Assignatura
Matemàtiques 1
- codi 07794
- curs 1
- període Semestre 1
- tipus FB
- credits 6
Mòdul: Mètodes Quantitatius per a empresaris
Matèria: Matemàtiques
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
Entre el segles XVIII i XIX l'estudi de l'economia va fer un gir espectacular, ja que es començaren a formalitzar els raonaments econòmics i a desenvolupar teories, cada vegada més complexes, on intervenien múltiples variables.
Agustin Cournot va ser el primer en utilitzar el llenguatge matemàtic per a estudiar les corbes de demanda i per a resoldre problemes d'optimització. El llenguatge matemàtic ha permès crear models sobre el comportament de les variables econòmiques.
Actualment, un estudiant d'economia necessita una base sòlida de matemàtiques a fi de poder disposar del llenguatge necessari per a comprendre aquestes teories.
Requisits previs
- Cal conèixer prèviament les següents eines matemàtiques: resolució de sistemes d’equacions, derivació i resolució d’equacions de segon i tercer grau.
- Cal tenir un coneixement de la llengua catalana suficient per a poder seguir les explicacions i entendre el material didàctic que es proporciona.
Objectius
L'objectiu de l'assignatura és dominar el càlcul infinitesimal amb funcions d'una variable, ja que aquests conceptes s'utilitzen com eina bàsica en les descripcions matemàtiques dels fenòmens econòmics.
El problema principal de l'economia consisteix en optimitzar els recursos, que sempre són limitats, per això cal fer una atenció especial als problemes d'optimització que es poden formular amb funcions d'una variable i veure que el domini de l'anàlisi matemàtic ens pot conduir a la solució d'aquests problemes de forma natural.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
Les competències que es desenvolupen en l'assignatura de "Matemàtiques 1" són les següents:
- 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
- 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
- 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
- 40 - Ser capaç de seleccionar el mètode estadístic adequat d'acord amb l'objecte d'anàlisi.
- 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
- 42 - Ser capaç d'analitzar fenòmens econòmics de forma empírica.
- 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
- 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
- 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
- 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
- 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
- 18 - Modelitzar matemàticament els fenòmens de caràcter econòmic.
- 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
- 17 - Comprendre els models matemàtics amb què es descriuen els fenòmens econòmics.
- 20 - Prendre decisions relatives a l'optimització de recursos mitjançant l'ús de tècniques matemàtiques.
- 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
- 44 - Ser capaç de seleccionar el mètode economètric adequat.
- 43 - Adquirir habilitat en l'ús de programari estadístic.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els resultats d’aprenentatge van íntimament lligats amb les competències. Així doncs, tenint en compte les competències, els resultats d’aprenentatge són que l’alumne:
-
Identifica i compren els conceptes fonamentals de l'assignatura de Matemàtiques 1.
-
Coneix la terminologia, notació i mètodes de l'assignatura de Matemàtiques 1.
-
Analitza i sintetitza la informació obtinguda de les classes presencials i del material complementari aportat pel professor.
-
Coneix, utilitza i analitza la informació obtinguda a partir de fonts diverses.
-
Resolt problemes similars als que es plantegen i es resolent en la classe presencial.
-
Aplica els coneixements teòrics adquirits a situacions pràctiques.
-
Selecciona el mètode matemàtic per a resoldre un determinat problema econòmic.
-
Resolt casos en contextos previsibles, argumenta els resultats i redacta les conclusions obtingudes.
Continguts
Tema 1 FUNCIÓ REAL DE VARIABLE REAL
1.1 Concepte de funció real de variable real. Domini.
1.2 Límits funcionals.
1.3 Continuïtat. Tipus de discontinuïtats.
1.4 Definició de derivada. Recta tangent. Càlcul de derivades.
1.5 Elasticitat d'una funció.
1.6 Aplicacions de la derivada: Creixement, òptims, curvatura i regla de l'Hôpital.
1.7 Aplicacions econòmiques.
Tema 2 INTEGRACIÓ
2.1 Integral definida.
2.2 Propietats de la integral definida.
2.3 Regla de Barrow.
2.4 Càlcul de primitives. Integral indefinida.
2.5 Aplicacions de la integral definida al càlcul d'àrees.
2.6 Integral impròpia.
2.7 Equacions diferencials de primer ordre.
2.8 Aplicacions econòmiques.
Tema 3 ÀLGEBRA LINEAL
3.1 Espais vectorials.
3.2 Aplicacions lineals.
3.3 Sistemes d'equacions lineals.
3.4 Formes lineals i quadràtiques.
3.5 Producte escalar, norma i distància.
3.6 Aplicacions econòmiques.
Tema 4 SUCCESSIONS I SÈRIES NUMÈRIQUES
4.1 Successions de números reals.
4.2 Propietats de les successions.
4.3 Sèries finites i infinites.
4.4 Criteris de convergència.
4.5 Aplicacions econòmiques.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La teoria de cadascun dels temes que componen el programa de l'assignatura, s'exposa de forma rigorosa evitant, no obstant això, un excés de formalització, que podria emmascarar el veritable propòsit de l'assignatura, el d'aplicar el llenguatge matemàtic a l'economia. Per aquest motiu, els conceptes abstractes de la matemàtica, s'il·lustren amb aplicacions i exercicis pràctics en el llenguatge econòmic.
Els conceptes s'haurien de consolidar resolent els exercicis que se li proposen a l'alumne al llarg de cada tema. Aquests exercicis es resoldran o comentaran en classe.
És convenient, a més, que l'alumne resolgui més exercicis dels llibres recomanats a la bibliografia.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 17 |
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 18 |
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 19 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 20 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 32 |
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 50 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 51 |
presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 56 |
estudi individual redaccio de treballs
| 64 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 65 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) presentació de treballs i debats redaccio de treballs
| 54 |
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula redaccio de treballs
| 66 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aclariments respecte a l'avaluació:
L’assignatura serà avaluada a partir de tres elements: avaluació continuada (AC), amb una ponderació del 15%, examen parcial (EP) i examen final (EF), amb una ponderació del 85%.
El contingut de l’examen parcial inclourà totes les explicacions donades fins al dia de classe previ a l’examen. L’examen parcial no es repetirà. La persona que no faci l’examen parcial hi obtindrà un zero.
La persona que no passi l’assignatura serà avaluada de tot el contingut a Juliol, i la seva nota es calcularà de la següent manera:
Nota Final = (ACx0.15) + (EFx0.85)
Configuració de la nota final de l'assignatura:
1. Pels qui aprovin l'examen parcial:
Nota Final = MAX[(ACx0.15) + (EPx0.3) + (EFx0.55), (ACx0.15) + (EPx0.15) + (EFx0.7)]
On l’examen final (EF) inclou tot el contingut de l’assignatura. És requisit indispensable aprovar l’examen final (EF) per tal d’aprovar l’assignatura.
2. Pels qui NO aprovin l'examen parcial:
Nota Final = (ACx0.15) + (EPx0.15) + (EFx0.7)
On l’examen final (EF) inclou tot el contingut de l’assignatura.
Bibliografia i recursos
- Sydsaeter/Hadmmond. MATEMÁTICAS PARA EL ANÁLISIS ECONÓMICO. Ed. Prentice Hall.
- R. Adillon/L. Jorba. MATEMÁTICAS PARA LOS GRADOS DE ECONOMÍA Y EMPRESA. Servicio de Publicaciones de la Facultat d'Economia i Empresa de la UB.
- A. Vegas Pérez/M. López. ELEMENTOS DE MATEMÁTICAS PARA ECONOMISTAS 1.y 2. Ed. Pirámide
- P. Alegre y otros. EJERCICIOS RESUELTOS DE MATEMÁTICAS EMPRESARIALES 1 y 2. Ed. A.C.
- Manuel López/Angel Vegas. CURSO BÁSICO DE MATEMÁTICAS PARA LA ECONOMIA Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS, Vol. I y II. Ed. Pirámide.
- A. Faixes, J.Rodá, J. Sans. MANUAL DE ANÁLISIS MATEMÁTICO I . Ed. P.P.U.
- Garcia Guemes. MATEMÁTICAS APLICADAS A LA EMPRESA. Ed. A.C.
- Chiang A C. MÉTODOS FUNDAMENTALES DE ECONOMIA MATEMÁTICA Ed. McGraw-Hill
- Madden, P. CONCAVIDAD Y OPTIMIZACIÓN EN MICROECONOMIA. Alianza editorial
- Heras a. y otros. PROGRAMACIÓN MATEMÁTICA Y MODELOS ECONÓMICOS:Un enfoque teórico-práctico. Ed A.C.