Introducció a la Cultura
Mòdul: Humanitats
Matèria: Coordenades de desenvolupament humà i cultural
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Miriam VIDAL-QUADRAS - miriamvq@uic.es
Horari d'atenció
Concretar prèviament de paraula o per correu electrònic.
El terme “cultura” representa una gran varietat d’accepcions. Es tracta d’una realitat amplia en matisos. Comprendre a què ens referim quan parlem de cultura implica un estudi des de moltes perspectives. L’assignatura aborda algunes qüestions introductòries, amb la finalitat de conèixer i entendre amb major profunditat aquesta realitat. Pren com a nucli una concepció antropològica, i aborda quins son els orígens del terme “cultura”, quines disciplines l’han estudiat, i quins son els seus elements característics. D’aquesta manera, s’introdueix a l’estudiant en un dels conceptes fonamentals dintre de l’àmbit de les humanitats.
Els propis del grau.
1. Abordar alguns conceptes i idees clau relacionades amb l’estudi de la cultura, perquè l’alumne pugui fer front a l’anàlisi i reflexió d’aquest camp de les humanitats
2. Introduir l’alumne en l’estil i maneres de treballar universitàries.
4) Adquireix el vocabulari i els conceptes claus de cada una de les matèries
5) Cerca i selecciona informació en fonts documentals específiques
6) Desenvolupa arguments i síntesi als debats i exposicions orals
8) Analitza i sintetitza textos emprats a cada una de les matèries
9) Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
10) Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual, cultural i social
11) Aplica/transfereix conceptes teòrics i/o abstractes de cada una de les matèries a situacions reals
13) Aprèn a contextualitzar fenòmens socials i culturals
1. L’estudi de la cultura fins avui
2. Biologia i cultura
3. Esperit i cultura
4. El paper de la cultura en el procés evolutiu
5. El símbol i el llenguatge
6. Relació entre cultures
7. Relació entre present i futur
Classes teòriques impartides per la professora.
Treball pràctic per part de l’alumne, a realitzar a classe i fora de classe consistent en l’estudi i anàlisi de textos i altres fonts, discussió de temes prèviament preparats i preparació de continguts de l’assignatura.
L’assignatura serà avaluada a través de les següents activitats:
Requisits:
En negreta i cursiva el que s’ha afegit com a conseqüència de la crisi sanitària
G. AMILBURU, M.; Aprendiendo a ser humanos. Una antropología de la educación. Eunsa, Pamplona, 199.
GARCÍA AMILBURU, M.; “Cultura”, en FERNÁNDEZ LABASTIDA, Francisco – MERCADO, Juan Andrés (editores), Philosophica: Enciclopedia filosófica on line, URL: http://www.philosophica.info/archivo/2011/voces/cultura/Cultura.html
BAUMAN ZYGMUNT, La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica, Méjico, 101 pp.
BROCKMAN, JOHN (Ed.), Cultura. Colec. Fronteras del conocimiento. Ed. Crítica, S.L., 2012, 285 pp.
CASSIRER, E. Antropología filosófica, Fondo de cultura económica de España, Madrid, 2011.
CHOZA, J. Filosofía del hombre: una antropología de la intimidad, Rialp, Madrid, 1995 (4ª ed.)
CHOZA, J., Filosofía de la Cultura. Editorial Thémata. Sevilla, 2013, 266 pp.
ELIOT, T. S., Notas para la definición de la Cultura. Ed. Bruguera, Barcelona, 1984. ISBN: 84-02-09643-3.
GEERTZ, C.; La interpretación de las culturas, Gedisa editorial, Barcelona, 2003
GOMBRICH, E. Breve historia de la cultura. Península, 2004
LLANO, A. Cultura y pasión. Eunsa, Pamplona, 2007.
MARINA, J.A. y RAMBAUD, J.; Biografía de la humanidad. Historia de la evolución de las culturas. Ariel, Barcelona, 2018.
POLO, L.; Quién es el hombre. Un espíritu en el tiempo, Rialp, Madrid, 1998.
SAN MARTÍN SALA, JAVIER, Teoría de la Cultura. Editorial Síntesis, Madrid, 1999, 317 pp.