Sociologia I: Sociologia de l'educació
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es
Horari d'atenció
El professor atendrà tutories personals o grupals dels alumnes de Sociologia de 11.30 a 12.00 els dies que tenim classe.
En qualsevol cas, és preferible demanar hora per correu amb antelació per les tutories, per assegurar coincidir i que no estigui ocupat amb altres persones.
També podem quedar en un altre moment, però llavors sí és imprescindible haver concertat hora abans per e-mail.
La rellevància del fet educatiu dins el procés de desenvolupament dels mes petits i joves de la nostra societat està fora de dubte. Efectivament, des de moltes i molt treballades perspectives i teories, hom coincideix en que és el fet educatiu formal, és a dir l’educació escolar, la clau de volta per a la socialització ciutadana i el desenvolupament personal de les noves generacions.
La nova societat de la informació i la comunicació ha comportat l’aparició de noves formes de treball, noves relacions entre les persones, i la necessitat de conviure junts amb diferents cultures, diverses llengües, formes de pensar la religió, etc. Tot això fa més necessari que mai que la reflexió sobre el fet educatiu per part dels actors que formem part del gran teatre de l’educació sigui constant i profunda. Dit d’altra manera, cal establir un diàleg constant i sistemàtic del fet educatiu amb nosaltres mateixos i amb els companys de professió. Aquest diàleg tractarà de respondre a qüestions tan importants com: quin tipus de ciutadà volem avui?, quines capacitats s’han d’aprendre en aquesta nova societat?, quin paper té el nou docent en tot això?, etc.
Però no només això; també és necessari dotar-se d’instruments de treball que ens serveixin des de la docència per a treballar la socialització i el desenvolupament dels nostres alumnes. Instruments didàctics que impliquin a tots els agents educatius de les noves generacions, principalment als mestres, i que responguin a la construcció de nous ciutadans responsables, justos, solidaris i demòcrates en les seves accions i els seus pensaments.
No hi ha requisits previs per matricular-se a aquesta assignatura.
Situa la sociologia en l’àmbit de l’educació en general i de l’educació escolar en particular.
Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i argumenta els pros i els contra de cadascuna d'elles.
Coneix les noves metodologies de la sociologia de l’educació.
Raona la importància de la sociologia de l’educació en les diferents polítiques educatives del nostre context.
Comprèn la importància de l’etnicitat i de la raça en la sociologia de l’educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat.
Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l’aula.
Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació.
Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l’educació que s’adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI.
Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita.
Sociologia: problemes i perspectives
Educació i sociologia
Paradigmes de la sociologia de l'educació
Sociologia de l'educació i institucions educatives
Noves metodologies de la sociologia de l'educació
Escenari actual de la sociologia de l'educació
La sociologia de l'educació i les polítiques educatives
Etnicitat i raça
Desigualtats socials a l'educació
La sociologia de l'educació i l'atenció a la diversitat
El gènere, la sexualitat i sociologia de l'educació
Reptes de la sociologia de l'educació al segle XXI
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-23 CEM-24 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-02 CG-04 CG-07 CG-08 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
CEM-20 CEM-21 CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-4 CET-6 CET-7 CG-04 CG-07 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Seminaris tallers |
CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-7 CG-04 CG-07 | Aprenentatge basat en problemes | Classes pràctiques |
CEM-21 CET-2 CET-3 CET-7 CG-02 CG-07 | Aprenentatge orientat a projectes | Tutories |
CEM-23 CEM-31 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CEM-23 CEM-24 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-04 CG-08 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom |
L'avaluació es farà:
> Amb dues proves, la primera de les quals elimina matèria si s'aprova.
Els alumnes que ho desitgin poden tornar a examinar-se -a la segona prova- de la matèria de la primera prova, encara que l'hagin aprovat (per pujar nota, per exemple). En aquest cas, no es tindrà en compte la nota de la primera prova, encara que el resultat de la segona fos pitjor.
> Un treball de curs sobre un tema de sociologia que es presentarà cap al final del semestre
> Les actituds (saber ser i saber estar, participació a clase, etc.) es donen per suposades; en cas que un alumne manifesti actituds negatives (parlar a classe, falta de coherència entre el que es diu i es fa, plagi al treball, copiar a les proves, incumplir els compromisos, etc.), aquestes poden fer que el professor tregui fins a 5 punts de la nota final (proves més treball) en funció de la gravetat. No cal dir que el plagi al treball o la còpia a les proves suposa una falta gravíssima.
> La mala ortografia i la mala redacció poden fer treure fins a 3 punts de la nota de les proves. Aquesta punts es comptaran proporcionalment en funció de la gravetat i quantitat d'errades.
> La mala ortografia i la mala redacció poden fer que una activitat o treball sigui qualificat amb un NC (no corregit); això implicarà tornar-lo a presentar en el plaç d'una semana (sempre que el calendari acadèmic ho permeti), i llavors tornarà a ser corregit, podent-se valorar com a màxim amb un 5.
Per obtenir MH a Sociologia de l’Educació:
cal la concurrència de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior a l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- si encara hi hagués empat, la nota del treball de curs.
Qualsevol plagi, còpia d’un company, frau en una activitat avaluadora o falsificació d’un document serà considerat un acte greu contra la dignitat de la persona i la de la professió docent. Si no hi ha eximents, com podria ser una clara involuntarietat, el plagi és motiu suficient per considerar l’assignatura com a no aprovada.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l'educació que s'adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI. | Prova d'execució |
Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita. | Presentació d'un treball |
Situa la sociologia en l'àmbit de l'educació en general i de l'educació escolar en particular. | Proves objectives |
Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i n'argumenta els pros i els contres. | Diari reflexiu |
Coneix les noves metodologies de la sociologia de l'educació. | Prova d'execució |
Raona la importància de la sociologia de l'educació en les diferents polítiques educatives del nostre context. | Entrevista estructurada |
Comprèn la importància de l'etnicitat i de la raça en la sociologia de l'educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat. | Autoavaluació |
Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l'aula. | Treballs i projectes |
Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació. | Proves objectives Presentació d'un treball |
Almeida, J. (2003). Principios de sociología de la educación. Toledo: Azacanes.
Altarejos, F., Rodríguez Sedano, A., Parra, C. (2001). Pensar la sociedad. Pamplona: Eunsa. (3a edició de 2008)
Beltran, J. i Hernàndez, F.J. (coord.) (2012). Sociología de la educación. Madrid: McGraw-Hill.
Bonal, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Madrid: Paidós.
Fernández Palomares, F. (coord.) (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson,
García de León, Mª. A.; De la Fuente, G. y Ortega, F. (eds.) (1993). Sociología de la educación, Barcelona: Barcanova,
Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca: Amarú.
Guerrero Serón, A. (1996). Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.
Guerrero Serón, A. (2003). Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo XXI.
Gómez, C. i Domínguez, J.A. (1996). Sociología de la educación: manual para maestros. Madrid: Pirámide
Luri, G. (2008). L'escola contra el món: l'optimisme és possible. Barcelona: La Campana.
Luri, G. (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona: Barcino.
Taberner, J. (2008). Sociología y Educación. Ed. Tecnos