Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Monica DE MIGUEL - mdemiguel@uic.es
Horari d'atenció
Atenció individualitzada Dimarts i Dijous 11.30 a 12.00 amb cita prèvia via mail mdemiguel@uic.es
El sentit d'aquesta assignatura rau en la necessitat que el futur professional docent, conegui, d'una banda, els fonaments de la psicologia del desenvolupament i, de l'altra, de la psicologia de l'educació (com s'aprèn i com s'ensenya).
Què és únic del desenvolupament de les nenes i nens de 6 a 12 anys? Què és responsable dels canvis que es succeeixen en aquest període d’edat? Com els aspectes vinculats al desenvolupament infantil i pre-adolescent influeixen el que passa a l’aula? Aquesta assignatura ofereix un recorregut pel desenvolupament cognitiu i social entre els 6 i els 12 anys d’edat. S’exploraran els processos cognitius, socials i emocionals així com altres factors que afecten el desenvolupament de les nenes i els nens d’educació primària, sempre en base als resultats de la recerca científica internacional més rellevant en el camp de la psicologia evolutiva i de l’educació.
D'aquesta manera, conèixer els elements bàsics que influencien el desenvolupament de l'alumne i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement vital per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
CEM-14 Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
CEM-15 Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.
CEM-16 Dominar els coneixements necessaris per a comprendre el desenvolupament de la peersonalitat d'aquests estudiants i identificar les disfuncions.
CET-3 Posseir els coneixements i les habilitats suficients en relació a la matèria que s'ensenya i saber què mètodes didàctics ha d'aplicar per a crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-lo d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 Posseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per a crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua de l'ensenyament -català i castellà- de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües.
CEM-01 Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.1- Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys.
2- Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de l'’alumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d’'aprenentatge.
3- Identifica, analitza i comprèn els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens/es de 6 a 12 anys i és capaç de relacionar-los amb els diferents processos d'ensenyament i aprenenetatge, i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat
4- Sap identificar les disfuncions de la personalitat.
20- Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-02 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CET-3 CET-4 CG-02 | Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Seminaris tallers Tutories |
CEM-01 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-21 CET-3 CET-4 CG-02 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
CG-02 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Pràctiques externes Seminaris tallers |
CEM-15 | Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-16 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys. | Proves objectives |
2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de lalumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus daprenentatge. | Registre de conductes i observacions Presentació d'un treball |
3. És capaç d'utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens/es de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d'aprenentatge | Proves objectives |
4. Sap identificar les disfuncions de la personalitat | Proves objectives |
20. Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres | Autoavaluació |
GONZÁLEZ-PÉREZ, J. y CRIADO, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
HOFFMAN, L. y otros (1996). Psicologia del Desarrollo Hoy (2 vols.)McGraw Hill.
MARCHESI, A. y otros (1983). Psicologia Evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
PAPALIA, D.E. y otros (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: McGraw Hill.
Bibliografia complementària
S'indicarà a classe, segons els casos treballats
Bibliografia de referència
Mayes, L.C., & Cohen, D.J. (2002). The Yale Child Study Center Guide to Understanding Your Child : Healthy Development from Birth to Adolescence. M.D.:Books.
Rogoff, Barbara (2003). The cultural nature of human development. New York: Oxford University Press
Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica
Recursos electrònics
Revistes Científiques
Human Development
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome&ProduktNr=224249
Child Development
http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=0009-3920
British Journal of Psychology
http://www.highbeam.com/publications/british-journal-of-psychology-p5033
International Journal of Educational Psychology
http://www.hipatiapress.info/hpjournals/index.php/ijep
Pàgines webs d’associacions professionals internacionals
American Psychological Association
Divisió 7: Developmental Psychology
http://www.apa.org/about/division/div7.aspx
Society for Research in Child Development
American Educational Research Association (AERA)
European Educational Research Association (EERA)
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
Bases de dades
PsycINFO, Web of Knowledge, ERIC