Pensament Social 1
Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social
Matèria: Persona, Empresa i Societat
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Rita CAVALLOTTI - rcavallotti@uic.es
Dra. María Remedios AGULLES - ragulles@uic.es
Horari d'atenció
Dilluns de 12.00 h a 13.00 h. Si us plau, concerteu la cita abans per correu electrònic.
Aquesta assignatura es concep des d’una premissa important en la formació universitària: els principals reptes i problemes als quals, durant la carrera i en el futur, s’haurà d’enfrontar un universitari no es resolen amb tècniques que es puguin ensenyar, sinó amb una profunda familiaritat amb la condició humana. Es tracta, per tant, de pensar què vol dir ser humà en un mateix i en la societat.
La crisi actual del model social i econòmic capitalista i de benestar fa més evident i necessària una formació com aquesta per a les persones que demà han de decidir sobre altres persones. Només una reflexió serena i honrada sobre la persona i la societat pot donar l’orientació que necessita un món cada vegada més complex. Avui en dia, aturar-se a pensar, adoptar una mirada humanística davant el món, ha adquirit ja el caràcter de tasca humanitària urgent.
No hi ha requisits previs.
Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, professional i social.
I part. Home i món. Anàlisi del consumisme i l’origen publicitari.
I. Fenomenologia de la publicitat i del consum al món contemporani. Publicitat i mitjans de comunicació.
- 1.1. Els mitjans com a epistemologia i l’home com a producte. El sorgiment del llenguatge publicitari a E. Bernays: The Century of the Self.
- 1.2. Fetitxisme de la subjectivitat i fetitxisme de la mercaderia (K. Marx i Z. Bauman, Vida de consumo)
- 1.3. La indústria de producció del consumidor. (Ferlosio, Non Olet; J. Rifkin, El fin del trabajo)
- 1.4. La possibilitat de la comunicació a la societat postmoderna. Els mass media com a aparador del món. (N. Postman)
- 1.5. Sintaxi publicitària i fragmentació del llenguatge als mitjans de comunicació de masses. (Postman, cap. 6; Sartori)
II. Home i temps: història, linealitat i progrés.
- 2.1. Temps ple i temps buit en l’home contemporani. (H. Gadamer)
- 2.2. Alienació del temps en la cultura actual (Mongardini). La percepció del temps com a identitat (Black mirror, Modern Times i Lifeline, curtmetratge de V. Erice)
- 2.3. Temps puntillista, obsolescència i cultura ahorista a Z. Bauman (pàg. 51-57)
- 2.4. Oci i negoci: la festa. El temps com a mercaderia. (Z. Bauman, Vida de consumo, cap. I.2, pàg. 83-89)
- 2.5. La obsolescència del que és humà en un món tecnificat (G. Anders, R. Sennett, Hegel)
- 2.6. Llibertat i perfecció en l’home contemporani. (Alvira, ¿Qué es la libertad?; textos Ayllón, M. Sandel, Contra la perfección.) (Bauman, Vida de consumo, llibertat pàg. 83-89)
https://www.youtube.com/watch?v=mR-I1FDOr4g
III. Home i moral: els límits ètics del mercat.
- 3.1. Del buit a la postmodernitat. Narcisisme col·lectiu i procés de personalització: característiques, causes i conseqüències (Sartori, cap. 3, 5, 6 i pròleg Lipovetsky). Amor líquido a Bauman.
- 3.2. Narcisisme i perfecció. La tècnica com a horitzó d’èxit: Contra la perfección. (M. Sandel)
- 3.3. Primera i segona revolució individualista (Lipovetsky).
- 3.7. Casos pràctics. Lo que el dinero no puede comprar.
Tema 0 Adaptació COVID-19
Materials
ADENDA Juny 2020 (sistema d'avaluació) plantillaaddendaguiadocent_1rsemestre_catala.pdf
Hi haurà explicacions teòriques i activitats pràctiques en forma de comentaris de text, cinefòrums i treballs en grup.
Existeix la possibilitat de realitzar un treball addicional i personal al voltant d’un dels punts de la matèria, d’un autor estudiat al curs o de la relació entre dos o més conceptes del temari. En tot cas, el treball s’haurà de presentar i pactar amb el professor, que tutelarà la feina durant el semestre. En cap cas el treball podrà superar els quatre fulls d’extensió.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
REDACCIO DE TREBALLS SEMINARIS GRUPS REDUÏTS TUTORIES ESTUDI INDIVIDUAL CLASSE MAGISTRAL CLASSE PRÀCTICA (RESOLUCIÓ PROBLEMES/VÍDEOS/COMENTARIS DE TEXT/FITXES) | 11 68 53 56 57 60 38 45 46 62 65 33 50 54 |
Hi haurà com a mínim una prova parcial durant el semestre de llibres de lectura obligatòria. Aquesta prova serà monogràfica i eliminarà matèria quan la mitjana de la nota del grup sigui superior a 7. En cas contrari, serà matèria d’examen de nou a la prova final. El valor total és un 30 % de la nota.
L’examen final es durà a terme quan s’acabi el semestre i el seu valor serà del 50 % de la nota final. La nota mínima en aquest examen serà de 2; qualsevol qualificació inferior a la prova final farà impossible fer mitjana amb la resta de notes.
Les pràctiques i els treballs fets a classe o a casa s’hauran d’entregar sense excepció el dia i l’hora convinguts. El seu valor serà un 20 % de la nota. Si no es pot assistir a classe, caldrà enviar un correu amb antelació, però mai no es podran lliurar al professor més tard. De la mateixa manera, la no assistència a classe sempre s’haurà de notificar per endavant (en cas de malaltia o qualsevol imprevist) i a través d’un comprovant quan hi hagi algun tipus d’incompatibilitat ocasional. En cas contrari, es considerarà una falta greu. Qualsevol treball, pràctica o text en general que contingui elements aliens en forma de plagi (definits com qualsevol nota o text sense filiació ni autor, una còpia d’un treball anterior o la reproducció sense la cita corresponent d’un text d’Internet) es considera una ofensa molt greu i comportarà el suspens automàtic de l’assignatura i la pèrdua de la convocatòria immediata. D’aquesta manera, l’alumne s’haurà de presentar obligatòriament a la propera convocatòria.
Bibliografia bàsica
- Z. Bauman, Consuming life, Polity Press, 2007. (Edició en castellà, Vida de consumo, FCE, 2007.)
- Z. Bauman, Liquid Love, Polity Press, 2003. (La traducció és Amor líquido, FCE, 2005.)
- P. Bruckner, La euforia perpetua. Sobre el deber de ser feliz. Tusquets, 2001.
- G. Lipovetsky, La era del vacío; Anagrama, 2003.
- N. Postman, Amusing ourselves to death, Penguin, 2006. (L'edició en castellà, Divertirse hasta morir, està publicada a Ediciones de la Tempestad, 2001. Tanmateix, hi ha una edició en català publicada a Llibres de l'índex, de 1993, i que es troba a la biblioteca de la UIC)
- M. Sandel, What money can’t buy; FSG, New York, 2102. (Hi ha traducció al castellà: Lo que el dinero no puede comprar; Debate, 2013)
- G. Sartori, Homo videns, Taurus, 2012; 2ª edició amb epíleg.
Bibliografía secundaria
- G. Anders, La obsolescencia del hombre; Pre-Textos, 2011.
- R. Aron, Las etapas del pensamiento sociológico; Tecnos, 2013.
- R. Aron, Ensayo sobre las libertades; Alianza, 2007.
- Z. Bauman. Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global. FCE, 2011.
- D. Boaz, Liberalismo; Gota a gota, 2007.
- P. Bruckner, La tentación de la inocencia; Anagrama, 1996.
- F. Hayek, Camino de servidumbre, Alianza, 2000.
- G. Lipovetsky, El lujo eterno, Anagrama, 2004.
- R. Sánchez Ferlosio, Non olet; Destino, 2003.
- M. Sandel, Contra la perfección; Marbot edic. 2007.
- F. Schirmacherr, Ego, Destino, 2013.
- R. Sennett, El artesano, Anagrama, 2009.
- A. Smith, La riqueza de las naciones, Alianza, 2011.
- W. Sombart, El burgués; Alianza edit, 1998.
- M. Weber, La ética protestante y el espíritu del capitalismo; Akal, 2013.