Educació I: Fonaments i Desenvolupament Històric de l'educació
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Processos i contextos educatius
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dr. Fernando SÁNCHEZ - fersancos@uic.es
Dr. Martín Andrés CURIEL - macuriel@uic.es
Altres professors
Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Dra. Isabel MORALES - imorales@uic.es
Dr. Francesc Xavier URETA - fxureta@uic.es
Dr. Bernat TORRES - btorres@uic.es
MsU Enrique SÁNCHEZ - esanchez@uic.es
Horari d'atenció
Per a qualsevol consulta, o per concertar una entrevista, us podeu adreçar al professorat a través del correu electrònic.
L’assignatura Fonaments i desenvolupament històric de l’educació consta de dues parts o seccions diferenciades i, alhora, complementàries: Filosofia de l’Educació (6 crèdits ECTS) i Teories i Institucions contemporànies de l’Educació (TICE) (3 crèdits ECTS), que es cursaran durant el primer semestre.
La secció de Filosofia de l’Educació reflexiona sobre la idea i la pràctica de l’educació a partir dels seus fonaments antropològics, ètics i socials. La noció de persona humana en totes les seves dimensions, la necessitat i la importància de l’autoconeixement i de la lliure determinació de la conducta, així com el caràcter essencial de les relacions interpersonals per al ple desenvolupament de tot ésser humà, constitueixen les bases d’aquesta reflexió sobre l’educació des d’una òptica filosòfica.
La secció de Teoria i Institucions contemporànies de l’Educació presenta el desenvolupament històric de l’educació, tenint en compte els diferents models educatius que han inspirat en cada època la seva pràctica, fins arribar al món contemporani. S’estudien en profunditat les diferents institucions educatives i la legislació vigent, amb especial atenció al nostre marc nacional i estatal.
En el programa que es troba a continuació hi són descrits els elements essencials de l’assignatura, distingint els trets propis de cadascuna de les dues parts independents que la constitueixen, sempre que sigui escaient.
No hi ha requisits previs.
Es tracta d'atansar l'alumne cap a un coneixement de si mateix, dels altres i del medi ambient (ecològic, social, històric, cultural). Aquesta mena de progrés humà, és la base que el capacita per ensenyar als més joves, apropant-los a la comprensió, a la sensibilitat i als valors que el mestre va reconeixent en si mateix i en la pròpia experiència de vida.
Per a poder fer-ho cal anar més enllà del pensament ideològic (estereotipat), típic de l’ adolescent, trencant críticament molts esquemes i opinions rebudes mecànicament dels mitjans informatius i dels sistemes de pensament unilineals que dominen en la vida corrent. Així, l’alumne aprèn a desenvolupar correcta i creativament la reflexió i la crítica, descobrint un pensament propi que esdevé cada vegada més original ja que el posa en sintonia directa amb si mateix, amb els altres, amb el món i amb l’època. Educant-se a si mateix en la llibertat, es capacita per poder educar als altres.
FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ:
Identifica, descriu i comprèn la idea d’educació.
Comprèn els fonaments de l’educació primària.
Promou accions d’educació en valors orientades a la preparació d’una ciutadania activa i democràtica.
Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita.
Promou i facilita en els contextos d’aprenentatge i de convivència, a l’escola i en la relació amb l’entorn, l’atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l’equitat i al respecte dels drets humans.
TICE:
Analitza la pràctica docent i les condicions institucionals que l’emmarquen.
Coneix l’evolució històrica del sistema educatiu a Espanya i a Catalunya.
Identifica i relaciona els condicionants polítics i legislatius de l’activitat educativa a Espanya i a Catalunya en l’actualitat.
Agrupa i descriu el conjunt de supòsits que determinen l’educació.
Analitza des d’una perspectiva crítica la realitat educativa actual per poder-la entendre i plantejar-hi nous plans d’acció.
Representa amb coherència raonaments sobre fonaments d’educació mitjançant mapes conceptuals o altres procediments comunicant amb arguments i expressant de forma correcta els principis i les idees en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita.
DE FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ:
Tema 1: Filosofia de l'educació com a reflexió sobre l'acte d'educar
Tema 2: L'educació i la comunitat educativa
Tema 3: El compromís amb el propi desenvolupament: responsabilitat educativa
Tema 4: La llibertat humana: desplegament del ser personal i projecte existencial.
Tema 5: Autoritat, poder i llibertat: necessitat d'assessorament i consell
Tema 6: Lideratge i coordinació de l'acció: claus i idees de govern aplicades a l'educació
Tema 7: Lleis, pautes i normes: rigidesa i flexibilitat en l'educació
Tema 8: Educació i tolerància
Tema 9: El reconeixement de la vulnerabilitat, igualtat i de la dignitat humana com a premisses educatives.
Tema 10: Solidaritat, gratuïtat i ajuda mútua. L'acció educativa com a acte de beneficiar.
Tema 11: L'amistat i benevolència en el fonament del desenvolupament personal.
Tema 12: Progrés educatiu i eina tecnològica: l'apantallament tecnològic
TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES DE L'EDUCACIÓ (TICE):
Problemàtica terminològica i científica de l'ensenyament.
Història i educació: de la Il.lustració a les revolucions utòpiques.
Teories de l'educació al segle XX.
Les institucions educatives com a organització. Evolució.
Evolució històrica del sistema educatiu a Espanya i a Catalunya.
Condicionants politics i legals de l'activitat educativa.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CG-01 CEM-09 CG-04 | MÈTODE EXPOSITIU / LLIÇÓ MAGISTRAL | CLASSES TEÒRIQUES |
CG-01 CEM-09 CG-04 | APRENENTATGE COOPERATIU | SEMINARIS TALLERS |
CG-01 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CEM-09 CG-04 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CG-01 CEM-09 CG-04 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CG-01 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-02 CEM-09 CG-04 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
CEM-05 | MÈTODE EXPOSITIU / LLIÇÓ MAGISTRAL | CLASSES TEÒRIQUES |
CG-08 CEM-03 CEM-07 | ESTUDI DE CASOS APRENENTATGE COOPERATIU | SEMINARIS TALLERS |
CET-5 CG-01 CG-06 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CEM-05 CG-04 | APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CET-3 CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
Per aprovar l'assignatura 'Fonaments i Desenvolupament Històric de l'educació', cal haver aprovat independentment cadascuna de les parts de l'assignatura, és dir, Filosofia de l'Educació i TICE.
FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ:
El sistema d'avaluació en divideix en tres parts o moments seguint l'esperit de la normativa acadèmica actual i la lògica de l'avaluació continuada. Cadascuna d'aquestes tres parts s'avalurà mitjançant les eines avaluatives i l'assoliment les competències que consten en les diverses rúbriques de l'assignatura (una per a cada part o moment de l'avaluació) (vegeu les rúbriques de l'assignatura):
1.1 Avaluació inicial
L'avaluació inicial es realitzarà a l'inici del curs. Mitjançant l’avaluació inicial identifiquem el nivell previ de l’alumne respecte d’aquelles competències que treballarem al llarg del curs. Es tracta d’una avaluació orientativa tant pel professor, com per l’alumne. Consisteix en l’elaboració d’un assaig argumentatiu -d’unes 500 paraules d’extensió- sobre una qüestió d’actualitat del món educatiu. La prova no requereix estudi, i s’ha de realitzar els primers dies de classe. En aquesta prova s’han de valorar qualitativament els següents elements, tal i com consta en la rúbrica corresponent (vegeu la rúbrica de l'avaluació inicial):
1.2 Avaluació formativa
L'avaluació formativa es desenvolupa entre la inicial i la sumativa final i, per tant, al llarg de gran part del període lectiu de l'assignatura. El sentit de l’avaluació formativa és mostrar a l’alumne quin nivell d’assoliment de les competències requerides està assolint gràcies als exercicis i treballs proposats en l’assignatura, també es tracta d’identificar les mancances de cada alumne i d’impulsar les millores necessàries. Els exercicis i treballs es realitzaran principalment mitjançant la realització de pràctiques i la resolució de les preguntes que s'hi plantegen. Cal tenir en compte que:
- L’avaluació es fa per competències i cal mostrar solvència en cadascuna d’elles per aprovar el curs (vegeu la rúbrica de l'avaluació formativa).
- La superació de l’avaluació formativa no suposa aprovar automàticament l’assignatura i només té una incidència positiva en el cas que s’assoleixi el nivell mínim de domini de les competències a l’avaluació sumativa final. Aquesta incidència positiva es determina sobre un valor positiu o negatiu de 1,5 punts, la qual s'afegirà a la nota assolida en l'avaluació sumativa final.
- Les pràctiques que tinguin una qualificació de "deficient" no es comptabilitzaran com a entregues vàlides i no seran afegides a la nota assolida en l'avaluació sumativa final.
- Els alumnes que han realitzat una bona avaluació formativa, però que no assoleixen finalment el grau mínim de domini requerit en l’avaluació sumativa final, hauran de tornar a realitzar la prova global final en segona convocatòria. Per altra part, en el moment que demostrin el nivell mínim requerit es tindran en compte també els valors de l’avaluació formativa.
- Aquesta avaluació es durà a terme mitjançant la realització de les pràctiques i la participació activa a classe. D’aquestes pràctiques algunes seran avaluades per part del professor i d’altres seran exposades a classe i/o sotmeses a l’autoavaluació per part de l’alumnat. Si l’alumne presenta menys d’un 60% de les activitats formatives demanades, la seva qualificació en l’avaluació formativa serà negativa.
1.3 Avaluació sumativa final
L'avaluació sumantiva final es realitza posteriorment a la formativa, en la part final del curs. La seva finalitat és determinar si l’alumne ha assolit el nivell mínim de domini requerit de les competències treballades a l’assignatura (vegeu la rúbrica de l'avaluació sumativa final). Consisteix en la realització d'una prova de continguts i, separadament, en l’elaboració d’un assaig dissertatiu sobre una col·lecció de temàtiques estretament lligades amb els continguts conceptuals de l’assignatura en la que l’alumne/a ha de demostrar el nivell assolit al llarg del curs en les diferents competències examinades. Cal tenir en compte que:
- Superar l'avaluació sumativa final és condició necessària per tal d'aprovar l'assignatura.
- L'avaluació formativa no és un examen final, ja que en la major part de les pràctiques que s'hauran realitzat al llarg de l'avaluació formativa hi haurà exercicis que permetran dominar les competència relatives a la realització d'un assaig així com les competències mínimes de coneixement dels continguts exigida en la prova de continguts esmentada (vegeu la rúbrica de l'avaluació formativa).
- La composició de la nota de l'avaluació sumativa final és: 30% la prova de continguts i 70 % l'assaig final.
- Com ja hem indicat, un cop s'hagi aprovat aquesta avaluació, a la nota final resultant se li sumarà o restarà el resultat de l'avaluació formativa (+ o - 1,5 punts). Aquesta suma o resta no podrà en cap cas fer baixar la nota final de l'aprovat.
TICE:
Els diferents sistemes d'avaluació els englobem en 4 apartats:
PROVES ESCRITES O ORALS
PORTAFOLI
PRESENTACIÓ I PUNTUALITAT DELS TREBALLS
ASSISTÈNCIA I PARTICIPACIÓ
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Identifica, descriu i comprèn la idea d'educació. | preguntes orals proves objectives |
Comprèn els fonaments de l'educació primària. | grau de participació preguntes orals presentació d'un treball |
Promou accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica. | grau de participació preguntes orals presentació d'un treball |
Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita. | autoavaluació diari reflexiu |
Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dels drets humans. | informe memòria autoavaluació |
Analitza la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen. | informes de pràctiques observacions portfoli |
Coneix l'evolució històrica del sistema educatiu a Espanya i a Catalunya. | preguntes orals proves objectives |
Identifica i relaciona els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa a Espanya i a Catalunya en l'actualitat. | informe memòria autoavaluació proves de resposta curta |
Agrupa i descriu el conjunt de supòsits que determinen l'educació. | preguntes orals proves objectives |
Analitza des d'una perspectiva crítica la realitat educativa actual per poder-la entendre i plantejar-hi nous plans d'acció. | memòria portfoli |
Representa amb coherència raonaments sobre fonaments d'educació mitjançant mapes conceptuals o altres procediments comunicant amb arguments i expressant de forma correcta els principis i les idees en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita | portfoli presentació d'un treball |
FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ:
Obres Generals i Manuals:
Obres clàssiques (la major part es troben disponibles a la xarxa)
Aristòtil, Ètica a Nicòmac. Fundació Bernat Metge.
Ciceró, De l'amistat. Fundació Bernat Metge.
Cicerón (2002) Sobre la amistad. Palma de Mallorca: Editor José J. de Olañeta.
Plató, Fedre. Fundació Bernat Metge.
Plató, Teetet. Fundació Bernat Metge.
Plató, La república. Fundació Bernat Metge.
Plató, Critó. Fundació Bernat Metge.
Sòfocles: Antígona. Fundació Bernat Metge.
Sèneca, Els beneficis. Fundació Bernat Metge.
Xenofont, Hieró. Fundació Bernat Metge.
Obres Modernes:
Dreyfus, H. L. (2003). Acerca de Internet. Barcelona: EdiUOC.
Ferguson, N. (2007). La guerra del mundo. Barcelona: Debate.
Frankl, V. (1979). El hombre en busca de sentido, Barcelona: Herder.
Frankl, V. (2005). En el principio era el sentido. Reflexiones en torno al ser humano. Barcelona: Paidós 2005.
Guardini, R. (2003). Cartas sobre la formación de sí mismo. Madrid: Palabra.
Jaeger, W. (1996). Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid.
Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid: Palabra.
Olives, J. (2006). La ciudad cautiva., Madrid: Siruela.
Ortega y Gasset, J. (2005). La rebelión de las masas., Madrid: Alianza.
Patocka, J. (1991). Platón y Europa., Barcelona: Península.
Wells, H. G. (1998). La guerra dels mons. Quaderns, Barcelona: Crema.
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA:
Obres citades en les pràctiques i per temes (passatges emprats)
Pràctica 1 (Tema 1: Filosofia de l'educació com a reflexió sobre l'acte d'educar)
Grimaldi, N. (2004). «Educació: Art o Artesania». Revista Relleu, num. 77, p. 4.
Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid, pp. 19-21.
Guardini, R. (1999). «El acto pedagógico y su ethos», a R. Guardini, Ética, Madrid, pp. 700-702.
Jaeger, W. (1996). Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid, pp. 3-21.
Pràctica 2 (Tema 2: L'educació i la comunitat educativa)
Plató, La República, IV 433a-434c.
Fukuyama, F. (2000). La gran ruptura, Barcelona: Ediciones B, pp. 28-31.
Luri, G, (2010). L’escola contra el món, Barcelona: La Campana, pp. 143-145.
Luri, G, (2010). L’escola contra el món, Barcelona: La Campana, pp. 95-98.
Marina, J. A. (2010). Las culturas fracasadas, Barcelona: Anagrama, pp. 45-47.
Marina, J.A. (2010). Las culturas fracasadas, Anagrama, Barcelona, pp. 93-94
Pràctica 3 (Tema 3: El compromís amb el propi desenvolupament: responsabilitat educativa)
Xenofont. Records de Sòcrates II, 1, 21-42.
Maragall, J. (1981). Obres Completes. Barcelona: Selecta, pp. 67-70.
Ortega y Gasset, J. (1998). Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. Madrid: Alianza Editorial, pp. 43-44, 48-49.
Wilde, O. (1976). El Retrat de Dorian Gray. Barcelona: Proa, pp. 36-38.
Patocka, J. (1991). Platón y Europa, Barcelona: Península, pp. 9-10.
Pràctica 4 (Tema 4: La llibertat humana: desplegament del ser personal i projecte existencial)
Xenofont, Hieró VII, 1-10.
Llano, A. (2003). La vida lograda. Barcelona: Ed. Ariel, pp. 11-20.
Fita, D. «Art i realitat». Revista Relleu, num. 101, pp. 1-4.
Pràctica 5 (Tema 5: Autoritat, poder i llibertat: necessitat d'assessorament i consell)
Arendt, H. (1996). «Qué es la Autoridad». Entre el pasado y el futuro, Barcelona: Península, p. 133.
Arendt, H. (1996). «La crisis de la Educación». Entre el pasado y el futuro, Barcelona: Península, pp. 200-201.
Gadamer, H. G. (1984). Verdad y Método, Salamanca: Ed. Sígueme, pp. 347-349.
Marina, J. A. (2009). Article publicat a El mundo, 01.10.2009.
Clastres, P. (1986). Crónica de los indios guayaquis, Barcelona: Alta-Fulla.
Saint-Exupéry, A. (2007). El Petit Príncep. Barcelona: Ed. Empúries, cap. X.
Pràctica 6 (Tema 6: Lideratge i coordinació de l'acció: claus i idees de govern aplicades a l'educació)
Plató, La república, 443b-444a.
Plató, Fedre, 246b; 253d-254b.
Roca, E. (2011). Article digital: web EDU21. 1 d'abril de 2011.
Pieper, J. (2001). Las virtudes fundamentales. Barcelona: Ed. Rialp, pp. 85-87, 123-125.
Pràctica 7 (Tema 7: Lleis, pautes i normes: rigidesa i flexibilitat en l'educació)
Plató, Critó, 49a-52b.
Sófocles, Antígona, 440-525.
Aristòtil, Ètica Nicomàquea X, 1179b32-1180b28.
Rouseau, J. J. (2011). Emilio, Libro I, Madrid: Alianza editorial, pp. 48-54.
Montesquieu. L'esperit de les lleis, Llibre XI (1748).
Gonzalez-Simancas, J. L. (1992). Educación, libertad y compromiso. Pamplona: EUNSA, pp. 192-197.
Mora, F. (2001). Diccionari de Filosofia. Barcelona: Ariel, pp. 2129-2130.
Pràctica 8 (Tema 8: Educació i tolerància)
Sotelo, I. (1991). Article de premsa: «El Estado y la Educación», El País, 11/VII/1991.
Olives, J. (2005). Idees de tolerància, Barcelona: INHECA, pp. 310-315.
Pràctica 9 (Tema 9: El reconeixement de la vulnerabilitat, igualtat i de la dignitat humana com a premisses educatives)
Luri, G, (2010). L’escola contra el món, Barcelona: La Campana, pp. 95-98.
Innerarity, D, (2001). Ética de la hospitalidad, Barcelona: Península, pp.23-29.
Pràctica 10 (Tema 10: Solidaritat, gratuïtat i ajuda mútua. L'acció educativa com a acte de beneficiar)
Sèneca, Els beneficis, Fundació Bernat Metge, 1993, pp. 11-14.
La Biblia, Sir 6, 5-17.
La Biblia, Lc. 21, 1-4.
Cervantes, M. Quijote, II, 74.
Cervantes, M. Quijote, II, 58.
Pràctica 11 (Tema 11: L'amistat i benevolència en el fonament del desenvolupament personal)
Aristòtil. Ètica a Nicòmac. Llibre VIII, 1155a5-1159b8.
Lewis, C. S. (1991). Los cuatro amores, Madrid: Rialp.
Pràctica 12 (Tema 12: Progrés educatiu i eina tecnològica: l'apantallament tecnològic)
Ferrés, J, (2008). La educación como industria del deseo, Barcelona: Gedisa, pp. 30-33.
Altisent, A, (1990). Reflexiones de un monje, Salamanca: Sígueme, pp. 192-194; 211-214.
TICE:
Colom, A.J. et al. (2004). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Barcelona: Ariel.
Trilla, J. (coord.) (2007). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó.
Houssaye, J. (dir.) (1995). Quinze pedagogs. la seva influència avui. Barcelona: UOC-Proa.