Tecnos, 2013.

-       R. Aron, Ensayo sobre las libertades; Alianza, 2007.

-       Z. Bauman. Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global. FCE, 2011.

-       D. Boaz, Liberalismo; Gota a gota, 2007.

-       P. Bruckner, La tentación de la inocencia; Anagrama, 1996.

-       F. Hayek, Camino de servidumbre, Alianza, 2000.

-       G. Lipovetsky, El lujo eterno, Anagrama, 2004.

-       R. Sánchez Ferlosio, Non olet; Destino, 2003.

-       M. Sandel, Contra la perfección; Marbot edic. 2007. 

-       F. Schirmacherr, Ego, Destino, 2013.

-       R. Sennett, El artesano, Anagrama, 2009.

-       A. Smith, La riqueza de las naciones, Alianza, 2011.

-       W. Sombart, El burgués; Alianza edit, 1998.

-       M. Weber, La ética protestante y el espíritu del capitalismo; Akal, 2013.

Material didàctic

      Materials
            Bauman, Vida de consumo bauman-vida-de-consumo.pdf 
            Gadamer, Los dos tiempos pensamentigadamer,losdostiempos.doc 
            G. Sartori, Homo videns homovidens[1].pdf 
            Lipovetsky, El lujo eterno lipovetsky-gilles-lujo-eterno-lujo-emocional-fragmento.pdf 
            Lipovetsky, La era del vacío lipovetsky-la-era-del-vacio-prefacio-cap-1-y-2.pdf 
            Lipovetsky, Le Crépuscule du devoir lipovetsky,elcrepusculodeldeber.pdf 
            Mongardini, Tiempo y enajenación pensamentimongardini,tiempoyenajenacion.doc 
            M. Sandel, Contra la perfección contralaperfeccion-michaelj.sandel.pdf 
            M. Sandel, What Money Can’t Buy: The Moral Limits of Markets (p.48-57) loqueeldineronopuedecomprarpag48-57-michaelj.sandel.pdf 
            N. Postman, Amusing ourselves to death (edició en anglès) postman-neil-amusing-ourselves-to-death-public-discourse-in-the-age-of-show-business.pdf 
            N. Postman, Divertirse hasta morir divertirsehastamorir[1].pdf 
            P. Romero, El saber como mercancía (La Vanguardia, 1/03/2014) 140301lavsnguardia_cast.pdf 
            P. Romero, La filosofía y sus acreedores (La Vanguardia, 18/01/2015) lavanguardia18:1:2016foysusacreedores.pdf 
            Sennett, The culture of the new capitalism latecnificacio?ndelhombresennettyeltiempo.doc 
            Z. Bauman, Amor líquido (cap. I) amorliquido-capituloi.pdf 
            Z. Bauman, Amor líquido (cap. III) amorliquido-capituloiii.pdf 
            Z. Bauman, Amor líquido (cap. IV) amorliquido-capituloiv.pdf 
            Z. Bauman, Amor líquido (prólogo) baumanamorli?quidopro?logo,fce.pdf 
            Z. Bauman, tiempo puntillista (Vida de consumo) z.bauman,tiempopuntillistavidadeconsumo.pdf 
            Z. Bauman, Vidas desperdiciadas (caps 1, 2) bauman_vidasdesperdiciades_cap_1_y_2%5bsmallpdf.com%5d.pdf 
      Webs d'interès
            1929, The Big Crash https://www.youtube.com/watch?v=sFvS9HhJ7Bo 
            Against happiness: Why we need a philosophy of failure http://www.prospectmagazine.co.uk/philosophy/against-happiness-why-we-need-a-philosophy-of-failure 
            BBC, The century of the Self (E. Bernays) http://www.dailymotion.com/video/xpqhzs_el-siglo-del-yo-cap-1-maquinas-de-la-felicidad_shortfilms 
            David Boaz, Libertarianism http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lri/hernandez_d_m/capitulo1.pdf 
            E. Bernays, Engineering of consent http://www.revistagq.com/la-buena-vida/sexo/articulos/si-es-mujer-y-fuma-eduard-es-el-culpable/16822 
            El País, La tiranía de la imagen (artículo J. Sampedro) http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2015/10/16/actualidad/1445008139_272065.html 
            Lipovetsky, Le Crépuscule du devoir http://mic.com/articles/103788/one-hilarious-video-perfectly-sums-up-a-big-problem-with-western-humanitarianism 
            M. Sandel, What Money Can’t Buy: The Moral Limits of Markets http://tannerlectures.utah.edu/_documents/a-to-z/s/sandel00.pdf 
            N. Carr (El País, Homo Technologicus) http://sociedad.elpais.com/sociedad/2014/09/19/actualidad/1411146383_037635.html 
            N. Carr (El País, I) http://blogs.elpais.com/papeles-perdidos/2011/02/carr-y-la-superficialidad-en-internet.html 
            N. Carr (El País, II) http://www.elpais.com/articulo/sociedad/Internet/cambia/forma/leer/pensar/elpepusoc/20081010elpepisoc_1/Tes 
            N. Carr (El País, III) http://www.elpais.com/articulo/sociedad/Atentos/todo/nada/elpepusoc/20110512elpepusoc_3/Tes 
            N. Carr (El País, IV) http://www.elpais.com/articulo/portada/mundo/distraido/elpepuculbab/20110129elpbabpor_3/Tes 
            N. Carr, Revolution of technology http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2015/10/23/actualidad/1445612531_992107.html 
            Neil Postman’s “Five Things We Need to Know About Technological Change" http://tuckerteacher.wordpress.com/2011/03/24/neil-postmans-five-things-we-need-to-know-about-technological-change/ 
            This space available https://www.youtube.com/watch?v=zxQFeeNZG3Y 
            Tiempo lleno y tiempo vacío http://elpais.com/elpais/2017/05/05/ciencia/1493985563_657372.html 
            V. Erice, Lifeline (ten minutes older) https://www.youtube.com/watch?v=a4ovQDfCwZU 
            Z. Bauman, Consuming life (pròleg i cap. I, p.77) http://loginbp.untrefvirtual.edu.ar/archivos/repositorio//1500/1544/html/Biblioteca/archivos/doc/Bauman_Vida_de_Consumo_Modo_de_compatibilidad.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00