Assignatura

Cinesiteràpia 2

  • codi 07847
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 5

Mòdul: Cinesiteràpia

Matèria: Cinesiteràpia

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, francès

Horari
 Sem.2  DL 08:00 10:00 
 Sem.2  DL 10:00 12:00 
 Sem.2  DC 08:00 10:00 
 Sem.2  DC 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Dr. Jorge CALVO - jcalvo-alumni@uic.es

Horari d'atenció

Professors:

- Dr. Jordi Calvo Sanz (jcalvo@uic.es)

- Dra. Ana Germán Romero (agerman@uic.es)

- Sra.Aida Cadellans

- Sr. Ricardo Valverde (ricardo10@uic.es)

- Sr.Alfons del Moral

 

Professor titular: 

-Dr. Jordi Calvo Sanz (jcalvo@uic.es)


Període d'avaluació (E) data examen (R) data revisió (1) convocatòria 1 (2) convocatòria 2   (E2) 

Presentació

 

Aquesta assignatura de Cinesiteràpia II representa la iniciació i aprenentatge de les bases teòriques i conceptuals de la Cinesiteràpia, així com dels seus principis generals.

L’assignatura s’estructura en dos blocs:

  1. Seminari T-P de Cinesiteràpia Instrumental. Tracta dels sistemes de suspensió i politjoteràpia, així com de la seva aplicació en l’àmbit de la fisioteràpia.

  2. Seminari T-P de Cinesiteràpia Activa. Tracta de l’aplicació, a nivell preventiu i terapèutic, dels exercicis actius.

 

Requisits previs

No s'estableixen

Objectius

 

 

-Conèixer la terminologia més comuna emprada en la Fisioteràpia.

-Conèixer les tècniques bàsiques de cinesiteràpia, recuperació i curació més importants en el camp de la Fisioteràpia.

-Adquirir un coneixement adequat dels mitjans propis de la Fisioteràpia.

-Fomentar actituds humanes i socials en relació al treball com a professionals

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Les competències estan orientades a iniciar l'alumne en la capacitació d'actituds i aptituds sobre l'anàlisi del moviment humà, amb finalitats exploraratorios i finalitats terapèutics basat en la curació, recuperació i/o adaptació dels processos de disfunció, a més d'orientar, formar i fomentar amb idèntic èmfasi en la prevenció.

Ser capaç de valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials. Ser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Ser capaç de dissenyar el Pla d'Intervenció en Fisioteràpia, executar-lo, dirigir-lo i coordinar-lo, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la Fisioteràpia. Ser capaç d'avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de Fisioteràpia en relació els objectius marcats i els criteris de resultats establerts. Tenir la capacitat per intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Tenir la capacitat per incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 12 - Tenir creativitat.
  • 19 - Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de manera efectiva i eficient.
  • 23 - Conèixer els principis i teories de la física, la biomecànica, la cinesiologia i l'ergonomia aplicables a la fisioteràpia.
  • 25 - Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en l'electrofisiologia.
  • 26 - Conèixer l'aplicació dels principis ergonòmics i antropomètrics.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37.2 - Tenir i demostrar un compromís ètic
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 50.3 - Saber dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i altres tècniques manuals.
  • 50.7 - Ésser capaç d'establir i aplicar el tractament en grup a usuaris amb problemes similars.
  • 50.8 - Poder fomentar la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació.
  • 50.9 - Poder prevenir i evitar els riscs en l'aplicació del tractament.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

-     Aplicar correctament els procediments de Cinesiteràpia instrumental i activa. Dissenyar, executar i dirigir programes de cinesiteràpia adaptats a les necessitats del pacient.

-   Dissenyar programes de cinesiteràpia instrumental i activa adaptats a les patologies de l’aparell locomotor.

-     Capacitat necessària per al treball en equip.

 

Continguts

Seminari T-P de Cinesiteràpia instrumental

POLITJOTERÀPIA, Suspensió - teràpia, Mecano – teràpia.

Tema 1. Introducció i conceptes bàsics de politjoteràpia, suspensió-teràpia i mecanoterapia. Politges: conceptes i tipus, utilització de politja fixa / mòbil.

Tema 2. Sistemes Pes-Politja: Aplicacions específiques dels sistemes pes-politja (la tracció articular i vertebral). Aplicació-exposició pràctica dels diferents circuits de politjoteràpia: autopassius, actiu-assistits, actiu-resistits, manteniment osteoarticular postural. Elaboració de circuits i aplicació d'aspectes de cinesiteràpia passiva o activa a casos clínics, on el circuit de politjoteràpia és una part més de les tècniques de tractament de fisioteràpia correctes.

Tema 3. Pèndols i suspensió-teràpia: Concepte i tipus segons l'ancoratge d'aplicació (axial, pendular, indiferent). Indicacions. Exposició pràctica dels diferents muntatges de suspensió.

Tema 4. Mecanoteràpia. Exposició dels principals aparells de mecanoteràpia.

 


Seminari T-P de Cinesiteràpia Activa

Tema 1. Conceptes bàsics de Cinesiteràpia Activa.

-       Bases teòriques de la Cinesiteràpia.

-       Principis generals de la Cinesiteràpia Activa: assistida, lliure i resistida.

 Tema 2. Cinesiteràpia Activa en extremitat inferior.

 -       Aplicació de mitjans de Cinesiterapia Activa en extremitat inferior amb un objectiu terapèutic i de prevenció.

Tema 3. Cinesiteràpia Activa en extremitat superior.

-       Aplicació de mitjans de Cinesiterapia Activa en extremitat superior amb un objectiu terapèutic i de prevenció.

Tema 4. Cinesiteràpia Activa en columna vertebral.

-       Aplicació de mitjans de Cinesiterapia Activa en columna vertebral amb un objectiu terapèutic i de prevenció.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Seminari T-P de Cinesiteràpia instrumental

 

- Teoria

  • Resum de continguts i objectius específics de cada tema
  • Presentació Power Point que permeti un coneixement bàsic dels continguts
  • Participació de l'alumne en l'ampliació de temes impartits
  • Demostracions pràctiques de les técniques i procediments a aprendre.

- Pràctica

  • Demostracions pràctiques de les tècniques i procediments a aprendre.
  • Pràctiques per parelles, revisades i corregides pel professor.
  • Treball presencial i mitjançant l'aprenentatge basat en problemes, anàlisi de cassos i demostracions.

Seminari T-P de Cinesiteràpia Activa

 

- Activitat formativa

  • S T-P. Seminari teòric-pràctic. La finalitat és construir i aplicar el coneixement a través de la interacció i l'activitat. Són sessions monogràfiques supervisades amb participació compartida. El lloc de treball és l' "aula-gimnàs". 

- Metodología d'ensenyament 

  • LM. Lliço magistral. Transmissió de coneixements i activació de processos cognitius de l'estudiant. 
  • MC. Mètode del cas. Adquisició d'aprenentatges per mitjà de l'anàlisi de cassos clínics propis de la professió, reals o simulats. 
  • REP. Resolució d'exercicis i problemes. Exercici, pràctica i assaig dels coneixements previs.

 

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
activitats d'autoaprenentatge
estudi independent de l'alumne
seminaris teòric-pràctics
contracte d'aprenentatge
mètode expositiu / lliçó magistral
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
01 02 06 07 09 12 19 23 25 26 28.3 30.1 37.2 43 50.3 50.7 50.8 50.9 5 ECTS

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota de l'assignatura de Cinesiteràpia II s'obté: un 30% del bloc de Cinesiteràpia Instrumental i un 70% del bloc de Cinesiteràpia Activa.

Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir aprovat cadascun dels blocs de forma independent.

La no superació d'un bloc implica la seva recuperació en 2ª convocatòria.

 

Se usará el sistema de calificaciones de acuerdo con la legislación vigente. Actualmente, según el RD 1.125/2003 del 5 de septiembre.

 

0-4,9 Suspenso.

 

5,0-6,9 Aprobado.

 

7,0-8,9 Notable.

 

9,0-10 Sobresaliente.

 

 

 

La mención de “Matrícula de Honor” podrá ser otorgada a los alumnos que hayan obtenido una calificación igual o superior a 9,0. Su número no podrá ser superior al 5% de los alumnos matriculados en una materia en el correspondiente curso académico, salvo que el número de alumnos matriculados sea inferior a 20, en cuyo caso se podrá conceder una sola Matrícula de Honor.



Normativa d’assistència

Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.

Seminari T-P de Cinesiteràpia instrumental tindrà la següent valoració:

-       30% de la nota de l'examen final.

-       50% de la nota d'evaluació continuada.

-       15% de la nota dels treballs finals.

-       5% de la nota de grup.

El suspens del bloc de Cinesiteràpia Instrumental  en 1ª convocatòria implica la recuperació teòrica i pràctica en 2ª convocatòria ,la seva avaluació serà d'un 60% el bloc pràctic i d'un 40% el bloc teóric obtenint com a nota final la suma dels 2 blocs.

Seminari T-P de Cinesiteràpia Activa tindrà la següent valoració:

-       40% Avaluació continuada

-       30% Avaluació teòrica

-       30% Avaluació pràctica

És necessari tenir una nota superior o igual a 5 a l'avaluació teòrica i a l'avaluació pràctica per a poder realitzar la mitjana ponderada descrita del bloc de Cinesiteràpia Activa.

El suspens del bloc de Cinesiteràpia Activa en 1ª convocatòria implica la recuperació teòrica i pràctica en 2ª convocatòria.

 

 

Bibliografia i recursos

 

Seminari T-P de Cinesiteràpia instrumental

 

-       ESTEBAN MÚJICA, Luís. Rehabilitación funcional por ejercicios. 5ª ed. Madrid: Paz Montalvo, 1984. 322 p.

-       IGUAL, Celedonia, ARAMBURU DE VEGA, Cristina, MUÑOZ DÍAZ, Emilio. Fisioterapia General: Cinesiterapia. Madrid: Editorial Síntesis, 1999. 424 p.

-       GENOT, C. et al. Kinesioterapia III: Miembros superiores. 3ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2005. 232 p.

-       WHIRHED, Rolf. Habilidad atlética y anatomía del movimiento. Barcelona: Edika-Med, 1993

-       CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomía para el movimiento. 14ª Ed. Madrid: La Liebre de Marzo, 2010. v.1.

-       MARTÍNEZ GIL, JL., MARTÍNEZ CAÑADAS, J. Poleas y suspensiones en la actividad física y la fisioterapia.  Madrid: Arán Ediciones, 2008. 456 p.

-       ROCHER C. Reeducación Psicomotriz en Poleoterapia. Buenos Aires: Ed.Médica Panamericana, 1978. 124 p.

-       DESVIAT CEJUDO M. Rehabilitación funcional motora: Técnicas de poleoterapia y desgravación. Madrid, 1970.

-       MORIAU D.Montages,suspensions et circuits en kinésithérapie.Ed.Maloine-Vigot 2010.

-       GRUMLER B.Suspensionthérapie et pouliethérapie.Ed.Sauramps.2011

 

Seminari T-P de Cinesiteràpia Activa

 

-       FLOYD, R. T. Manual de cinesiología estructural. 2ª edició. Barcelona: Paidotribo 2008.

-       FUCCI, S, et al. Biomecánica del aparato locomotor aplicada al acondicionamiento muscular. 4ª edició. Madrid: Elsevier, 2003.

-       GENERALITAT DE CATALUNYA. Guía de prescripció de l’exercici físic per a la salud. PEFS. Barcelona, 2007.

-       GENOT C. et al. Kinesioterapia. Madrid: Médica Panamericana, 2005.

-       IGUAL, C. et al. Fisioterapia general: cinesiterapia. Madrid: Síntesis, 1996.

-       KAPANDJI, I.A. Cuadernos de fisiología articular. Tomo 1,2,3. 2ª edició. Barcelona: Masson, 1987.

-       TOUS, J. M. Nuevas tendencias en fuerza y musculación. Barcelona: Ergo, 1999.

-       CELEDONIA IGUAL. Fisioterapia General: Cinesiterapia. Ed. Síntesis

-       ROLF WIRHED. Habilidad atlética y anatomía del movimiento.Ed. Edika-Med S.A.

-       BLANDINA CALAIS-GERMAIN. Anatomía para el movimiento. Ed. Liebre de Marzo.

-       DOLTO B. J. La cinesiterapia práctica. Paidotribo. Barcelona. 1.995

-       DOREEN BAUER. Rehabilitación: un enfoque integral. Principios. Práctica. Edit.Masson Salvat.

-       DELAVIER, F. Guía de los movimientos de musculación. 4ª edició. Barcelona: Paidotribo, 2004.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E2 26/06/2019 12:00h G4

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.ecured.cu/index.php/Poleoterapia 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00