Assignatura

Economia Espanyola

  • codi 07811
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social

Matèria: Economia

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup C
 Sem.2  DL 08:00 10:00 
 Sem.2  DC 08:00 10:00 

Professorat

Responsable

Lc. Francesc HOMS - fhoms@uic.es

Horari d'atenció

Els professors establiran les corresponents hores de tutoria per fer un seguiment de l’assignatura i resoldre possibles dubtes i consultes.

Presentació

Els futurs graduats han de ser capaços de comprendre i d'interpretar l'entorn econòmic i social en el que s'hi troben les empreses. Aquesta assignatura ofereix el marc d'anàlisi adequat per això.

Requisits previs

L’assignatura “Economia Espanyola ” te un enfocament d’economia aplicada. Això vol dir que utilitza els conceptes, els raonaments i els models de la teoria econòmica per analitzar una realitat concreta: l’economia espanyola. En conseqüència es molt convenient que l’alumne tingui coneixements de economia.

Objectius

 

L’objectiu fonamental de l’assignatura “Economia Espanyola ” és aportar a l’alumne coneixements i tècniques que li permetin analitzar com s’ha comportat, en el marc de l’economia internacional, l’economia espanyola i també per què s’ha comportat d’aquesta forma. Amb aquesta finalitat s’estudiaran els aspectes mes rellevants, els problemes bàsics i les principals institucions de l’economia espanyola.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Comprendre i saber emprar la terminologia financera en el marc empresarial.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 15 - Adquirir un coneixement sòlid de les principals figures impositives que integren el sistema tributari estatal, autonòmic i local.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 07 - Conèixer les característiques bàsiques de l'economia espanyola, tant des del punt de vista estructural com de les polítiques econòmiques.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne:

1 - Entendrà els grans trets de l'evolució i actualitat de l'economia espanyola i també les principals polítiques que expliquen el creixement, i serà capaç de realitzar anàlisis de gràfics i sèries temporals

2 - serà capaç d'identificar els factors de creixement, les institucions i organismes que regeixen l'economia espanyola

3 - serà capaç de realitzar cerques d'informació, interpretar-la i després transmetre-la

4 - serà capaç de desenvolupar mecanismes per gestionar bé el seu temps i haurà realitzat exercicis d'aprenentatge en relació a l'autoavaluació

Continguts

lliçó 1.    L'evolució de l'economia espanyola des de 1960: principals etapes i situació actual

lliçó 2.    Creixement i transformacions estructurals

lliçó 3.    El sector exterior

lliçó 4.    El sector públic

lliçó 5.     El mercat de treball

lliçó 6.    El sistema financer espanyol

lliçó 7.    La indústria

lliçó 8.    Els serveis

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Al llarg de l’assignatura es desenvoluparan diferents tipus d’activitats d’aprenentatge. En primer lloc, hi haurà les activitats presencials. D’aquestes, una part seran classes magistrals on s’exposaran els principals conceptes i continguts i es posaran a l’abast de l’estudiant les principals eines d’anàlisi. Una segona part de les activitats presencials inclourà les classes pràctiques en les que es plantejaran exercicis que es resoldran a classe de forma pautada pel professor/ra. En segon lloc, l’alumne dedicarà la resta del temps a l’aprenentatge autònom resolent altres exercicis i estudiant les referències bibliogràfiques bàsiques.

A través de la Web, els alumnes disposaran de material de l’assignatura (enunciats de pràctiques, informació estadística, material d’autoavaluació..etc).

 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
resolució de problemes a l'aula
07
classe magistral
resolució de problemes a l'aula
24
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
33
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
resolució de problemes a l'aula
redaccio de treballs
50
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
54
autoavaluació
resolució de problemes a l'aula
55

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes matriculats han de mostrar la seva suficiència en el programa corresponent. L’avaluació continuada consisteix en la realització de dues proves:

a) La primera prova  és de caràcter teòric i també pràctic, amb la resolució d’exercicis. La prova es fa a mitjans de curs i té una valoració del 30 % de la qualificació final.

b) La segona prova, o prova final, és de caràcter teòric i també pràctic, amb la resolució d’exercicis. La valoració en la nota final és del 70 %.

Bibliografia i recursos

GARCIA DELGADO, J. L; MYRO, R; (dir.). Lecciones de Economía Española. Ed. Civitas, Madrid, 2009 (9a ed.).

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00