Sociologia II: Sociologia de la Família
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Mireia ROSELL - mrosell@uic.es
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Altres professors
Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Horari d'atenció
Asun Verdera
o Dimarts, dimecres i dijous 11,45 a 12,15
o Dimarts, dimecres i dijous 17,30 a 18h
La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.
La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.
En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.
Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història
Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat
Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars
Coneix i valora l'incidència del món del treball dels pares en la vida familiar i escolar
Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació
Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives
Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per a desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació
Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les llars familiars i valora i argumenta els límits de l’esmentat ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes a la família, l’escolar i la societat
Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu
Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula
Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes
Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola amb l’objectiu de promoure una millor i més gran atenció personalitzada d'alumnes i pares
T. 1 Matrimoni i família. Enfoc sistèmic de la familia. Família sostenible
T. 2 El treball i la família: Conciliació de la vida laboral i familiar
T. 3 La sociologia de la família. Polítiques familiars i polítiques educatives familiars.
T. 4 Educació, comunicació i mitjans de comunicació: informació i lleure.
T. 5 Els mitjans de comunicació com eix transversal de l’educació: família i escola
T. 6/7 L’ús dels mitjans de comunicació a l’escola: activitats d’anàlisi crític dels mitjans de comunicació
T. 8 El lleure familiar i mitjans de comunicació
T. 9 Mediació familiar i mitjans de comunicació
T. 10 Addiccions als mitjans de comunicació
T. 11 Orientació i tutoria
T. 12 Estils i habilitats parentals: autoritari, autoritzat, permissiu, negligent
T. 13 Tècniques i instruments de l’acció parental
T. 14/15 Organització de l’acció tutorial: Planificació i programació
BLOC 1.
ACTIVITATS FORMATIVES:
CT: Classes teòriques
ETG: Estudi i treball en grup
ETI: Estudi i treball individual
S-T: seminaris - tallers
METODOLOGIA
LM: Lliçó magistral/ mètode expositiu
AC: Aprenentatge cooperatiu
BLOC 2.
ACTIVITATS FORMATIVES:
CT: Classes teòriques
CP: Classes pràctiques
METODOLOGIA
LM: Lliçó magistral/ mètode expositiu
AC: Aprenentatge cooperatiu
AOP: Aprenentatge orientat a projectes
EC: Estudi de casos
BLOC 3.
ACTIVITATS FORMATIVES:
CT: Classes teòriques
CP: Classes pràctiques
S-T: Seminari - Tallers
T: Tutoria
METODOLOGIA:
LM: Lliçó magistral
AOP: Aprenentatge orientat a projectes
AC: Aprenentatge cooperatiu
EC: Estudi de casos
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CET-7 | aprenentatge basat en problemes estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral | classes pràctiques estudi i treball individual / autònom seminaris tallers |
CEM-21 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge orientat a projectes estudi de casos | seminaris tallers tutories |
CG-04 | aprenentatge basat en problemes | classes pràctiques |
CET-3 | aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge | estudi i treball individual / autònom tutories |
CEM-23 | aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge mètode expositiu / lliçó magistral | classes teòriques estudi i treball individual / autònom |
CET-3 | estudi i treball individual / autònom tutories |
BLOC 1.
BLOC 2
BLOC 3
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Identifica y clasifica los sistemas de parentesco y las diferentes variaciones y formas de la familia a lo largo de la historia | prova d'execució |
Define y contrasta los diferentes conceptos de matrimonio y familia en la actualidad | portfoli |
Descubre y valora la incidencia de determinadas políticas familiares en los resultados escolares | entrevista estructurada |
Argumenta y valora la relación (positiva o negativa) entre estos dos elementos: medios de comunicación y educación | portfoli |
Maneja y utiliza los contenidos de los medios de comunicación como recursos didácticos en las diferentes materias y situaciones educativas | treballs i projectes |
Descubre, conoce y aplica las herramientas de análisis crítico para desentrañar los mensajes de los medios de comunicación | autoavaluació |
Conoce y clasifica la realidad del uso de los medios de comunicación en las familias y valora y argumenta los límites del uso de estos medios con vistas al mejor | treballs i projectes |
Define y encuadra el concepto de tutoría y orientación familiar y valora su papel en los resultados del quehacer educativo | memòria informe |
Comprende la relación entre las habilidades parentales y las habilidades del profesor en el aula | treballs i projectes |
Conoce, comprende, clasifica y ensaya las diferentes técnicas de acción tutorial posibles tanto con padres como con alumnos | memòria informe |
Identifica los rasgos fundamentales que deben regir la coordinación de la acción tutorial en una escuela en aras a promover la mayor atención personalizada de | memòria informe |
BIBLIOGRAFIA