Assignatura

Sociologia I: Sociologia de l'educació

  • codi 07856
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es

Altres professors

Dr. Francesc Xavier URETA - fxureta@uic.es

Horari d'atenció

Recordeu que els professors estan disponibles per fer tutories, atendre dubtes, suggeriments, etc. Cal, però, quedar amb ells citant-vos previament per e-mail:

Ignasi de Bofarull: ibofarull@cir.uic.es

Jaume Camps: jaumecamps@cir.uic.es

Presentació

La rellevància del fet educatiu dins el procés de desenvolupament dels mes petits i joves de la nostra societat està fora de dubte. Efectivament, des de moltes i molt treballades perspectives i teories, hom coincideix en que és el fet educatiu formal, és a dir l’educació escolar, la clau de volta per a la socialització ciutadana i el desenvolupament personal de les noves generacions.

La nova societat de la informació i la comunicació ha comportat l’aparició de noves formes de treball, noves relacions entre les persones, i la necessitat de conviure junts amb diferents cultures, diverses llengües, formes de pensar la religió, etc. Tot això fa més necessari que mai que la reflexió sobre el fet educatiu per part dels actors que formem part del gran teatre de l’educació sigui constant i profunda. Dit d’altra manera, cal establir un diàleg constant i sistemàtic del fet educatiu amb nosaltres mateixos i amb els companys de professió. Aquest diàleg tractarà de respondre a qüestions tan importants com: quin tipus de ciutadà volem avui?, quines capacitats s’han d’aprendre en aquesta nova societat?, quin paper té el nou docent en tot això?, etc.

Però no només això; també és necessari dotar-se d’instruments de treball que ens serveixin des de la docència per a treballar la socialització i el desenvolupament dels nostres alumnes. Instruments didàctics que impliquin a tots els agents educatius de les noves generacions, principalment als mestres, i que responguin a la construcció de nous ciutadans responsables, justos, solidaris i demòcrates en les seves accions i els seus pensaments.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

CEM-31 analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
CET-1 responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. tenir habilitats i coneixements per manegar els processos de grup i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració amb l'alumnat i entre l'alumnat.
CET-2 responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CET-5 col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessàries per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com a les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
CET-6 col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
CET-7 foment de la responsabilitat referent al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-04 promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
CG-07 conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-08 conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Situa la sociologia en l’àmbit de l’educació en general i de l’educació escolar en particular.

Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i argumenta els pros i els contra de cadascuna d'elles.

Coneix les noves metodologies de la sociologia de l’educació.

Raona la importància de la sociologia de l’educació en les diferents polítiques educatives del nostre context.

Comprèn la importància de l’etnicitat i de la raça en la sociologia de l’educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat.

Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l’aula.

Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació.

Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l’educació que s’adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI.

Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita.

 

Continguts

Sociologia: problemes i perspectives

Educació i sociologia

Paradigmes de la sociologia de l'educació

Sociologia de l'educació i institucions educatives

Noves metodologies de la sociologia de l'educació

Escenari actual de la sociologia de l'educació

La sociologia de l'educació i les polítiques educatives

Etnicitat i raça

Desigualtats socials a l'educació

La sociologia de l'educació i l'atenció a la diversitat

El gènere, la sexualitat i sociologia de l'educació

Reptes de la sociologia de l'educació al segle XXI

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CG-02 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 mètode expositiu / lliçó magistral
classes teòriques
classes pràctiques
pràctiques externes
CEM-31 CG-04 CET-1 CET-2 CET-4 CET-7 CG-07 CET-6 estudi de casos
resolució d'exercicis i problemes
seminaris tallers
CG-04 CET-1 CET-2 CET-7 CG-07 aprenentatge basat en problemes
classes pràctiques
CG-02 CET-2 CET-3 CET-7 CG-07 aprenentatge orientat a projectes
tutories
CEM-31 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 aprenentatge cooperatiu
estudi i treball en grup
CEM-31 CG-02 CG-04 CET-3 CET-5 CET-7 CG-08 aprenentatge orientat a projectes
estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc.

El total de l’assignatura sortirà de:

·         30% Treball de Curs

·         30% Proves

·         40% Activitas d’avaluació continuada i actituds (saber ser i saber estar)

 

Per obtenir MH a Sociologia de l’Educació:

cal la concurrència de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior a l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- la nota del treball de curs.

 


RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Situa la sociologia en l'àmbit de l'educació en general i de l'educació escolar en particular.proves objectives
Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i n'argumenta els pros i els contres.portfoli
Coneix les noves metodologies de la sociologia de l'educació.prova d'execució
Raona la importància de la sociologia de l'educació en les diferents polítiques educatives del nostre context.entrevista estructurada
Comprèn la importància de l'etnicitat i de la raça en la sociologia de l'educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat.autoavaluació
Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l'aula.treballs i projectes
Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació.presentació d'un treball
proves objectives
Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l'educació que s'adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI.prova d'execució
Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita.presentació d'un treball

Bibliografia i recursos

Almeida, J. (2003). Principios de sociología de la educación. Toledo: Azacanes.

Altarejos, F., Rodríguez Sedano, A., Parra, C. (2001). Pensar la sociedad. Pamplona: Eunsa. (3a edició de 2008)

Beltran, J. i Hernàndez, F.J. (coord.) (2012). Sociología de la educación. Madrid: McGraw-Hill.

Bonal, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Madrid: Paidós.

Fernández Palomares, F. (coord.) (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson,

García de León, Mª. A.; De la Fuente, G. y Ortega, F. (eds.) (1993). Sociología de la educación, Barcelona: Barcanova,

Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca: Amarú.

Guerrero Serón, A. (1996). Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.

Guerrero Serón, A. (2003). Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo XXI.

Gómez, C. i Domínguez, J.A. (1996). Sociología de la educación: manual para maestros. Madrid:  Pirámide

Luri, G. (2008). L'escola contra el món: l'optimisme és possible. Barcelona: La Campana.

Luri, G.  (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona: Barcino.

Material didàctic

      Materials
             imagen-10.png 
            APUNTES SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN 2012-2013 apuntesdesociologiadelaeducurso12-131.docx 
            Apunts llibretasociologiadelafamilia,2osemestre2012-13.doc 
            ARTÍCULO: Effortful Control, Executive Functions, and Education 18.executivefunctionschilddevelopmentperspectives.pdf 
            Artículo Escuela Familia Comunidad building.pdf 
            ARTICULO: Fracaso y abandono escolar 7.-fracasoescolarysociologiadelaeducacion.pdf 
            Esquema Paradigma Funcionalista a.mapafuncionalista.docx 
            Esquema Paradigma Reproducción bmapareproducciosocial.docx 
            GRAVACIÓN DEBATE Carabaña Nieto controversiasobreelfracasoescolar.mp3 
            José Antonio Marina Educación del carácter 25.jameducacioncaracter.pdf 
            Llei d'Educació de Catalunya 23.lleideducaciodecatalunya.pdf 
            Sistema educatiu a Catalunya 16.sistema_educativo.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00