Assignatura

LLengua Catalana

  • codi 07834
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Humanitats

Matèria: Competències de comunicació lingüística

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DL 12:00 13:30 a507
 Sem.2  DC 12:00 13:30 a507

Professorat

Responsable

Dra. Teresa VALLÈS - tvalles@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns i dimecres de 13:30h a 14:00h

Presentació

Aprofundir en l'estudi d'una llengua permet desenvolupar la pròpia competència gramatical i comunicativa i, d'aquesta manera, poder satisfer més plenament la necessitat de comunicar-se, enriquir les relacions interpersonals i madurar la personalitat i la vida intel·lectual. 

Llegir literatura és una ocasió d'aprendre a llegir bé, de conèixer el context històric i literari dels autors, d'apreciar el valor de les creacions literàries i de reflexionar sobre els grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana.

Objectius

  • Reforçar l’habilitat dels alumnes d’elaborar textos formals adequats tant des del punt de vista normatiu com des del punt de vista comunicatiu.
  • Consolidar els coneixements lingüístics necessaris per al domini de la llengua: la normativa, el sistema lingüístic, les propietats textuals, la tipologia de textos...
  • Desenvolupar la competència lectora de textos literaris i no literaris.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

E21 Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
E26 Capacitat de llegir i escriure textos en la pròpia llengua i en altres, així com de transcriure i resumir informació
G01 Comunicació oral i escrita en la pròpia llengua (català i castellà)
G03 Capacitat de treballar amb idees i conceptes
G04 Capacitat d'anàlisi i síntesi
G07 Estratègies per a l'aprenentatge
G13 Capacitat personal d'expressió
G14 Capacitat crítica i autocrítica
G28 Capacitat de generar noves idees (creativitat)
G30 Capacitat de treballar de manera autònoma

Continguts

Bloc temàtic A. Llengua normativa

La programació d’aquest mòdul és flexible i s’adapta a les necessitats reals dels alumnes que cursen l’assignatura cada any. Aquesta flexibilitat es deu al fet que no es tracta d’explicar resumidament el sistema lingüístic català, sinó d’abordar les qüestions de la normativa que resolen els errors que cometen els alumnes en l’expressió escrita.

Bloc temàtic B.1. Planificació del text i coherència textual

TEMA 1. El procés de composició d’un text: un procés de construcció de sentit. Planificació del text i anàlisi de la situació comunicativa. La recerca, selecció i organització de la informació.

TEMA 2. Les regles de coherència: la repetició d’algunes informacions, la progressió temàtica a partir d’informacions noves, la no-contradicció i la relació entre les informacions. Classes de progressió temàtica.

Bloc temàtic B.2. Textualització i cohesió textual

TEMA 4. La construcció de paràgrafs. Parts i tipus de paràgrafs. Unitat, ordre i coherència.

TEMA 5. La connexió com a element de cohesió per relacionar les idees a l’interior de l’oració (composició oracional: indicadors de causa, conseqüència, finalitat, condició, etc.) i per estructurar el text (connexió textual: iniciadors de tema, marcadors d’ordre, emfàtics, continuatius, indicadors de resums, etc.).

TEMA 6. La puntuació. Funció dels signes de puntuació. Efecte de la puntuació en la interpretació del text.

TEMA 7. Les relacions referencials (I). Mecanismes gramaticals: l’anàfora (represa d’un element del text mitjançant un pronom), l’el·lipsi (elisió nominal o verbal) i la dixi (referències al context: personal/social, temporal, espacial i textual).

TEMA 8. Les relacions referencials (II). La cohesió lèxica: repetició, reiteració (sinonímia, hiperonímia-hiponímia, mots jòquer) i associació. El valor del repertori lèxic: riquesa, variació i precisió lèxica.

Bloc temàtic C. Anàlisi de lectures

 

 

1. Antígona, de Jordi Coca (28 setembre)

 

2. Nausica, de Joan Maragall (19 octubre)

 

3. Aloma, de Mercè Rodoreda (9 novembre)

 

4. Cròniques de la veritat oculta, de Pere Calders (30 novembre)

 

5. El silenci dels arbres, d’Eduard Márquez (21 desembre)

 

 


Tema 1 Bloc temàtic A. Llengua normativa
      1.0 Criteris i llibres d'estil
            Materials
                  Guia lingüística guia_linguisticanov2007uoc.pdf 
                  Manual de puntuació manualdepuntuacio.pdf 
            Webs d'interès
                  Criteris lingüístics UB http://www.ub.edu/criteris-cub/cercador.php 
                  Criteris lingüístics UPC http://www2.upc.edu/slt/fl/ 
                  Llibre d'estil TV3 http://esadir.cat/ 
                  Qüestions de llengua UOC http://www.uoc.edu/serveilinguistic/home/index.html 
      1.1 Diccionaris en línia
            Webs d'interès
                  Consultes lingüístiques http://optimot.gencat.cat/ 
                  Diccionari (català-anglès, anglès-català) http://www.catalandictionary.org/catala/ 
                  Diccionari d'Enciclopèdia Catalana http://www.enciclopedia.cat/ 
                  Diccionari Multilingüe (català, castellà, anglès, alemany) http://www.multilingue.cat/ 
                  Diccionari normatiu de la llengua catalana (DIEC) http://dlc.iec.cat/ 
      1.2 Exercicis en línia
            Webs d'interès
                  Servei d'Autoformació en Llengua Catalana UPF http://salc.upf.edu/ 
      1.3 Correctors i traductors
            Webs d'interès
                  Corrector ortogràfic http://www.softcatala.org/corrector 
                  Traducció del / al català http://www.upf.edu/bibtic/traduc/trad7.html 
                  Traductor (català-castellà, castellà-català) http://www.softcatala.org/traductor 
      1.4 Conjugadors verbals
            Webs d'interès
                  Conjugador verbal Verbix http://www.verbix.com/languages/catalan.shtml 
      1.5 Qüestions d'ortografia i gramàtica
            Materials
                  a_e per expressar lloc a_enperexpressarlloc.pps 
                  com / com a comicoma.pps 
                  complement directe complementdirecte.pps 
                  gerundi i infinitiu gerundiiinfinitiu.pps 
                  guionet guionet.pps 
                  obligació i probabilitat estructuresd’obligacioideprobabilitat.pps 
                  oclusives oclusivesafidemot.pps 
                  perquès perques.pps 
                  preposicions preposicions.pps 
                  que o què queoque.pps 

Tema 2 Bloc temàtic B. Producció textual
      Materials
            Introducció 00perqueescriure.ppt 
            La progressió temàtica laprogressiotematica.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les estratègies d’aprenentatge de la llengua que es prioritzen en aquesta assignatura són les següents:

  • Aprenentatge de la llengua dins el context del discurs.
  • prenentatge a partir dels errors.
  • Ensenyament per tasques.

Entre les activitats formatives de l'assignatura cal destacar les següents:

  • Exercicis de correcció de textos propis i aliens.
  • Pràctiques de maneig de les eines de consulta publicades en paper o en xarxa (diccionaris, gramàtiques, llibres d’estil...).
  • Elaboració d’un diccionari personal de dubtes de català.
  • Anàlisi i valoració de l’adequació, coherència i cohesió de textos argumentatius, expositius i narratius.
  • Producció de textos argumentatius i expositius.
  • Lectura i anàlisi d’obres literàries.
ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
Classe teoricoexpositiva
24hE21 E26 G01 G03 G28
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
21hG04 G07 G13 G14 G30

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per a l'avaluació d'aquesta assignatura es tindran en compte els criteris següents:

  • Participació de l'alumne a classe.
  • Proves parcials que consisteixen en una pràctica de redacció sobre les lectures i en una pràctica d'escriptura creativa, d'acord amb el calendari següent:
    • 7 de febrer 2011: El silenci dels arbres, d’Eduard Márquez
    • 9 de març: Antígona, de Jordi Coca
    • 4 d'abril: Escriptura creativa (creació d'un molòleg a partir d'un autoretrat)
    • 2 de maig: Un home de paraula, d’Imma Monsó
  • Examen final que consisteix en una pràctica de correcció de qüestions gramaticals i una pràctica de redacció sobre les lectures.

El valor percentual d'aquests criteris és el següent:

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
Prova parcial
50%
Examen final
50%

Bibliografia i recursos

[Vegeu dins l'apartat "Continguts" la llista de recursos i materials disponibles en línia]

Manuals, gramàtiques i diccionaris disponibles només en paper:

Amadeo, I.; Solé, J. (1996), Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula, 2009.

Badia, J. i altres (1997) El llibre de la llengua catalana. Per a escriure correctament el català. Barcelona: Castellnou.

Cassany, D. (1993) La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1995.

Castellanos, J. A. (1989), Quadern. Normativa bàsica de la llengua catalana. Amb exercicis autocorrectius). Bellaterra: ICE de la UAB.

Bruguera, J. (2000) Diccionari de dubtes i dificultats de català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Mas Prats, M. i Vilagrasa Gandia, Albert (2012) Gramàtica Catalana de la A a la Z. Barcelona: PAM.

Paloma, D. i Rico, A. (1998) Diccionari de dubtes del català. Barcelona: Edicions 62.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00