Psicologia II: Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Lda. Cristina PONS - cpons@uic.es
Lc. Carlos Alberto MARMELADA - camarmelada@uic.es
Altres professors
Dra. María Carmen MARTÍNEZ - cmartinez@uic.es
Horari d'atenció
Per quedar amb el professorat convindria demanar cita per mail prèviament.
L'assignatura Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar té com a objectiu bàsic el desenvolupament de competències relacionades amb la comprensió de com s’adquireix el coneixement i de com l'escola pot influir en aquesta adquisició. Per això es farà un estudi de les diferents teories de l’aprenentatge que més han influenciat la concepció actual dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
A part d'això també es pretén que l'alumnat adquireixi competències de gestió de l'aula a partir dels continguts que s'impartiran i competències relacionades amb la seva formació com a docent analític/a i reflexiu/va.
- Assolir les competències determinades per treballar l'assignatura.
- Comprendre i saber comunicar els continguts propis de l'assignatura
- Saber contextualitzar els continguts assolits a aspectes de la vida escolar real
- Saber crear entorns d'aprenentatge d'acord a les característiques pròpies dels infants d'EI
- Adquirir mecanismes per regular el propi procés d'aprenentatge
CEM-1 Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període 0-6, en el context familiar, social i escolar.
CEM-4 Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
CT-3 Expert en la matèria impartida i en els mètodes d'ensenyament: Posseir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàcticos ha d'aplicar per crear un entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat. I tot això assolir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CT-4 Responsabilitat organitzativa: Posseir un coneixement i unes habilitats organizatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i dins la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els seus companys, i per damunt de tot amb el seu alumnat. I assolir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CT-6 Col.laboració amb l'entorn professional de l'escola: Posseir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col.laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyin a l'entorn professional de l'escola.
CT-7 Fomenta la seva responsabilitat pel que fa al seu desenvolupament professional: Analitzar, reflexionar Analizar, reflexionar i desenvolupar els seus punts de vista sobre la professió i la seva competència com a professor, saber explicitar-los i saber com posar-se al dia.
CG-1 Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament –aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament y en el desenvolupament professional.
CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.
CG-5 Conèixer els elements del pensament analític, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-6 Conèixer els elements del pensament sistèmic, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
2. Identifica, analitza i comprèn els processos d’ensenyament i aprenentatge dels infants de 0 a 6 anys i sap com relacionar-los amb l’entorn, prenent consciència de la seva complexitat.
4. Reconeix les característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives pròpies dels infants de 0 a 6 anys i sap identificar-ne el possible dèficit o superdotació.
7. Dissenya activitats d’ensenyament i aprenentatge i de joc, adaptades a les necessitats de l’alumnat per fomentar l’aprenentatge autònom, integrant l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
8. Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si cal, les adapta a tot el grup o a cada alumne en concret per afavorir l’atenció a la diversitat.
9. Gestiona l’aula d’educació infantil usant diferents formes d’organització, suports didàctics i materials educatius que fomentin els objectius relacionats amb les activitats educatives.
11. Està familiaritzat a la pràctica amb els sistemes de seguiment de l’alumnat i amb les estratègies per fer un seguiment del seu treball com a professor, perquè sigui accessible.
12. Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre l’alumnat, i usa adequadament la informació que n’obté.
13. Participa constructivament en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col·laborant amb altres professionals.
Components individuals i psicosocials
Components psicomotrius
Desenvolupament de la comunicació i el llenguatge
Desenvolupament cognitiu
Bases psicològiques de les Teories de l'Aprenentatge.
Intel.ligències Múltiples
CEM-1 Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període 0-6, en el context familiar, social i escolar. |
-Estudi de casos (EC)
-Resolució d'exercicis i problemes (REP) |
-Seminaris-tallers (S-T) |
|
CEM-4 Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives. |
-Lliçó magistral (LM)
-Estudi de casos (EC)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP)
-Contracte d'aprenentatge (CA) |
-Classes teóricas (CT)
-Estudio i treball individual (ETI) |
|
CET-3 Expert en la matèria impartida i en els mètodes d'ensenyament: Poseir els coneixements i les habilitats suficientssobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per viure en societat. Y aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica. |
-Lliçó magistral (LM)
-Estudi de casos (EC)
-Resolució d'exercicis i problemes (REP)
-Aprenentatge orientat a projectes(AOP)
-Contracte d'aprenentatge autònom (CA) |
-Classes teòricas (CT)
-Seminaris-tallers (S-T)
-Classes práctiques (CP)
-Práctiques externes (PE)
-Tutoríes (T)
-Estudi i treball individual(ETI) |
|
CET-4 Responsabilitat organitzativa: Poseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes amb ell mateix i amb els seus companys i per sobre de tot, amb els seus alumnes. I aconseguir-ho d'una forma professional i sistemàtica. |
-Resolució d'exercicis i problemes (REP)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP)
|
-Classes práctiques (CP)
-Práctiques externes (PE) |
|
CET-6 Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: Poseir els coneixements i habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucionsdedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entron professional de l'escola.
|
-Estudiode casos (EC)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP) |
-Práctiques externes (PE)
-Estudi i treball en grup (ETG)
|
|
CET-7 Fomenta la seva responsabilitat en el que es refereix al seu desenvolupament professional: Analitzar, reflexionars i desenvolupar els seus punts de vista sobre la professió i la seva competència com a professor, saber explicitar-los i saber com posar-se al dia.
|
-Contracte d'aprenentatge autònom (CA)
-Estudi de casos (EC)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP) |
-Tutoríes (T)
-Estudi i treball individual (ETI) |
|
CG-1Integrar les tecnologies de l'informació i la comunicació en les activitats de l'ensenyament-aprenentatfe, en la gestió de l'enenyament i el desenvolupament professional. |
-Contracte d'aprenentatge autònom (CA)
-Estudi de casos (EC)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP) |
-Tutories (T)
-Estudi i treball individual (ETI) |
|
CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà- de froma oral i escrita, segons els nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de referènciaper les Llengues. |
-Lliçó magistral (LM)
-Contracte d'aprenentatge autònom (CA)
-Resolució d'exercicis i problemes (REP)
-Estudio de casos (EC)
-Aprendizaje orientado a proyectos (AOP) |
-Classes teòriques (CT)
-Seminaris-tallers (S-T)
-Classes pràctiques (CP)
-Tutoríes (T)
-Estudi i treball en grup (ETG)
|
|
CG-5 Conèixer els elements del pensament analític, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim |
-Estudi de casos (EC)
-Resolució d'exercicis i problemes (REP)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP)
-Contrato de aprendizaje (CA) |
-Seminaris-tallers (S-T)
-Estudi i treball individual (ETI) |
|
CG-6 Conèixer els elements del pensament sistèmic, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim |
-Estudi de casos (EC)
-Resolució d'exercicis i problemes (REP)
-Aprenentatge orientat a projectes (AOP)
-Contracte d'aprenentatge (CA) |
-Seminaris-tallers (S-T)
-Estudi i treball en grup (ETG)
-Estudi i treball individual (ETI) |
|
L'avaluació de l'assignatura es desenvoluparà a partir d'un criteri acumulatiu, és a dir, es valorarà el progrés al llarg del periode docent. Els registres que permetran aquesta avaluació es trauran de les diferents activitats d'avaluació continuada, que tindran una naturalesa variada, també s'extrauran de l'obserrvació del professorat i de la participació a l'aula.
La graella posterior mostra quins són els resultats d'aprenentatge que s'esperen de l'alumnat i amb quin sistema seran avaluats. La qualificació es farà en base a l'escala comú de la Facultat d'Educació.
Resultats d'aprenentatge |
Sistema avaluació |
Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels / de les alumes de 0-6 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat (2) |
-Proves objectives
-Presentació d'un treball
-Portfoli |
Reconeix les característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives pròpies de l'alumnat de 0 a 6 anys i sap identificar el seu possible dèficit o sobredotació (4) |
-Proves de resposta curta
-Informes de pràctiques
-Memòria -Qüestionari |
Disenya activitats d'ensenyament i aprenentatge i de joc, adaptades a les necessitats de l'alumnat que fomentin l'aprenentatge autònom, integrant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (7) |
-Diseny d'activitats
-Registre de conductes i observacions
|
Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si és necessari, les adapta a tot el grup o a cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat (8) |
-Disseny d'activitats
|
Gestiona l'aula d'educació infantil utilitzant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que recolzin els objectius relacionados con las actividades educativas (9) |
-Disseny d'activitats
-Informes de práctiques
|
A nivell pràtic està familiaritzat amb els sistemes de seguiment de l'alumnat i amb les estratègies per realitzar un seguiment del seu treball com a professor/a, perquè sigui accessible (11) |
-Registre de conductes i observacions
-Entrevista estructurada |
Ofereix als pares i a altres parts implicades, informació sobre l'alumnat, i utilitza adequadament la informació que n'obté (12) |
-Entrevista estructurada
-Autoevaluació |
Participa constructivament en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col.laborant amb altres professionals (13) |
-Grau de participació
-Entrevista estructurada
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coll, C. (coord.) (2008). Psicologia de la Instrucció. Barcelona:UOC
Coll, C., Palacios, J. i Marchesi, A. (2008). Desarrollo psicológico y educación II. Psicologia de la Educación. Madrid: Alianza
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. i Zabalza, A. (1999). El constructivismo en el aula. Barcelona: GRAO
Gagné, E.D. (1991). La psicología cognitiva del aprendizaje escolar. Madrid: Visor
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
González Pérez, J. i Criado del Pozo, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
Piaget, J. (1965). The child’s construction of number. Nova York: Norton.
Pozo, I. i Monereo, C. (Coord.) (2000). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana
Puente Ferreras, A. (2005). Cognición y Aprendizaje. Funsamentos Psicológicos. Madrid: Pirámide
Vigotski, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Pozo Municio, I. (2000). Aprendices y maestros (4ª ed.). Madrid: Alianza.