Assignatura

Valoració en Fisioteràpia 1

  • codi 07841
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Valoració en fisioteràpia

Matèria: Valoració en fisioteràpia

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Horari
 Sem.1  DL 08:00 10:00 
 Sem.1  DL 10:00 12:00 
 Sem.1  DC 08:00 10:00 
 Sem.1  DC 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Dp. Xavier OLIVER - xoliverc@uic.es

Horari d'atenció

Dra. Laia Monné lmonne@uic.es

Dra. Ana Germán agerman@uic.es

Professora titular: Dra. Laia Monné

Presentació

Tenint present la funció del fisioterapeuta en l'àmbit professional, és fonamental que l'alumne tingui un primer contacte pràctic des de l'inici dels seus estudis. El temari està distribuït en diferents blocs temàtics i proporciona a l'alumne les habilitats manuals, els coneixements teòrics i, fonamentalment, pràctics necessaris per al posterior desenvolupament d'altres tècniques més específiques que anirà adquirint al llarg del grau. La matèria de Valoració queda distribuïda en dues assignatures (Valoració 1 i Valoració 2), corresponent als continguts impartits en primer i segon semestre respectivament. En Valoració 1, es desenvoluparà l'exploració de les extremitats superiors: palpació, balanç articular i muscular. En Valoració 2 s'aplicaran els mateixos procediments en les extremitats inferiors i el raquis. Així mateix l'alumne aprendrà una bateria de proves específiques de valoració que li seran de gran utilitat durant l'exploració del pacient.

Requisits previs

No s'estableixen.

Objectius

  • Aprendre el procés d'avaluació i diagnòstic d'un pacient dins l'àmbit de la fisioteràpia.
  • Conèixer les bases teòriques dels procediments de valoració en fisioteràpia.
  • Aprendre el sistema de normes de valoració internacionals i identificar els instruments de valoració funcionals de fisioteràpia.
  • Conèixer l'aplicació dels procediments de valoració funcional en relació a la valoració de la força muscular, amplitud articular i capacitats funcionals.
  • Aprendre a identificar les alteracions funcionals i discapacitats que podem trobar en pacients en els processos relacionats amb l'atenció en fisioteràpia
  • Ser capaç de realitzar un registre de dades de valoració per tenir constància en la història clínica de fisioteràpia.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 41 - Conèixer les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió, i conèixer els models d'actuació en fisioteràpia.
  • 46 - Saber elaborar i emplenar de manera sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, en què es registrin de manera adient i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe de l'alta de fisioteràpia.
  • 47 - Ésser capaç de valorar l'estat funcional del pacient/usuari, tenint en compte els aspectes físics, psicològics i socials.
  • 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
  • 48.1 - Conèixer les normes reconegudes internacionalment i els instruments de validació internacionals.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant:

- Comprèn les etapes del procedimient diagnòstic en fisioteràpia.

- Comprèn les bases teòriques dels procedimients de valoració en fisioteràpia.

- Comprèn les normes reconegudes internacionalment i identificarà els instruments de validació internacional utilitzats en la valoració funcional de fisioteràpia.

- Aplica els procedimients adequats de la valoració funcional relacionats amb la valoració de la força muscular, amplitud articular, capacitats funcionals i capacitat vital.

- Identifica les alteracions funcionals i discapacitats en aquells processos relacionats amb l'atenció en fisioteràpia, identificant les necesitats del pacient/usuari per poder establir una prioritat en l'atenció dins el procés de recuperació.

- Registra de forma adequada les dades significatives de la valoració en la Història clínica de Fisioteràpia.

- Elabora un informe d'alta en Fisioteràpia.

- Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.

Continguts

- Bases teòriques de la valoració en Fisioteràpia: procedimients de valoració, avaluació i diagnòstic.

- Concepte de valoració funcional en fisioteràpia, valoració de la independència i activitats de la vida diaria.

- Conceptes bàsics sobre l'entrevista clínica en fisioteràpia.

- Bases teòriques generals en relació amb els procediments de palpació, inspecció i medició; aplicats a l'aparell locomotor.

- Confecció dels informes en fisioteràpia, tipos d'informes.

- Descripció i aplicació dels procedimients pràctics de valoració i exploració física en les diferents regions corporals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Normativa relativa a les assignatures teòrico-pràctiques:

Es imprescindible per al correcte desenvolupament de les classes la puntualitat en l'inici i acabament de les assignatures. L'alumne haurà d'assistir a classe amb la indumentària adequada: Pijama de l'UIC o xandall de l'UIC. A més hauran de portar el pantaló curt i top (en el cas de les dones) de la universitat. En el cas contrari, l'alumne no podrà entrar a classe considerant-se una falta no justificada. Quedarà prèviament establert si existeix excepció en algun seminari.

· Es necessari que en finalitzar la classe l'alumne col·labori en restablir el correcte ordre del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, tamborets, falques, rulls, matalassos... Hem de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos del grau, cursos de postgrau i altres situacions en les quals siguin requerits per la Universitat.

· Quant al desenvolupament de l'activitat docent als gimnasos, s'haurà de tenir en compte que les assignatures teòrico-pràctiques contenen activitats didàctiques consistents en maniobres o manipulacions que, amb la supervisió del professor, es realitzen els alumnes entre si, en grups de tres alumnes. Això, sovint requerirà deixar en descobert determinades zones del cos. Aquests fets poden donar lloc a situacions incòmodes o que fereixin la sensibilitat o al sentit del pudor dels/les estudiants, així com comentaris o interpretacions que, fora de l'ambient professional o en l'àmbit de les famílies, podrien derivar negativament èticament o moralment.

Per aquesta raó s'estableixen les següents normes, el compliment de les quals serà responsabilitat del professor:

· Els alumnes hauran de ser informats en relació amb la indumentària necessària per portar a terme els seminaris pràctics. No es permetrà en cap circumstància que els alumnes es canviïn als gimnasos. Per a la realització de l'activitat pràctica, únicament durant el temps de durada de la mateixa. Si abans, durant o després de la mateixa es produeix una explicació teòrica, l'alumne haurà de portar l'uniforme o xandall.
· Es necessari inculcar a l'alumne una mentalitat professional relacionada amb el respecte a la intimitat i valors del pacient (estudiant) a qui atenen, tallant convenientment qualsevol tipus de broma, comentari despectiu o banalització sobre el tema.
· La utilització dels gimnasos per realitzar pràctiques fora de les hores lectives haurà de ser autoritzada i supervisada per un professor de la Titulació de Fisioteràpia.

Totes aquestes mesures tenen per objecte final que els gimnasos siguin espais dinàmics i organitzats, facilitant l'activitat dels docents i el correcte ús dels mateixos per part dels alumnes.

L'assistència a les assignatures teòrico-pràctiques és obligatòria en la seva totalitat.  El requisit per l'accés a l'avaluació de qualsevol dels blocs de l'assignatura  és una asistència a un mínim del 80% de les classes presencials. El seu incumpliment per part de l'alumne suposarà un "No Presentat (NP)" en 1a convocatòria i la impossibilitat de presentsr-se en 2a convocatòria. 

Si no es compleix aquesta norma, el cas serà dirigit a la Junta de Fisioteràpia i aquesta decidirà si l'alumne s'ha d'avaluar en 2a convocatòria o si haurà de repetir les pràctiques en el següent curs acadèmic.

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
classes teòriques
mètode expositiu / lliçó magistral
mètode del cas
01 15 41 46 48 48.1 48.2 0.6
classes pràctiques
aprenentatge cooperatiu
resolució d'exercicis i problemas
15 29.1 48.1 0.2
seminaris teòric-pràctics
mètode expositiu / lliçó magistral
resolució d'exercicis i problemas
01 47 48.2 2
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
10 17 47 48 48.1 48.2 1.2
estudi independent de l'alumne
15 17 46 48.1 2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'avaluarà de la següent manera:   1ª convocatòria: la nota de l'assignatura estarà formada en 40% d'examen escrit, 45% d'una avaluació pràctica continuada i un 15% d'una activitat d'autoaprenentatge.   Examen escrit consistirà en un examen tipus test de tot el temari, i es realitzarà durant la setmana d'exàmens a final de semestre, a les Sales d'Informàtica. Avaluació pràctica continuada. A partir del segon dia de classe el professor podrà realitzar preguntes teòriques i pràctiques sobre el contingut vist fins aquell moment. Aquesta activitat avaluativa és una activitat grupal la nota serà la mateixa per a tots els components del grup (excepte casos excepcionals, en què es tractaran de forma individual). Activitat d'autoaprenentatge. Resolució d'un cas clínic de forma grupal. Per aplicar el percentatge cal haver obtingut en l'examen escrit una nota mínima de 4.   2ª convocatòria: Examen pràctic de 3 preguntes: 1 de Balanç Muscular, 1 de Balanç Articular i 1 de proves específiques del contingut de tota l'assignatura, també d'autoaprenentatge. Durant l'examen poden sorgir preguntes teòriques referent al tema pràctic.


0 - 4,9 Suspès

5,0 - 6,9 Aprovat

7,0 - 8,9 Notable

9,0 - 10 Excel·lent

Normativa d'assistència 

Normativa relativa a les assignatures teoricopràctiques:
  • És imprescindible, per al correcte desenvolupament de les classes, la puntualitat en l'inici i finalització de les assignatures. 
  • L'alumne haurà d'assistir a classe amb la indumentària adequada: pijama de la UIC o xandall de la UIC. A més, haurà de portar el pantaló curt i top (en el cas de les dones) de la Universitat. En cas contrari, l'alumne no podrà entrar a classe, considerant-se una falta no justificada. Quedarà prèviament establert si existeix excepció amb algun seminari. 
  • El canvi d'indumentària s'ha de realitzar en els vestidors. No es permetrà en cap circumstància que els alumnes es canviïn en els gimnasos. 
  • Pel que fa al desenvolupament de l'activitat docent en els gimnasos, s'haurà de tenir en compte que les assignatures teoricopràctiques contenen activitats didàctiques consistents en maniobres o manipulacions que, amb la supervisió del professor, realitzen els alumnes entre si, en grups de tres. Sovint requerirà deixar al descobert determinades zones del cos. És per això que tots els procediments s'han de fer seguint uns criteris ètics i morals, respectant la intimitat i valors del pacient / estudiant al qual s'atén. S'han d'evitar situacions incòmodes o que fereixin la sensibilitat o el sentit de pudor de les / els estudiants, abstenint-se de realitzar comentaris que puguin comportar una interpretació negativa de qualsevol dels assistents. 
  • Cal que, en finalitzar la classe, l'alumne col·labori en restablir el correcte ordre del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, tamborets, falques, rul·los, matalassos ... S'ha de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos del grau, cursos de postgrau i altres activitats universitàries, de manera que han de ser espais dinàmics i organitzats que facilitin l'activitat docent i d'aprenentatge. 
  • La utilització dels gimnasos per a realitzar pràctiques fora de les hores serà a través de la sol·licitació de l'espai a Recepció sota responsabilitat de l'alumne. 

L'assistència a les assignatures teoricopràctiques és obligatòria en la seva totalitat. És requisit per a l'accés a l'avaluació de qualsevol dels blocs de l'assignatura l'assistència a un mínim del 80% de les classes presencials. L'incompliment d'aquest criteri per part de l'alumne li suposarà un "No Presentat (NP)" a la 1ª convocatòria, i la impossibilitat de presentar-se en 2a convocatòria.

Bibliografia i recursos

Buckup K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: exploraciones, signos, síntomas. 5ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2014

Busquet L. Las cadenas musculares. Barcelona: Paidotribo; 2003.

Calais-Germain B. Anatomía para el movimiento. Barcelona: Libros de la liebre de marzo; 1991.

Clarkson HM. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strength. 3ª ed. Wolters Kluwer-LWW; 2012.

Cutter NC, Kevorkian CG. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana; 2000.

Daza Lesmes J. Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Madrid: Médica Panamericana; 1996.

Delavier F. Guía de los movimientos de musculación: descripción anatómica. 4º ed. Barcelona: Paidotribo; 2004.

Díaz Mancha JA. Valoración Manual. Barcelona: Elsevier; 2014.

Dvorák J, Dvorák V. Medicina manual: Diagnóstico. 2ª ed. Barcelona: Scriba; 1993.

Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París: Editions Techniques; 1998.

Gerhardt JJ, Cocchiarella L, Randall DL. The practical guide to range of motion assessment. USA; American Medical Association Press; 2002.

Hainaut K. Introducción a la biomecánica. Barcelona: Jims; 1976.

Hislop HJ, Montgomery J. Pruebas funcionales musculares. 6ª ed. Madrid: Marbán; 1999.

Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. México: El Manual Moderno; 1979.

Kapandji IA. Cuadernos de fisiología articular (tomos I, II y III). Barcelona: Toray Masson; 1973.

Kendall, FP. Músculos: pruebas funcionales, postura y dolor. 5ª ed. Madrid: Marbán; 2007.

Lacôte M, Chevalier A-M, Miranda A, Bleton J-P, Stevenin P. Valoración de la función muscular normal y patológica. Barcelona: Masson;1984.

Lynn Palmer M, Epler Marcia E. Fundamentals of musculoskeletal assessment techniques. 2ª ed. Lippincott, Williams & Wilkins; 1998.

Miralles Marrero R, Puig Cunillera M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson; 1998.

Norkin CC, White DJ. Measurement of joint motion: a guide to goniometry. 5ª ed. Phyladelphia, PA: FA Davis Company; 2016.

Reese NB, Bandy, WD. Joint range of motion and muscle length testing. 3ª ed. St. Louis, Missouri: Elsevier; 2017.

Schneider W, Dvorák J, Dvorák V, Tritschler T. Medicina manual: Terapéutica. 2ª ed. Barcelona: Scriba; 1994.

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior: investigación manual de superficie. Barcelona: Masson; 2000.

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior: investigación manual de superficie. Barcelona: Masson; 1999.

Valerius K-P, Frank A, Kloster BC, Hamilton CH, Lafont EA, Kreutzer R. El libro de los músculos: anatomía, exploración, función. 5ª ed. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2013.

Van Ost L. Cram session in goniometry and manual muscle testing: a handbook for students & clinicians. Slack Incorporated; 2010.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 14/01/2019 08:00h
  • E2 08/07/2019 09:00h G5
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00