Assignatura

Pensament Social 2

  • codi 07809
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social

Matèria: Persona, Empresa i Societat

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. Pablo ROMERO - promero@uic.es
Dr. Ernesto Manuel PASCUAL - empascual@uic.es

Horari d'atenció

Cal enviar un correu electrònic per tal de concertar l’hora de visitat.

Presentació

Partint de la base que els estudiants ja han adquirit un coneixement bàsic sobre el Pensament Humà, i han abordat algunes de les seves expressions en el Liberalisme, Conservadorisme, Nacionalisme o Socialisme, aquest curs pretén donar un pas més per abordar algunes de les contribucions que , des del camp de la teoria i la filosofia política, han protagonitzat els principals debats teòrics contemporanis.

No hi ha prerequisits formals per al seguiment d'aquest tema. Tot i això, s'assumirà que l'alumne té les habilitats necessàries per tractar textos d'una certa complexitat conceptual, per treballar-los adequadament, presentar-los en sessions públiques i discutir críticament el seu contingut

També ha de tenir el costum de llegir diaris d'informació general, tant nacionals com internacionals.

Requisits previs

No té requisits previs per al seguiment d'aquesta assignatura. Tot i així, es dona per fet que l'estudiant té les habilitats necessàries per tractar amb textos de certa complexitat conceptual, per treballar-los correctament, per presentar-los en sessions públiques i per discutir-los críticament. 

 

 A classe no és permés cap mecanisme electrònic per comunicar-se o per prendre notes. Ordinadors, tauletes i telèfons mòbils són prohibits a l'aula.

Objectius

Donada la vastedat del material existent, hem optat per fer una incursió en el treball i el pensament d'alguns autors referents de les principals corrents de la teoria política contemporània.
Aquest curs s'enfocarà, llavors, amb els següents objectius:

1.- Fer una introducció a les principals corrents i als principals debats i arguments de la teoria de la política normativa contemporània en una perspectiva contextualista, és a dir, orientada pels problemes fonamentals de les democràcies actuals.

2.- Completar la perspectiva empírica del Pensament Humà amb un enfocament normatiu i pluralista a l'horitzó de valors, arguments i supòsits des dels quals es dissenyen les preguntes i dissenys d'investigació, si implementen i avaluen les polítiques o institucions públiques.

3.- Desenvolupar una perspectiva crítica de l'anàlisi dels conceptes, vocabularis i supòsits subjacents als arranjaments institucionals i les polítiques públiques de les democràcies contemporànies.

4.- Revisar arguments, idees i conceptes polítics i enriquir el vocabulari que permeti una millora de la capacitat de reflexió personal, argumentació, exposició i expressió oral i escrita.

5.- Relacionar els debats teòric-polítics contemporanis amb altres dimensions intel·lectuals i polítiques de la vida cultural contemporània: cinema, pintura, música, literatura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.
  • 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
  • 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Analizar y evaluar críticamente el surgimiento del liberalismo.
Analizar y evaluar críticamente el surgimiento del fascismo de entreguerras y la reconstrucción del pensamiento liberal-democrático en la segunda mitad del siglo XX.
Analizar y evaluar críticamente alternativas al liberalismo
Discutir desde diferentes perspectivas teóricas.
Discutir sobre el renacimiento del republicanismo.
Discutir sobre el libertarismo opositor del comunitarismo.
Describir el surgimiento del Estado en un sentido moderno y expone las contribuciones teóricas de Maquiavelo, Bodino y Hobbes.
Describir y comentar los nuevos enfoques del pensamiento demoliberal, como su fundamento individualista o la neutralidad de los diseños institucionales.
Evaluar la contribución de movimientos como el feminismo, el ecologismo o diversas identidades de movimientos
Explicar la redefinición de la noción de ciudadanía en el contexto de la globalización.
Exponer el impacto en el pensamiento político del surgimiento del cristianismo.

 

 

 

Continguts

  1. Una aproximació filosòfica a la teoria política.

    TEMA 1. Democràcia i Estat

    TEMA 2. La llibertat política

    TEMA 3. Llei i tolerància en l'estat de dret

    TEMA 4. Justícia Social

    TEMA 5. Globalizatció y multiculturalitat

    TEMA 6. Medi ambient

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es compaginaran les explicacions teòriques i les activitats pràctiques.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La matèria constarà de dues parts, una teòrica i una pràctica. S'hauran d'aprovar ambdues, i la nota de l'exàmen final haurà d'arribar almenys a 4 per fer mitjana amb la nota pràctica.

SISTEMA D'AVALUACIÓCRÈDITS ECTSPERCENTATGE
Assistència i participació a classe
10 %
Exàmens finals
60%
Avaluació de treballs i debats
30%

Bibliografia i recursos

 

Manuals:

ARON, R, Las etapas del pensamiento sociológico; Tecnos, 2013.

SABINE, G, Historia de la teoría política, FCE, 2000.

SÁNCHEZ AGESTA, Principios de teoría política, Editora Nacional, 1990.

SARTORI, G, Elementos de teoría política, Alianza, 2005.

TOUCHARD. J, Historia de las ideas políticas, Tecnos, 2006.

 

Obres especialitzades:

ARENDT, H, ¿Qué es la política?; Paidós, 1997.

ARENDT, H, Los orígenes del totalitarismo; Alianza, 2006.

ARENDT, H, La promesa de la política; Planeta, 2015.

ARENDT, H, Verdad y mentira en la política; Página Indómita, 2017.

ARON, R, Ensayo sobre las libertades; Alianza, 2007.

AZURMENDI, M, Todos somos nosotros; Taurus, 2003.

BERLIN, I, Dos conceptos de libertad y otros escritos; Alianza bolsillo, 2001.

BERLIN, I, Sobre la libertad; Alianza ensayo, 2004.

BERLIN, I, La traición de la libertad; FCE, 2004.

BOAZ, D, Liberalismo, una aproximación; Gota a gota, 2007.

CASSIRER, E, El mito del estado; FCE, 2013.

FOUCAULT, M, Un diálogo sobre el poder; Alianza, 2011.

GRAY, J. Liberalismo; Alianza, 1986.

GRAY, J. Las dos caras del liberalismo. Una nueva interpretación de la tolerancia liberal; Paidós, 2001.

HUNTINGTON, S, El choque de civilizaciones; Paidós, 2015.

LÓPEZ QUINTÁS, A. La tolerancia y la manipulación, Rialp, 2012.

LÖWITH, K, El hombre en el centro de la historia, Herder, 2000.

OROZCO DELCLÓS, A. La libertad en el pensamiento; Rialp, 1977.

OTERO NOVAS, J.M. Fundamentalismos enmascarados, Ariel, 2001.

RUIZ SOROA, El esencialismo democrático, Trotta, 2010.

SARTORI, G, La sociedad multiétnica, Taurus, 2001.

SARTORI, G, ¿Qué es la democracia?, Taurus, 2003.

SARTORI, G, Elementos de teoría política, Alianza, 2005.

SARTORI, G, La democracia en treinta lecciones, Taurus, 2009.

SPAEMANN, R, Crítica de las utopías políticas; Eunsa NT, 1980.

STRAUSS, L, Qué es la filosofía política, Alianza, 2014.

WEBER, M, El político y el ciéntifico; Alianza, 2012.

WEBER, M, Conceptos sociológicos fundamentales, Alianza, 2014.

WEBER, M, Sociología del poder. Los tipos de dominación; Alianza, 2012.

ZIMMER R, Las obras esenciales de la filosofía, Ariel, 2012.

Material didàctic

      Materials
            A. de Tocqueville, Sobre la libertad política textotocqueville.doc 
            Azurmendi, M., Diez tesis sobre multiculturalismo azurmendi,dieztesissobremulticulturalismo.pdf 
            Berlin, I, Dos conceptos de libertad isaiah-berlin-dos-conceptos-de-libertad.pdf 
            Berlin, I, La traición de la libertad 137059428-isaiah-berlin-la-traicion-de-la-libertad.pdf 
            Cassirer, E., El mito del estado cassirer-elmitodelestado.pdf 
            Gray, J, Liberalismo gray-j-liberalismo.pdf 
            Gray, J, Liberalismo y tolerancia liberal gray-john-las-dos-caras-del-liberalismo.pdf 
            J. Locke, Carta sobre la tolerancia carta-sobre-la-tolerancia.pdf 
            López Quintás, Tolerancia y manipulación lopezquintas,toleranciaymanipulacion.pdf 
            Sartori, G, Fundamentos de teoría política sartori,fundamentosdeteoriapolitica.pdf 
            Sartori, G, La democracia en 30 lecciones giovanni_sartori_la_democracia_en_30_lec.pdf 
            Sartori, G, La sociedad multiétnica (full copy) 262890791-la-sociedad-multietnica-giovanni-sartori1.pdf 
            Sartori, G, La sociedad multiétnica (págs 1-47) sartori-2001-sociedadmultie?tnica.pdf 
            Sartori, G, Qué es la democracia (introducción) que-es-la-democraciasartori.pdf 
            Strauss, L, Progreso o retorno leostraussprogresooretorno.pdf 
      Webs d'interès
            G. Sartori, Definir la democracia https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/3/1135/5.pdf 
            G. Sartori, Estado, sistema y poder político http://alireyessuarez.blogspot.com.es/2012/11/que-es-democracia-sartori-cap-ivvi.html 
            G. Sartori, Teoría política http://www.esi2.us.es/~mbilbao/SartoriDemocracia.htm 
            J. Sánchez Tortosa, El artificio natural de la política http://www.fronterad.com/index.php?q=16380 
            N. Bobbio, La democracia realista https://www.nexos.com.mx/?p=5726 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00