Valoració en Fisioteràpia 1
Mòdul: Valoració en fisioteràpia
Matèria: Valoració en fisioteràpia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Sem.1 | DL | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DL | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DC | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DC | 10:00 12:00 |
Responsable
Dp. Xavier OLIVER - xoliverc@uic.es
Horari d'atenció
Dra. Laia Monné lmonne@uic.es
Dra. Ana Germán agerman@uic.es
Professora titular: Dra. Laia Monné
Tenint present la funció del fisioterapeuta en l'àmbit professional, és fonamental que l'alumne tingui un primer contacte pràctic des de l'inici dels seus estudis. El temari està distribuït en diferents blocs temàtics i proporciona a l'alumne les habilitats manuals, els coneixements teòrics i, fonamentalment, pràctics necessaris per al posterior desenvolupament d'altres tècniques més específiques que anirà adquirint al llarg del grau. La matèria de Valoració queda distribuïda en dues assignatures (Valoració 1 i Valoració 2), corresponent als continguts impartits en primer i segon semestre respectivament. En Valoració 1, es desenvoluparà l'exploració de les extremitats superiors: palpació, balanç articular i muscular. En Valoració 2 s'aplicaran els mateixos procediments en les extremitats inferiors i el raquis. Així mateix l'alumne aprendrà una bateria de proves específiques de valoració que li seran de gran utilitat durant l'exploració del pacient.
No s'estableixen.
L'estudiant:
- Comprèn les etapes del procedimient diagnòstic en fisioteràpia.
- Comprèn les bases teòriques dels procedimients de valoració en fisioteràpia.
- Comprèn les normes reconegudes internacionalment i identificarà els instruments de validació internacional utilitzats en la valoració funcional de fisioteràpia.
- Aplica els procedimients adequats de la valoració funcional relacionats amb la valoració de la força muscular, amplitud articular, capacitats funcionals i capacitat vital.
- Identifica les alteracions funcionals i discapacitats en aquells processos relacionats amb l'atenció en fisioteràpia, identificant les necesitats del pacient/usuari per poder establir una prioritat en l'atenció dins el procés de recuperació.
- Registra de forma adequada les dades significatives de la valoració en la Història clínica de Fisioteràpia.
- Elabora un informe d'alta en Fisioteràpia.
- Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.
- Bases teòriques de la valoració en Fisioteràpia: procedimients de valoració, avaluació i diagnòstic.
- Concepte de valoració funcional en fisioteràpia, valoració de la independència i activitats de la vida diaria.
- Conceptes bàsics sobre l'entrevista clínica en fisioteràpia.
- Bases teòriques generals en relació amb els procediments de palpació, inspecció i medició; aplicats a l'aparell locomotor.
- Confecció dels informes en fisioteràpia, tipos d'informes.
- Descripció i aplicació dels procedimients pràctics de valoració i exploració física en les diferents regions corporals.
Normativa relativa a les assignatures teòrico-pràctiques:
Es imprescindible per al correcte desenvolupament de les classes la puntualitat en l'inici i acabament de les assignatures. L'alumne haurà d'assistir a classe amb la indumentària adequada: Pijama de l'UIC o xandall de l'UIC. A més hauran de portar el pantaló curt i top (en el cas de les dones) de la universitat. En el cas contrari, l'alumne no podrà entrar a classe considerant-se una falta no justificada. Quedarà prèviament establert si existeix excepció en algun seminari.
· Es necessari que en finalitzar la classe l'alumne col·labori en restablir el correcte ordre del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, tamborets, falques, rulls, matalassos... Hem de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos del grau, cursos de postgrau i altres situacions en les quals siguin requerits per la Universitat.
· Quant al desenvolupament de l'activitat docent als gimnasos, s'haurà de tenir en compte que les assignatures teòrico-pràctiques contenen activitats didàctiques consistents en maniobres o manipulacions que, amb la supervisió del professor, es realitzen els alumnes entre si, en grups de tres alumnes. Això, sovint requerirà deixar en descobert determinades zones del cos. Aquests fets poden donar lloc a situacions incòmodes o que fereixin la sensibilitat o al sentit del pudor dels/les estudiants, així com comentaris o interpretacions que, fora de l'ambient professional o en l'àmbit de les famílies, podrien derivar negativament èticament o moralment.
Per aquesta raó s'estableixen les següents normes, el compliment de les quals serà responsabilitat del professor:
· Els alumnes hauran de ser informats en relació amb la indumentària necessària per portar a terme els seminaris pràctics. No es permetrà en cap circumstància que els alumnes es canviïn als gimnasos. Per a la realització de l'activitat pràctica, únicament durant el temps de durada de la mateixa. Si abans, durant o després de la mateixa es produeix una explicació teòrica, l'alumne haurà de portar l'uniforme o xandall.
· Es necessari inculcar a l'alumne una mentalitat professional relacionada amb el respecte a la intimitat i valors del pacient (estudiant) a qui atenen, tallant convenientment qualsevol tipus de broma, comentari despectiu o banalització sobre el tema.
· La utilització dels gimnasos per realitzar pràctiques fora de les hores lectives haurà de ser autoritzada i supervisada per un professor de la Titulació de Fisioteràpia.
Totes aquestes mesures tenen per objecte final que els gimnasos siguin espais dinàmics i organitzats, facilitant l'activitat dels docents i el correcte ús dels mateixos per part dels alumnes.
L'assistència a les assignatures teòrico-pràctiques és obligatòria en la seva totalitat. El requisit per l'accés a l'avaluació de qualsevol dels blocs de l'assignatura és una asistència a un mínim del 80% de les classes presencials. El seu incumpliment per part de l'alumne suposarà un "No Presentat (NP)" en 1a convocatòria i la impossibilitat de presentsr-se en 2a convocatòria.
Si no es compleix aquesta norma, el cas serà dirigit a la Junta de Fisioteràpia i aquesta decidirà si l'alumne s'ha d'avaluar en 2a convocatòria o si haurà de repetir les pràctiques en el següent curs acadèmic.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
classes teòriques | mètode expositiu / lliçó magistral mètode del cas | 01 15 41 46 48 48.1 48.2 | 0.6 |
classes pràctiques | aprenentatge cooperatiu resolució d'exercicis i problemas | 15 29.1 48.1 | 0.2 |
seminaris teòric-pràctics | mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemas | 01 47 48.2 | 2 |
activitats d'autoaprenentatge | contracte d'aprenentatge | 10 17 47 48 48.1 48.2 | 1.2 |
estudi independent de l'alumne | 15 17 46 48.1 | 2 |
0 - 4,9 Suspès
5,0 - 6,9 Aprovat
7,0 - 8,9 Notable
9,0 - 10 Excel·lent
Normativa d'assistència
Normativa relativa a les assignatures teoricopràctiques:L'assistència a les assignatures teoricopràctiques és obligatòria en la seva totalitat. És requisit per a l'accés a l'avaluació de qualsevol dels blocs de l'assignatura l'assistència a un mínim del 80% de les classes presencials. L'incompliment d'aquest criteri per part de l'alumne li suposarà un "No Presentat (NP)" a la 1ª convocatòria, i la impossibilitat de presentar-se en 2a convocatòria.
Buckup K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: exploraciones, signos, síntomas. 5ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2014
Busquet L. Las cadenas musculares. Barcelona: Paidotribo; 2003.
Calais-Germain B. Anatomía para el movimiento. Barcelona: Libros de la liebre de marzo; 1991.
Clarkson HM. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strength. 3ª ed. Wolters Kluwer-LWW; 2012.
Cutter NC, Kevorkian CG. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana; 2000.
Daza Lesmes J. Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Madrid: Médica Panamericana; 1996.
Delavier F. Guía de los movimientos de musculación: descripción anatómica. 4º ed. Barcelona: Paidotribo; 2004.
Díaz Mancha JA. Valoración Manual. Barcelona: Elsevier; 2014.
Dvorák J, Dvorák V. Medicina manual: Diagnóstico. 2ª ed. Barcelona: Scriba; 1993.
Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París: Editions Techniques; 1998.
Gerhardt JJ, Cocchiarella L, Randall DL. The practical guide to range of motion assessment. USA; American Medical Association Press; 2002.
Hainaut K. Introducción a la biomecánica. Barcelona: Jims; 1976.
Hislop HJ, Montgomery J. Pruebas funcionales musculares. 6ª ed. Madrid: Marbán; 1999.
Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. México: El Manual Moderno; 1979.
Kapandji IA. Cuadernos de fisiología articular (tomos I, II y III). Barcelona: Toray Masson; 1973.
Kendall, FP. Músculos: pruebas funcionales, postura y dolor. 5ª ed. Madrid: Marbán; 2007.
Lacôte M, Chevalier A-M, Miranda A, Bleton J-P, Stevenin P. Valoración de la función muscular normal y patológica. Barcelona: Masson;1984.
Lynn Palmer M, Epler Marcia E. Fundamentals of musculoskeletal assessment techniques. 2ª ed. Lippincott, Williams & Wilkins; 1998.
Miralles Marrero R, Puig Cunillera M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson; 1998.
Norkin CC, White DJ. Measurement of joint motion: a guide to goniometry. 5ª ed. Phyladelphia, PA: FA Davis Company; 2016.
Reese NB, Bandy, WD. Joint range of motion and muscle length testing. 3ª ed. St. Louis, Missouri: Elsevier; 2017.
Schneider W, Dvorák J, Dvorák V, Tritschler T. Medicina manual: Terapéutica. 2ª ed. Barcelona: Scriba; 1994.
Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior: investigación manual de superficie. Barcelona: Masson; 2000.
Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior: investigación manual de superficie. Barcelona: Masson; 1999.
Valerius K-P, Frank A, Kloster BC, Hamilton CH, Lafont EA, Kreutzer R. El libro de los músculos: anatomía, exploración, función. 5ª ed. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2013.
Van Ost L. Cram session in goniometry and manual muscle testing: a handbook for students & clinicians. Slack Incorporated; 2010.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: