Assignatura

Informàtica Gestió 1

  • codi 07812
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: TIC

Matèria: Sistemes d'Informació

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma i en castellà.

Professorat

Responsable

Dr. Gabriel FERNÁNDEZ - gabi@uic.es
Dr. David ROCHE - droche@uic.es

Horari d'atenció

Fora de classe els estudiants podrán fer consultes sobre els seus dubtes i problemes per correu electrònic, o bé concertar una reunió presencial escrivint a:

Presentació

El volum de dades que les empreses han de tractar ha crescut exponencialment durant els darrers anys. Els sistemes d’informació encarregats del seu tractament s’han convertit en una eina imprescindible en l’àmbit empresarial. Les empreses que són capaces de gestionar els seus sistemes d’informació d’una manera òptima obtenen un avantatge competitiu superior, essent capaces d’agilitzar els seus processos, reduir costos, millorar el control intern i facilitar la presa de decisions.

La informació obtinguda dels sistemes de gestió és una de las fonts principals per als professionals que tenen la responsabilitat de prendre decisions. Per aquesta raó és totalment imprescindible que coneguin i estiguin familiaritzats amb les diferents eines que permeten tractar la informació obtinguda, així com les avantatges, inconvenients i possibilitats oferides per cadascuna.

En particular, en aquest context, l’ús eficient de les eines ofimàtiques és una habilitat complementària als coneixements sobre sistemes d’informació, i per aquest motiu s’ha d’incloure en la formació integral en tecnologies de la informació per l’àmbit de gestió.

Requisits previs

Es pressuposa de l’estudiant els coneixements bàsics de la informàtica quotidiana, com per exemple l’ús del correu electrònic i la navegació per Internet.

Objectius

En primer lloc, l’adquisició de coneixements generals sobre els sistemes d’informació i la seva rellevància en el món empresarial.

En segon lloc, l’aprenentatge de la utilització eficient d’aplicacions ofimàtiques (processador de textos, full de càlcul i bases de dades) com a eines en el procés de resolució de problemes de diferents àmbits.

Finalment, la presentació formal de resultats i idees a través de documents, gràfics o exposicions orals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 29 - Conèixer què és un sistema d'informació i la tipologia d'aquests sistemes.
  • 30 - Conèixer els models de sistemes d'informació: relacionals de bases de dades, models mis, dss, eis, crm, scm, bi, km, erp, bpms.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 49 - Determinar les principals funcionalitats associades als models de sistemes d'informació amb les necessitats funcionals concretes que amaguen, i al contrari.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l’assignatura, l’alumne haurà entès la rellevància dels sistemes d’informació en l’àmbit empresarial. Serà capaç de diferenciar els principals tipus de sistemes i entendre la finalitat dels mateixos.

L’alumne haurà adquirit habilitats pràctiques en la utilització d’aplicacions ofimàtiques, que no li suposaran un fre sinó una eina útil per enfrontar-se i resoldre problemes de naturaleses diferents.

Tanmateix, l’alumne haurà après a treballar amb dades extretes dels sistemes d’informació, a analitzar-los de forma crítica i a presentar-los de manera eficaç i formal, amb l’objectiu final de facilitar la presa de decisions empresarials.

Continguts


Tema 1 Informàtica bàsica. Gestió de la informació personal i corporativa.

Tema 2 Elaboració eficient de documents en contextos organitzatius.

Tema 3 Gestió de fulls de càlcul (MS Excel).

Tema 4 Presentació amb diapositives (MS PowerPoint).

Tema 5 Tècniques d'expressió oral: bones pràctiques i consells. Creació de presentacions amb qualitat visual.

Tema 6 Introducció als sistemes d'informació. Sistemes transaccionals i no-transaccionals. Bases de dades relacionals i NoSQL.

Tema 7 Visualització de dades.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’enfocament de l’assignatura es eminentment pràctic. L’alumne resoldrà a classe i a casa, utilitzant l’ordinador, problemes que es troben diàriament en el món empresarial: tractament i utilització d’informació, anàlisis orientat a resultats i presentació eficaç de conclusions.

Les pràctiques descrites es complementaran amb els continguts teòrics necessaris per a la seva resolució.

A més es realitzaràn exercicis per a practicar la realització de presentacions orals en públic, per tal de treballar la corresponent competència.

Cal afegir que s'enviaran comunicats per mail, i per tant es sobreentén que l'estudiant consulta el seu correu electrònic a diari.


ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
classe magistral
estudi individual
presentació de treballs i debats
29
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
33
anàlisi de casos
classe magistral
estudi individual
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
30
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
48
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
49
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
54
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
55
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
redaccio de treballs
59
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
redaccio de treballs
66

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

S’opta per un sistema d’avaluació continua, en el que la nota final de l’assignatura s’obté a partir de la suma ponderada dels següents paràmetres:

  • Asistencia, participació a classe i exercicis de classe : 10%
  • Exercicis de casa: 20%
  • Presentació pública a clase: 10%
  • Resolució de la prova parcial: 20%
  • Resolució de l’examen final: 40%

CONSIDERACIONS PER A AMBDÓS GRUPS:

  • Els execicis s'entregaran pujant la resolució a l'espai virtual de la assignatura a la intranet.
  • Els exercicis entregats fora del termini establert rebràn la següent penalització: 30 punts menys (sobre 100) si el retard és de entre 1 segon i 48 horas, una nota de 0 si el retard és major de 48 hores.
  • La entrega amb defectes de format o amb errors de contingut per un seguiment imprecís de les instruccions rebran penalitzacions.
  • Cadascún dels exercicis de casa contribueix amb un pes diferent al càlcul de la nota global dels exercicis de casa. Aquests pesos es faran públics durant el curs.
  • La detecció de còpia a exercicis o exàmens o a qualsevol altra activitat de l'assignatura comportarà una nota de zero en aquestes proves/activitats per a tots els implicats i una penalització de 10 punts sobre 100 a la nota final global.
  • El segon cop que es detecti còpia implicarà el suspens de la assignatura.
  • L'assistència a classe s'enregistra a l'espai virtual de l'assignatura a la intranet. Es fan dos marcatges, un al començar la classe i l'altre al acabar. Fins a 3 absències (o 6 marcatges) no hi ha cap repercussio sobre la nota. A partir d'aquest nombre d'absències (o marcatges sense registrar) la nota d'assistència i participació quedarà afectada a la baixa significativament.
  • L’examen parcial es realitzarà juntament amb les altres assignatures, al event conegut com "Checkpoint".
  • En cas que la nota mitja dels exercicis de casa sigui inferior a 30 (sobre 100) s'aplicarà una penalització de 10 punts (sobre 100) a la nota final global.
  • En cas que no es participi activament a la presentació pública a classe per equips s'aplicarà una penalització de 10 punts (sobre 100) a la nota final global.
  • L’obtenció d’una puntuació inferior a 40 punts (sobre 100) en el global del examen final o la suspensió de la part de Excel del mateix implicarà el suspens directe de l’assignatura.
  • En cas d'acudir a segona convocatòria, l'estudiant podrà escollir acollir-se al règim d'avaluació continuada o que se'l avaluï directament per la qualificació obtinguda al examen final. En ambdós casos no es podrà obtenir una qualificació final superior a 70 (sobre 100). Si l'estudiant vol acollir-se a a la possibilitat de ser avaluat directament amb únicament l'examen final, ha d'enviar un mail al professor sol·licitant oficialment el canvi de sistema d'avaluació.
  • Els estudiants que repeteixen l'assignatura poden escollir, tant en la convocatoria ordinària (1ª) com a la extraordinària (2ª), acollir-se al régim d'avaluació continuada o a la qualificació del examen final. En la convocatoria extraordinària tampoc podran obtenir una qualificació superior a 70 (sobre 100). Si l'estudiant vol acollir-se a a la possibilitat de ser avaluat directament amb únicament l'examen final, ha d'enviar un mail al professor sol·licitant oficialment el canvi de sistema d'avaluació. Si l'estudiant segueix acollit al sistema d'avaluació continua haurà d'entregar de nou tots els exercicis i realitzar totes les práctiques.
  • Els estudiants estrangers i d'intercanvi (Erasmus i d'altres) estaran sotmesos a les mateixes condiciones que la resta de l'alumnat. Això és especialment rellevant pel que fa al calendari, les dates d'exàmens i el sistema d'avaluació.

Bibliografia i recursos

Al tractar-se d’una assignatura de caràcter primordialment pràctic, s’utilitzaran les guies d’ajuda de les pròpies eines ofimàtiques com suport a la seva utilització.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00