Assignatura

Psicologia III: Anàlisi de Conducta i Actituds i Dificultats d'aprenentatge

  • codi 07852
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2 tarda DL 14:30 16:00 
 Sem.2 tarda DC 14:30 16:00 

Professorat

Presentació

El sentit d’aquesta assignatura rau en oferir als futurs mestres uns coneixements teòrics orientats a la pràctica educativa per tal que siguin capaços de donar resposta a la gran diversitat d'alumnat present a les aules.

Aprenent a identificar  les necessitats educatives especifiques (NEES), especialment en casos que puguin derivar  dificultats d’aprenentatge (D.A) i  l'alumnat amb necessitats educatives especials (N.E.E),  que poden presentar la complexitat de l’alumnat en una escola per a tots. Els alumnes han de ser  capaços d’analitzar, reflexionar sobre els seus punts de vista i així poder col·laborar amb altres professionals, a l'hora de dissenyar un pla d’intervenció educatiu més individualitzat.

Objectius

-          Conèixer l’evolució històrica de l’Atenció a la Diversitat  i el seu reflex en les Lleis i reglaments educatius.

-          Conèixer el concepte de N.E.E., N.E.E.S  i Dificultats d’Aprenentatge.

-          Reconèixer l’origen i les possibles causes de les diferents necessitats educatives especials,Necessitats educatives específiques, dificultats d’aprenentatge que es poden presentar dins l’aula.

-          Ser capaços de donar una resposta educativa als alumnes amb N.E.E, N.E.ES i D.A i assessorar a les famílies.

-          Promoure actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.

 

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix els símptomes que poden determinar la presència d’algun tipus de dificultat d’aprenentatge.

2. Sap com informar sobre les actuacions individuals que poden fer preveure una dificultat d’aprenentatge.

3. Coneix els mecanismes i el vocabulari de treball per col·laborar amb altres professionals en una intervenció per millorar una dificultat d’aprenentatge.

4. Sap com programar una actuació educativa partint del desenvolupament de les competències individuals.

5. Sap detectar problemes d’aprenentatge i obstacles, i dissenya un pla o mètode adequat, juntament amb altres professionals, si cal.

6. Sap com actuar com a professional crític i intèrpret dels objectes del saber

7. Està familiaritzat amb les estratègies que l’alumnat utilitza per aprendre, les seves necessitats d’aprenentatge, el seu desenvolupament personal i els problemes que poden aparèixer, i sap com afrontar-los.

8. Té un coneixement pràctic de les dificultats d’aprenentatge i de didàctica més habituals.

9. Coneix aspectes de gestió de l’aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.

10. Sap oferir als pares i a altres parts implicades informació sobre l’alumnat, i usa adequadament la informació que n’obté.

11. Sap participar constructivament en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors.

12. Sap integrar la informació contextual de cada situació educativa i sap transferir el resultat de la seva anàlisi a una intervenció concreta (pensament sistèmic).

13. És responsable en l’emissió de judicis i en l’ús de la informació sobre els resultats de les observacions i les intervencions (pensament crític).

14. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l’alumnat amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

15. Coneix i aplica les eines d’avaluació de les necessitats educatives de l’alumnat amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

16. Dissenya plans d’intervenció educativa senzills dirigits a l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

17. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives permanents o transitòries.

18. Coneix i aplica els processos i criteris d’adaptació curricular per a l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.

Continguts

BLOC I : MARC PSICOPEDAGOGIC DE L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT ESCOLAR

 

Tema 1- Evolució històrica i legislativa de l’atenció a la diversitat:

1.1-Introducció a l’evolució història de l’educació especial.

1.2-Introducció a la legislació actual.

1.3-Conceptes clau (NEE, NEES, DA)

1.4-Models educatius: De la integració escolar a una escola per a tots: l’escola inclusiva.

1.5- Serveis educatius externs als Centres Docents, donen suport al professorat i alumnat.

 

Tema 2- Complexitat a l’aula:

2.1-L’aula com a context d’ensenyança i aprenentatge escolar.

2.2-Relacions professor-alumnes-contingut. Triangle interactiu o didàctic.

 

 

 

 BLOC II: ANÀLISI, AVALUACIÓ I PAUTES D’INTERVENCIÓ DELS ALUMNES AMB DIFICULTATS  D’APRENENTATGE (DA)

 

Tema 1- Aproximació als alumnes amb dificultats d’aprenentatge


1.1-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció del retard maduratiu

1.2-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció de problemes de llenguatge.

1.2.1.Dislèxia 

1.2.2.Trastorn del deseolupament del llenguatge (TDL)

1.3-     Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció de les dificultats en les matemàtiques. (DAM)

1.4-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció de nens am dèficit d’atenció (TDAH)

1.5-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció de problemes afectius i de conducta greus (NEES)

 

1.6-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció en l’alumnat nouvingut (NEES)

 1.7-      Anàlisi, avaluació i pautes d'intervenció en l'alumnat d'Altes Capacitats

 

 

 

BLOC III: ANÀLISI, AVALUACIÓ I PAUTES D’INTERVENCIÓ DE TRANSTORNS DEL DESENVOLUPAMENT: NEE.

 

Tema 1- Aproximació als trastorns del desenvolupament: NEE

1.1-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció en el dèficit visual o ceguesa

1.2-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció en el dèficit auditiu o sordesa

1.3-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció en el Retard Mental

 

1.4-          Anàlisi, avaluació i pautes d’intervenció en l’Autisme

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

El contingut del temari es desenvoluparà amb els alumnes a través de les explicacions a classe per part del professor (Lliçons Magistrals) i a partir d’aquesta base els alumnes aportaran la seva part a través d’estudi de casos, de Resolució d’exercicis i problemes, d’Aprenentatge orientat a Projectes. Per això els alumnes han d’assistir a les classes teòriques i pràctiques i hauran de realitzar les diferents activitats, Estudi de Treball Grupal (ETG), Estudi de Treball Individual (ETI), Tutories  (T) i Seminaris taller (S-T).

 

Es realitzarà una avaluació continuada, per tal d’assegurar que l’alumne va assolint els diferents resultats d’aprenentatge, propis d’aquesta assignatura.

 

 

 

ESTUDI DE TREBALL GRUPAL (ETG)

 (Estudi d'un cas real))

 

 

Objectiu>>

 escollir un cas concret d’un alumne de primària (a ser possible) amb NEE,NEES o D.A. al qual hi podeu tenir accés o analitzar com influeix l'aplicació de la Lllei actual d'educació en un Centre Educatiu concret.

A partir d’aquest cas s’haurà de fer un anàlisi tenint en compte els següents aspectes:

-Com actua l’escola ,Quin paper té la família i  altres professionals que intervenen en el cas.

 Contingut>>

1.Portada (ha de reflectir  de manera creativa la naturalesa del vostre treball)

2.Índex (ha de reflectir l’esquema organitzatiu del portfoli)

3.Carta al lector (ha de ser una mena d’introducció molt concreta del treball,...podeu incidir en els aspectes  més rellevants, explicitar les raons per les quals es va seleccionar aquest cas, recomanació o no de la lectura...)

4.Presentació de l’autor (Pot ser una presentació personal a partir de un collage de imatges, un escrit d’una presentació personal, un escrit d’una altre persona que parli de tu)

5.Introducció del cas

a. presentació de l’alumne  (edat, dificultat, entorn familiar, social, escolar..)

b. paper de l’escola (analitzar com actua l’Escola, el tutor, els altres professors...)

c. paper de la família (de quina manera col·labora amb l’escola, si accepten o no les característiques individuals del seu fill....)

d. altres professionals que intervenen (treballen d’acord amb la família i l’escola...)

6.Documents

         -Recollir informació sobre el tema a treballar (marc teòric)

         -entrevistes

         -qüestionaris

         -articles

         -...

7.Diari reflexiu o memòria(hauria de ser un relat seqüencial del desenvolupament del treball. Del procés de formació durant la realització de l’estudi,la periodicitat es lliure)

         -Descripció del procés

         -Anàlisi del procés

         -Opinió o conclusions finals del tema que s‘ha treballat.

 8.Bibliografia

 

ESTUDI DE TREBALL INDIVIDUAL

MEMÒRIA (

MEMÒRIA “Guia pràctica pel mestre”

 

Després de cada explicació per part del professor, els alumnes  com a activitat de classe, hauran de  consultar  bibliogfrafia i pàgines web d’educació, que recomenaran els professors, www.xtec.cat/eap(clicar a guies professorat) i www.gencat.cat/educacio  (clicar a Departament, publicacions, monografies), així com també hauran de consultar pel seu compte. Caldrà fer una  recerca individual de les orientacions pràctiques pel mestre que té un alumne amb aquestes característiques a l’aula. Un cop feta la recerca hauran d’escollir i redactar unes pautes molt funcionals i bàsiques per fer una “guia pràctica pel mestre”  per atendre la diversitat. Aquesta guia  constarà de dues parts:

-Orientacions pel mestre

-Recull d’activitats

Farem un seguiment d’aquest treball, a través de tutories i de dates d’entrega intermitges, en acabar  cada bloc.

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMES AVALUACIÓ

-Proves de resposta curta

-Informes de memòries de pràctiques

-Memòria o informe

-Diari reflexiu

-Presentació d’un treball

-Autoavaluació

-Qüestionari

-Entrevista estructurada

-Estudi treball Individual

-Estudi treball en Grup

-Prova escrita

-Activitats formatives continuades

SISTEMES D'AVALUACIÓ I CRITERIS

La qualificació final de l’alumne s’obtindrà com a resultat dels diferents sistema d’avaluació especificats anteriorment, tenint en compte que cadascun d’ells contempla el registre d’evidències de diferents tipus, tals com: referents a continguts específics, al desenvolupament davant la tasca, participació, actitud, expressió de les idees sigui oral o escrit,...) que demostrin l’evolució i continuïtat de treball al llarg del procés  d’aprenentatge de l’alumne.

 

És a dir, es  valoraran aspectes que són implícits en el procés d’aprenentatge de cada alumne, com el fet d’assolir de manera gradual i ascendent els resultats d’aprenentatge. Per tant les qualificacions numèriques d’aquesta avaluació continuada, son orientatives, mai definitives

 

Bibliografia i recursos

-Berger,K. (2004) Psicologia del Desarrollo Infancia y Adolescencia. Buenos Aires: Médica Panamericana.

 

-Coll,C y otros (2002) Desarrollo psicologico y educacion (2 vol) Madrid: Alianza

 

-Flórez, J (1997) Sindrome de Down. Biologia, desarrollo y educacion. Barcelona: Masson

 

-Garanto, J. (1990) L’alumne amb greus problemes de personalitat (autisme i psicosi a l’escola. Barcelona: Generalitat de Catalunya (doc. D’educació especial)

 

-Giné, C (coord) (1996) Transtorns del desenvolupament i necessitats educatives Especials. BCN, UOC.

 

-Leonhardt, M. (1992) El bebé ciego. Barcelona: Masson/ONCE

 

-Lopez, J.C. y Manzano, J.R (1998) Respuestas educativas para alumnos superdotados y talentosos. Zaragoza: Mira Editores.

 

-Lou, Am A. Y Lopez, N.  (1999) Bases psicopedagogicas de la educación especial. Madrid: Ediciones Pirámide

 

-Marchesi, A. Y otros. (2004) Desarrollo psicologico y educación (3 vol) Madrid: Alianza.

-Monereo, C. (1998) Instantànies. Barcelona: edicions 62.

 

-Puigdellivol, I.(coord.) (1993) Necessitats educatives especials. Vic: Eumo.

 

-Puigdellivol, I. (1998) La educación especial en la escuela integrada. Barcelona: Graó.

 

 

 

Material didàctic

      Materials
             presentaciopsi-iii-p.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00