Assignatura

Educació II. Didàctica i Currículum

  • codi 07854
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Processos i contextos educatius

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es
Dra. Meritxell BALCELLS - mbalcells@uic.es

Horari d'atenció

Podeu quedar amb els/les professors/es citant-vos amb ells per mail:

Xavier Ureta: fxureta@cir.uic.es

Azul Alférez: aalferez@cir.uic.es

Meritxell Balcells: mbalcells@cir.uic.es


 

Presentació

Introducció a les metodologies i estils didàctics, i a la programació de l'ensenyament-aprenentatge en el marc normatiu vigent, i en l'enton social i cultural actual.

Objectius

Assolir les competències marcades.

 

 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Assolir les competències següents:

 

CEM-06 Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual.

CEM-01 Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període 6-12

CEM-02 Conèixer els fonaments de l'educació primària


CEM-07 Promoure  el treball cooperatiu i el treball i esforç individuals

CEM-10 Disenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge a l'aula.

CEM-01 comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període de 0 a 6 anys, en el context familiar, social i escolar.
CEM-05 saber promoure l'adquisició d'hàbits al voltant de l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.
CEM-06 conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CET-6 col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
CET-7 foment de la responsabilitat referent al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-04 promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
CG-05 conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-06 conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-07 conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-08 conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

I=Grau en Educació Infantil

P=Grau en Educació Primària

I-P=Comuns als dos Graus

  • Identifica, analitza i comprèn els processos d’ensenyament i aprenentatge dels infants de 0 a 6 anys i sap com relacionar-los amb l’entorn, prenent consciència de la seva complexitat. (I)

  • Identifica la didàctica com a ciència de l’educació i analitza els components de l’acte didàctic. (I-P)

  • Identifica, analitza i comprèn els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’aula i fora relatius en el període de 6 a 12 anys. (P)

     

  • Dissenya, planifica i avalua, a partir de la reflexió, l’activitat docent i el procés d’ensenyament i aprenentatge a l’aula. (I-P)

  • Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si cal, les adapta a tot el grup o a cada alumne en concret per afavorir l’atenció a la diversitat. (I)

  • Gestiona l’aula d’educació infantil usant diferents formes d’organització, suports didàctics i materials educatius que fomentin els objectius relacionats amb les activitats educatives. (I)

  • Està familiaritzat a la pràctica amb els sistemes de seguiment de l’alumnat i amb les estratègies per fer un seguiment del seu treball com a professor, perquè sigui accessible. (I)

  • Comprèn i facilita l’atenció a la diversitat. (P)

  • Coneix el currículum oficial de l’etapa de primària i la seva aplicació i és capaç d’analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d’aula. (P)

     

  • Comprèn i argumenta la necessitat de la programació de l’aula com a pla d’acció per abordar múltiples situacions escolars amb més eficàcia. (I-P)

  • Programa unitats didàctiques innovadores pel que fa al disseny i l’aplicació i la seva avaluació en aules de primària. (P)

     

  • Aplica experiències innovadores en educació primària. (P)

  • Pren consciència de la importància del professorat com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l’aula. (I-P)

  • Coneix el currículum oficial de l’etapa infantil i la seva aplicació i és capaç d’analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d’aula. (I)

  • Concep situacions d’ensenyament i aprenentatge plenes de continguts que ha d’aprendre l’alumnat, i en funció d’aquest alumnat concret. (P)

  • Fa ús de formes d’organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport als objectius i a les activitats d’aprenentatge en educació primària. (P)

Continguts

1. La Didàctica i els processos d'ensenyament-aprenentatge.

2. La Didàctica i els components de l'acte didàctic.

3. Requisits de l'aprenentatge: l'activitat discent i les seves estratègies.

4. El docent: paper, funcions i estils.

5. Models d'acció didàctica.

6. Currículum: concepte i fonaments.

7. La pràctica del currículum: disseny, desenvolupament i avaluació.

8. El currículum escolar en l'etapa d'Educació Infantil i d'Educació Primària.

9. La programació de l'aula com a pla d'acció.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Presentacions, treball de casos, lectures, treball individual i en equip. Creació d'una Unitat Didàtica.

Lectura obligatòria del llibre titulat: La feina d'educar

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-3 mètode expositiu / lliçó magistral
classes teòriques
CEM-01 CEM-06 CG-02 CG-05 CG-06 resolució d'exercicis i problemes
seminaris tallers
CEM-06 CET-4 CG-02 CG-04 CG-07 resolució d'exercicis i problemes
classes pràctiques
CG-02 contracte d'aprenentatge
tutories
CEM-05 CET-6 CG-06 CG-07 aprenentatge orientat a projectes
estudi de casos
estudi i treball en grup
CEM-05 CET-3 CET-7 CG-05 CG-06 CG-08 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació continuada.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Identifica la didàctica com a ciència de l'educació i analitza els components de l'acte didàctic.memòria
informe
Dissenya, planifica i avalua, a partir de la reflexió, l'activitat docent i el procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula.presentació d'un treball
presentacions orals
grau de participació
Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si cal, les adapta a tot el grup o a cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat.disseny d'activitats
Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels infants de 0 a 6 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat.presentació d'un treball
proves objectives
portfoli
Gestiona l'aula d'educació infantil usant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que fomentin els objectius relacionats amb les activitats educatives.informes de pràctiques
treballs i projectes
Està familiaritzat a la pràctica amb els sistemes de seguiment de l'alumnat i amb les estratègies per fer un seguiment del seu treball com a professor, perquè sigui accessible.entrevista estructurada
Comprèn i argumenta la necessitat de la programació de l'aula com a pla d'acció per abordar múltiples situacions escolars amb més eficàcia.disseny d'activitats
portfoli
Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge a l'aula i fora relatius en el període de 6 a 12 anys.observacions
portfoli
Pren consciència de la importància del professorat com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l'aula.memòria
portfoli
Coneix el currículum oficial de l'etapa infantil i la seva aplicació i és capaç d'analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d'aula.proves objectives
disseny d'activitats
portfoli
Comprèn i facilita l'atenció a la diversitat.observacions
portfoli
Coneix el currículum oficial de l'etapa de primària i la seva aplicació i és capaç d'analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d'aula.presentació d'un treball
presentacions orals
grau de participació
Programa unitats didàctiques innovadores pel que fa al disseny i l'aplicació i la seva avaluació en aules de primària.presentació d'un treball
presentacions orals
grau de participació
Aplica experiències innovadores en educació primària.entrevista estructurada
portfoli
Concep situacions d'ensenyament i aprenentatge plenes de continguts que ha d'aprendre l'alumnat, i en funció d'aquest alumnat concret.presentació d'un treball
presentacions orals
grau de participació
Fa ús de formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport als objectius i a les activitats d'aprenentatge en educació primària.observacions
portfoli

Bibliografia i recursos

 

 

Lectura obligatòria:

  • PUIG ROVIRA, J. (1999) Feina d’educar. Barcelona: Edicions 62 (llibreria de la UIC descompte 10%)

Lectures de consulta:

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones.

  • BERNARDO J. (2004) Una didáctica para hoy. Madrid. Ed. Rialp

  • SEVILLANO, M. (2004) Didáctica en el siglo XXI. Madrid: Ed. Mc Graw Hill

  • BLANCH, X. (1999): Cinc cèntims sobre la reforma educativa. Barcelona: Proa. (pp. 61 a 91: “Concepció del procés ensenyament-aprenentatge” i “ El constructivisme”)

  • COLL, C. (1990): Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós

  • MARCHESI, A. (2000): Controversias en la educación española. Madrid: Alianza

  • BENEDITO, V. (1987): Introducción a la Didáctica. Barcelona: Barcanova

Bibliografia bàsica

  • ARÀNEGA, Susana (2008) La programació en el nou currículum. Les competències bàsiques a l'Educació Primària. És de Rosa Sensat.

  • COLL, C.; DARDER, P. I PÉLACH, J. (eds) (1991): El grup-classe.un potencial educatiu fonamental. Projecte educatiu i concreció del currículum en el marc de la reforma. Vic: Eumo.

  • DD.AA. (1986): “Hacia un nuevo modelo curricular”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 139).

  • DD.AA. (1989): “Reforma y currículum”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 168).

  • DD.AA. (1994): “Proyectos curriculares”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 223)

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tems 10 i 11, pp. 229 a 276).

Bibliografia d'ampliació

  • ANTÚNEZ, S. i alt. (1995): Del projecte educatiu a la programació d’aula. Barcelona: Graó.

  • BOLEA, E.; MIRAS, M. (1994): “Intenciones educativas'. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág. 32-38).

  • COLL, C. (1991): 'Concepción constructivista y planteamiento curricular”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág.8-11).

  • DEL CARMEN, L. (1991): “Secuenciación de los contenidos educativos”.Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág. 20-23).

  • DEL CARMEN, L. (1992): “Una propuesta práctica para analizar y reelaborar las secuencias de contenidos”. AULA de innovación educativa (10, pág. 5-8).

  • DEL CARMEN, L. (1993): La planificació de cicle i de curs. Barcelona: ICE - GRAÓ.

  • DEL CARMEN, L.; MAURI, T.; SOLE, I.; ZABALA, A. (1990): El currículum en el centro educativo. Barcelona: Horsori - ICE.

  • Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalanya (1994): Educació infantil: Unitats de programació. Servei de Difusiói Edicions.

  • Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya (1994, 1995): Educació primària: Unitats de programació. Servei de Difusió i Edicions.

  • ESCAMILLA, A. (2008): Las competencias básicas. Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Graó.

  • GONZÁLEZ, F. (1994): Temas transversales y áreas curriculares. Madrid: Alauda/Anaya.

  • KETELE, J.M. DE (1984): Observar para educar. Observación y evaluación en la práctica educativa. Madrid: Visor.

  • MAURI, T.; ONRUBIA, J. (1994): “Decisiones sobre metodología didáctica”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág.39-44).

  • MEC (1992): Cajas rojas de materiales para la reforma. Madrid:MEC.

  • MEC (1993): Cajas rojas: Temas transversales. Madrid: MEC.

  • MONEREO, C. (comp) (1991): Enseñar a pensar a través del currículum escolar. Barcelona: Casals.

  • PALOS, J. (coord.) (2000): Estrategias para el desarrollo de los temas transversales del currículum. Barcelona: ICE-Horsori.

  • TABA, H. (1974): Elaboración del currículum. Buenos Aires:Troquel.

  • TANN, C.S. (1990): Diseño y desarrollo de unidades didácticasen la escuela infantil. Madrid: MORATA-MEC.

  • ZABALA, A. (1992): “Elaboración de los Proyectos Curriculares de centro: ¿empezar por lo que se hace o a partir de las grandes decisiones?”. AULA de innovación educativa (23, pág.40-48).

  • ZABALA, A. (1994): “Les seqüències de contingut, instruments per a l'análisi de la práctica”. Guix (201-202, pág.23-29).

  • ZABALA, A. (1995): La pràctica educativa. Com ensenyar. Barcelona:Graó.

La investigació i la innovació a partir de la pràctica

Bibliografia bàsica

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 14, pp. 297 a 310).

Bibliografia d'ampliació

  • BLÁNDEZ, J. (1996): Investigación-acción: un reto para el profesorado. Barcelona: Inde.

  • CARRASCO, J. I CALDERERO, JF. (2000): Aprendo a investigar en educación.Madrid: Rialp.

  • EISNER, E.W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.

  • ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

  • HOPKINS, D. (1989): Investigación en el aula. Guía del profesor. Barcelona: PPU.

  • KEMMIS, S. I MC TAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación -acción. Barcelona: Laertes.

  • STENHOUSE, L. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

  • WOODS, D. (1987): La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós-MEC.

Escola i societat

Bibliografia bàsica

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 13, pp. 283 a 296 i tema15, pp. 311 a 324).

Bibliografia d'ampliació

  • ALONSO TAPIA, J. (1991): Motivación y aprendizaje en el aula.Madrid: Santillana, Aula XXI.

  • BLANCO, R. (1993): “La respuesta a la diversidad y las intenciones educativas”. Aula de Innovación Educativa, nº 10. pp.43-46.

  • BUENO, J.J. (1997): “Controversias en torno a la educación multicultural”.RELIEVE. http://www2.uca.es/RELIEVE.

  • CARBONELL, F. (1995): Inmigración: Diversidad Cultural, Desigualdad Social y Educación. Madrid: MEC.

  • DD.AA. (1993a): “Educar en la diversidad”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 212).

  • DD.AA. (1993b): El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

  • DD.AA. (2000a): “Estrategias para atender la diversidad”. Aula, nº.90.

  • DÍAZ-AGUADO, M.J. (1995): “Educación intercultural yd esarrollo de la tolerancia”. Revista de Educación, 307. pp. 163-183.

  • GARCÍA-GARRIDO, J.L. (1995): “Interculturalismo: el reto dela educación Europea”. Vela Mayor, 5. pp. 6-12.

  • MARCHESI, A. I HERNÁNDEZ-GIL, C. (2000): El fracaso escolar. Madrid: Fundación por la modernización de España.

  • PUIGDELIVOL, I. (1993): Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad. Barcelona: Graó.

  • TOURAINE, A. (1995): “¿Que és una sociedad multicultural?Falsos y verdaderos problemas”. Claves de Razón Práctica,56. pp. 14-25.

  • ZAPATA-BARRERO, R. (2000): “Ocho preguntas bàsicas para una cultura de la integración”. La Vanguardia Digital, novembre. www.lavanguardia.es

 

 

 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00