Història, Memòria i Historiografia
Mòdul: Humanitats
Matèria: Coordenades de desenvolupament humà i cultural
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
L'assignatura pretén reflexionar sobre què és la Història, com s'ha escrit (i s'escriu) la Història al llarg del temps i com es relacionen aquests conceptes amb la memòria.
Cal estar motivat davant el fet històric, i com aquest afecta de manera indiscutible l'actual visió del present.
Els que es deriven de l'aplicació dels continguts del temari.
1. Assolir una certa familiaritat amb alguns autors, revistes i textos representatius sobre el coneixement teòric de la història, la historiografia i la memòria, i ser capaç d’ubicar-los adequadament.
2. Assimilar bé i comprendre els trets característics de les diferents propostes historiogràfiques per explicar i narrar els fets, experiències i processos històrics.
3. Adquirir un coneixement satisfactori dels conceptes, termes i veus clau emprades en la historiografia actual.
4. Capacitar l’alumnat perquè pugui analitzar de manera crítica i comparativa diferents obres històriques i valorar-les acuradament.
5. Exercitar l'habilitat de dialogar i debatre —amb els altres estudiants i amb el professor— entorn de textos significatius.
6. Millorar la capacitat de reflexionar sobre els supòsits teòrics i ideològics sobre els quals es fonamenten les lectures (historiografia i memòria) del passat.
7. Afavorir que l’alumnat aprengui a combinar creativitat i objectivitat.
8. Potenciar les capacitats de l'alumnat per escriure amb consistència lògica, claredat i correcció.
9. Conèixer les fonts de recerca, el seu estudi i tractament, i els recursos interdisciplinaris disponibles.
10. Aprendre les formes de plantejar un tema; dur a terme el treball; presentació i divulgació.
11. Reflexionar sobre el concepte de la història com a ciència i el seu mètode.
12. Capacitar l’alumne per a cercar, identificar, seleccionar, analitzar i utilitzar les fonts històriques i sobre la memòria més adients a un determinat tema de recerca.
1.- Comprensió profunda dels conceptes d’ “història”, “historiografia” i “memòria”.
2.- Capacitat d’adquirir un sentit crític i analític de la realitat que ens envolta, aplicat sobretot al context sociocultural del nostre país.
3.- Utilització adequada dels diversos mètodes de recerca històrica per tal d’ésser capaç de comprendre els fenòmens socials que s’esdevenen en el nostre entorn.
4.- Capacitat per analitzar adequadament la informació i la documentació sobre l’entorn històric: els llocs de la memòria.
5.- Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades i raonades, tot respectant les opinions dels altres.
6.- Capacitat per saber analitzar, comprendre i avaluar textos, documentals i d’altres fonts d’informació sobre la nostra realitat actual, prenent com a base el coneixement de quin ha estat el nostre passat.
7.- Capacitat de produir textos escrits (i expressió oral) en diversos registres, amb correcció estilística i gramatical. Atendre sobretot als textos de registre formal, com ara ressenyes i recensions d’obres.
8.- Assolir un coneixement profund de l’evolució de la història de la historiografia des d’ Heròdot fins el segle XX.
9.- Fomentar l’ interès pel coneixement del món actual a través de la història.
10.- Haver assolit una àmplia familiarització amb l’ús de repertoris bibliogràfics, l’accés a la informació escrita a biblioteques i recursos digitals especialitzats.
1.- Què és la Història
1.1.- Concepte de temps
1.2.- Concepte de memòria
1.3.- Sobre la “memòria històrica”
1.4.- Historicitat, història, historiografia, teoria de la història
1.5.- La ciència de la història
1.6.- La necessitat social d’una consciència de passat
1.7.- Practicitat de la història científica
1.8.- El paper de les arts visuals, el cinema i la novel·la històrica en la creació i difusió de les imatges del passat
2.- Què és la historiografia
2.1.- Els mètodes d’estudi de la historiografia: fonts històriques
2.2.- El naixement de la història: Grècia i Roma
2.3.- La història es cristianitza: l’Edat Mitjana. L’especificitat bizantina
2.4.- La història esdevé cortesana: l’Edat Moderna (Renaixement, Barroc, Il·lustració)
2.5.- La història, entre la llegenda, la professionalització i la política: el segle XIX
2.6.- La historiografia al segle XX: tendències actuals
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del professor i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i debats programats i preparats prèviament.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 10 | E26 G04 G13 G14 |
Classe teoricoexpositiva | 15 | E02 E03 G03 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 5 | E03 G04 G13 G30 |
Tutoria (individual o en grup) | 3 | E03 G03 G14 |
50% prova final (Nota mínima per fer mitjana: 4) o treball a concretar.
25% ressenya d’una obra/article.
25% comentaris de text sobre autors facilitats al llarg del curs o treball investigació
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen final | 50% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 50% |
-ALCALÀ, C. Les presons de la República. Barcelona: Base, 2009.
-ARÓSTEGUI, Julio. La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, 2001.
-AURELL, J.: La escritura de la memoria. De los positivismos a los posmodernismos. València: Universitat de València, 2005
-CARBONELL, Ch.-O., La historiografía. México: Fondo de Cultura Económica, 1986.
-CARR, E.H. ¿Qué es la historia?. Barcelona: Ariel, 1999.
-FERRO, M. El resentimiento en la historia. Madrid: Cátedra, 2009.
-GADAMER, Hans-Georg. Verdad y Método I. Salamanca: Sígueme, 1997.
-GADAMER, Hans-Georg. Verdad y Método.II. Salamanca: Sígueme, 1998.
-GADAMER, Hans-Georg. El problema de la conciencia histórica. Madrid: Tecnos, 2000.
-KOSELLECK, Reinhart. historia/Historia. Madrid: Trotta, 2004.
-MORADIELLOS, Enrique. Las caras de Clio. Una introducción a la historia, Madrid: Siglo XXI, 2001.
-MORADIELLOS, Enrique. El oficio de historiador. Madrid: Siglo XXI, 2008 (5ª ed).
-SÁNCHEZ MARCOS, Fernando (Coord). Prácticas de Historia Moderna. Barcelona: PPU, 1990.
-SÁNCHEZ MARCOS, Fernando, Invitación a la historia. La historiografía, de Heródoto a Voltaire, a través de sus textos, Barcelona: Idea Books, 2003.
-SIMON, Antoni (Dir) Diccionari d’Historiografia Catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2003.
-SUÁREZ, Federico. La historia y el método de investigación histórica. Madrid: Rialp, 1977.
-RANZATO, G. El pasado de bronce. Barcelona: Destino, 2007.
-TODOROV, T. Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós, 2000.
* En negreta, les obres fonamentals.