Pensament Social 1
Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social
Matèria: Persona, Empresa i Societat
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dr. Pablo ROMERO - promero@uic.es
Dr. Ernesto Manuel PASCUAL - empascual@uic.es
Horari d'atenció
Dilluns de 12.00 a 13.00 hs. Si us plau, concerteu abans per mail.
Aquesta assignatura es concebeix des d'una premissa important en la formació universitària: els principals reptes i problemes als quals durant la carrera i en el futur haurà d'enfrontar-se un universitari no es resolen amb tècniques que es puguin ensenyar sinó amb una profunda familiaritat amb la condició humana. Es tracta, per tant, de pensar què vol dir ser humà en un mateix i en la societat.
La crisi actual del model social i econòmic capitalista i de benestar fa tant més evident i necessària una formació com aquesta per a les persones que demà han de decidir sobre altres persones. Només una reflexió serena i honrada sobre la persona i la societat pot donar l'orientació que necessita un món cada vegada més complex. Avui en día, aturar-se a pensar, adoptar una mirada humanística davant el món, ha adquirit ja el caràcter de tasca humanitària urgent.
No hi ha requisits previs.
Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, professional i social.
I parte. Home i món. Anàlisi del consumisme i el seu origen publicitari.
I. Fenomenologia de la publicitat i del consum al món contemporani. Publicidad y mass media.
- 1.1. Los medios como epistemología y el hombre como producto. El surgimiento del lenguaje publicitario en E. Bernays: The Century of the Self.
- 1.2. Fetichismo de la subjetividad y fetichismo de la mercancía (K. Marx y Z. Bauman, Vida de consumo)
- 1.3. La industria de producción del consumidor. (Ferlosio, Non Olet; J. Rifkin, El fin del trabajo)
- 1.4. La posibilidad de la comunicación en la sociedad postmoderna. Los mass media como escaparate del mundo. (N. Postman)
- 1.5. Sintaxis publicitaria y fragmentación del lenguaje en los medios de comunicación de masas. (Postman, cap. 6; Sartori)
II. Hombre y tiempo: historia, linealidad y progreso.
- 2.1. Tiempo lleno y tiempo vacío en el hombre contemporáneo. (H. Gadamer)
- 2.2. Alienación del tiempo en la cultura actual (Mongardini). La percepción del propio tiempo como identidad (Black mirror, Modern Times y Lifeline, cortometraje de V. Erice)
- 2.3. Tiempo puntillista, obsolescencia y cultura ahorista en Z. Bauman (págs. 51-57)
- 2.4. Ocio y negocio: la fiesta. El tiempo como mercancía. (Z. Bauman, Vida de consumo, cap I.2, págs. 83-89)
- 2.5. La obsolescencia de lo humano en un mundo tecnificado (G. Anders, R. Sennett, Hegel)
- 2.6. Libertad y perfección en el hombre contemporáneo. (Alvira, ¿Qué es la libertad?; textos Ayllón, M. Sandel, Contra la perfección.) (Bauman, Vida de consumo, libertad págs. 83-89)
https://www.youtube.com/watch?v=mR-I1FDOr4g
III. Hombre y moral: los límites éticos del mercado.
- 3.1. Del vacío a la postmodernidad. Narcisismo colectivo y proceso de personalización: características, causas y consecuencias (Sartori, caps 3, 5, 6 y prólogo Lipovetsky). Amor líquido en Bauman.
- 3.2. Narcisismo y perfección. La técnica como horizonte de éxito: Contra la perfección. (M. Sandel)
- 3.3. Primera y segunda revolución individualista (Lipovetsky).
- 3.7. Casos prácticos. Lo que el dinero no puede comprar.
Hi haurà explicacions teóriques i activitats pràctiques en forma de comentaris de text, cine-fòrums i treballs en grup.
Existeix la possibilitat de realitzar un treball adicional i personal al voltant d'un dels punts de la matèria, d'un autor estudiat al curs o de la relació entre dos o més conceptes del temari. En tot cas, el treball haurà de ser presentat i pactat amb el professor, que tutel.larà la feina durant el semestre. En cap cas el treball podrà superar els quatre fulls d'extensió.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
REDACCIO DE TREBALLS SEMINARIS GRUPS REDUÏTS TUTORIES ESTUDI INDIVIDUAL CLASSE MAGISTRAL CLASSE PRÀCTICA (RESOLUCIÓ PROBLEMES/VÍDEOS/COMENTARIS DE TEXT/FITXES) | 11 68 53 56 57 60 38 45 46 62 65 33 50 54 |
Hi haurà com a mínim una prova parcial durant el semestre de llibres de lectura obligatòria; aquesta prova serà seran monogràfica i eliminarà matèria quan la mitjana de la nota del grup sigui superior a set. En cas contrari serà matèria d'examen de nou a la prova final. El seu valor total és un 30% de la nota.
L'examen final es durà a terme al acabar el semestre i el seu valor és del 50% de la nota final.
La nota mínima en aquest examen serà de 2; qualsevol qualificació inferior a la prova final farà impossible fer la mitjana amb la resta de notes.
Les pràctiques i els treballs fet a classe o a casa hauran de ser entregats sense excepció el dia i hora convingtus. El seu valor seran un 20% de la nota. Si hom no pot assistir a classe, s'enviarà un correu amb antelació, però mai no podran ser lliurats al professor més tard. De la mateixa manera, la no assistència a classe sempre es notificarà per endavant (en cas de malaltia o imprevistos) i a través d'un comprovant quan hi ha algun tipus d'incompatibilitat ocasional. En cas contrari es considerarà una falta greu.
Qualsevol treball, pràctica o text en general que contenen elements aliens en forma de plagi (definits com qualsevol nota o text sense filiació ni autor, una còpia d'un treball anterior o la reproducció sense la cita corresponent d'un text d'internet) es considera una ofensa molt greu i comportarà el suspens automàtic de l'assignatura i la pèrdua de la convocatòria inmediata. D'aquesta manera, l'alumne es presentarà obligatòriament a la propera convocatòria.
Bibliografia bàsica
- Z. Bauman, Consuming life, Polity Press, 2007. (Edició en castellà, Vida de consumo, FCE, 2007.)
- Z. Bauman, Liquid Love, Polity Press, 2003. (La traducció és Amor líquido, FCE, 2005.)
- P. Bruckner, La euforia perpetua. Sobre el deber de ser feliz. Tusquets, 2001.
- G. Lipovetsky, La era del vacío; Anagrama, 2003.
- N. Postman, Amusing ourselves to death, Penguin, 2006. (L'edició en castellà, Divertirse hasta morir, està publicada a Ediciones de la Tempestad, 2001. Tanmateix, hi ha una edició en català publicada a Llibres de l'índex, de 1993, i que es troba a la biblioteca de la UIC)
- M. Sandel, What money can’t buy; FSG, New York, 2102. (Hi ha traducció al castellà: Lo que el dinero no puede comprar; Debate, 2013)
- G. Sartori, Homo videns, Taurus, 2012; 2ª edició amb epíleg.
Bibliografía secundaria
- G. Anders, La obsolescencia del hombre; Pre-Textos, 2011.
- R. Aron, Las etapas del pensamiento sociológico; Tecnos, 2013.
- R. Aron, Ensayo sobre las libertades; Alianza, 2007.
- Z. Bauman. Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global. FCE, 2011.
- D. Boaz, Liberalismo; Gota a gota, 2007.
- P. Bruckner, La tentación de la inocencia; Anagrama, 1996.
- F. Hayek, Camino de servidumbre, Alianza, 2000.
- G. Lipovetsky, El lujo eterno, Anagrama, 2004.
- R. Sánchez Ferlosio, Non olet; Destino, 2003.
- M. Sandel, Contra la perfección; Marbot edic. 2007.
- F. Schirmacherr, Ego, Destino, 2013.
- R. Sennett, El artesano, Anagrama, 2009.
- A. Smith, La riqueza de las naciones, Alianza, 2011.
- W. Sombart, El burgués; Alianza edit, 1998.
- M. Weber, La ética protestante y el espíritu del capitalismo; Akal, 2013.