Assignatura

Sociologia II: Sociologia de la Família

  • codi 07857
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Mireia ROSELL - mrosell@uic.es
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es

Altres professors

Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es

Horari d'atenció

Asun Verdera 

o   Dimarts, dimecres i dijous  11,45 a 12,15

o   Dimarts, dimecres  i dijous  17,30 a 18h

Presentació

La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.

La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.

En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.

 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-21 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar en el període de 6 a 12 anys.
  • CEM-22 - Relacionar l'educació amb el medi, i cooperar amb les famílies i la comunitat.
  • CEM-24 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història

Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat

Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars

Coneix i valora l'incidència del món del treball dels pares en la vida familiar i escolar

Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació

Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives

Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per a desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació

Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les llars familiars i valora i argumenta els límits de l’esmentat  ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes a la família, l’escolar i la societat

Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu

Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula

Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes

Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola amb l’objectiu de promoure una millor i més gran atenció personalitzada d'alumnes i pares

 

Continguts

 

T. 1 Matrimoni i família. Enfoc sistèmic de la familia. Família sostenible

T. 2 El treball i la família: Conciliació de la vida laboral i familiar

T. 3 La sociologia de la família. Polítiques  familiars i polítiques educatives familiars.

T. 4  Educació, comunicació i mitjans de comunicació: informació  i lleure.

T. 5  Els mitjans de comunicació com eix transversal de l’educació: família i escola

T. 6/7 L’ús dels mitjans de comunicació a l’escola: activitats d’anàlisi crític dels mitjans de comunicació

T. 8 El lleure familiar i mitjans de comunicació

T. 9 Mediació familiar i mitjans de comunicació

T. 10 Addiccions als mitjans de comunicació

T. 11 Orientació i tutoria

T. 12 Estils i habilitats parentals: autoritari, autoritzat, permissiu, negligent

T. 13 Tècniques i instruments de l’acció parental

T. 14/15 Organització de l’acció tutorial: Planificació i programació

 

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

BLOC 1.

ACTIVITATS FORMATIVES:

CT: Classes teòriques

ETG: Estudi  i treball en grup

ETI: Estudi i treball individual

S-T: seminaris - tallers

 

METODOLOGIA

LM: Lliçó magistral/ mètode expositiu

AC: Aprenentatge cooperatiu

 

BLOC 2.

ACTIVITATS FORMATIVES:

 

CT: Classes teòriques

CP: Classes pràctiques

 

METODOLOGIA

LM: Lliçó magistral/ mètode expositiu

AC: Aprenentatge cooperatiu

AOP: Aprenentatge orientat a projectes

EC: Estudi de casos

 

BLOC 3.

ACTIVITATS FORMATIVES:

 

CT: Classes teòriques

CP: Classes pràctiques

S-T: Seminari - Tallers

T: Tutoria

 

 

METODOLOGIA:

LM: Lliçó magistral

AOP: Aprenentatge orientat a projectes

AC: Aprenentatge cooperatiu

EC: Estudi  de casos

 

 

 

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-7 aprenentatge basat en problemes
estudi de casos
mètode expositiu / lliçó magistral
classes pràctiques
estudi i treball individual / autònom
seminaris tallers
CEM-21 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge orientat a projectes
estudi de casos
seminaris tallers
tutories
CG-04 aprenentatge basat en problemes
classes pràctiques
CET-3 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
estudi i treball individual / autònom
tutories
CEM-23 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
mètode expositiu / lliçó magistral
classes teòriques
estudi i treball individual / autònom
CET-3 estudi i treball individual / autònom
tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

BLOC 1.

  • Proves d'execució
  • Proves de resposta curta
  • Entrevista estructurada
  • Portfoli
  • Autoavaluació

BLOC 2

 

  • Treballs i projectes
  • Entrevista estructurada
  • Portfoli
  • Autoavaluació

BLOC 3

 

  • Treballs i projectes
  • Memòria o informe
  • Entrevista estructurada
  • Autoavaluació

 

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Identifica y clasifica los sistemas de parentesco y las diferentes variaciones y formas de la familia a lo largo de la historiaprova d'execució
Define y contrasta los diferentes conceptos de matrimonio y familia en la actualidadportfoli
Descubre y valora la incidencia de determinadas políticas familiares en los resultados escolaresentrevista estructurada
Argumenta y valora la relación (positiva o negativa) entre estos dos elementos: medios de comunicación y educaciónportfoli
Maneja y utiliza los contenidos de los medios de comunicación como recursos didácticos en las diferentes materias y situaciones educativastreballs i projectes
Descubre, conoce y aplica las herramientas de análisis crítico para desentrañar los mensajes de los medios de comunicaciónautoavaluació
Conoce y clasifica la realidad del uso de los medios de comunicación en las familias y valora y argumenta los límites del uso de estos medios con vistas al mejortreballs i projectes
Define y encuadra el concepto de tutoría y orientación familiar y valora su papel en los resultados del quehacer educativomemòria
informe
Comprende la relación entre las habilidades parentales y las habilidades del profesor en el aulatreballs i projectes
Conoce, comprende, clasifica y ensaya las diferentes técnicas de acción tutorial posibles tanto con padres como con alumnosmemòria
informe
Identifica los rasgos fundamentales que deben regir la coordinación de la acción tutorial en una escuela en aras a promover la mayor atención personalizada dememòria
informe

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA

  • Bringué, X. y Sádaba, Ch.(coords.)(2009). Nacidos digitales: una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.
  • Donati, P. Manual de sociología de la familia, Pamplona, EUNSA
  • Donati, P. Famiglia e politiche social. Angeli. Milano 1987
  • Martin López, E, Familia y sociedad. Una introducción a la sociologia de la familia, Madrid, Rialp, 2000
  • Lubic, Chiara. El arte de amar en la familia: respuestas para la vida diaria, Ciudad Nueva, Madrid, 1999
  • D’Agostino, Francesco. Una filosofia della famiglia Giuffrè. Milano. 1999
  • Cadahia, J. Los derechos de la familia en la sociedad Palabra, Madrid 1982
  • Cardus i Ros, S. El desconcert de l'educació : les claus per entendre el paper de la família, l'escola, els adolescents, els valors, la televisió i la incertesa del futur La Campana, Barcelona 2000.
  • Donati, P., La famiglia come relazione sociale Angeli, Milano 1989
  • Martín López, E. TEXTOS DE SOCIOLOGIA DE LA FAMILIA Una relectura de los clásicos (Linton, Tönnies, Weber y Simmel). Rialp. Madrid 1993
  • Fernández de Encinas, S. Sociología familiar Unión Nacional de Asociaciones Familiares, Madrid.1967
  • Johnson, H.M. Sociología y psicología social de la familia Paidós, Buenos Aires. 1967
  • Rossi, G. La famiglia in Europa Carocci, Roma

Material didàctic

      Materials
            A Article Debat. Es la tecnología, estúpido 48.eslatecnologia,estupido.docx 
            ACUDIT n. 1 JORDI LABANDA 094jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 2 JORDI LABANDA 124jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 3. JORDI LABANDA 121jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 4 JORDI LABANDA 123jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 5. JORDI LABANDA 125jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 6 JORDI LABANDA 143jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 7b JORDI LABANDA 118jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n.7 JORDI LAVANDA 137jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 8 JORDI LABANDA 126jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 9 JORDI LABANDA 146jordilabanda.jpg 
            ARTICLE. El pudor se perdió en la red 04.elpudorseperdioenlaredi.pdf 
            ARTICLE. El pudor se perdió en la red II 04.elpudorseperdioenlaredii.pdf 
            ARTICLE "No aparcaremos el portátil" 181noaparcaremoselportatil.pdf 
            ARTICLE Para estudiar, mejor el libre de papel 182paraestudiarmejorellibrodepapel.pdf 
            DOCUMENTACIÓ Deu compromisos del govern de la Generalitat 180deucompromisosdelgovernadelageneralitat.pdf 
            Documento estudio conductas internet 9.estudio_conductas_internet.pdf 
            Jordi Labanda Vida diurna,vida nocturana, vida digital, vida banal 20130205102319410.pdf 
            MAPA DIGITAL 007mapamundodigital.docx 
            Materiales para el debate 018leerenpantallanosenosdatanbien.docx 
            Materiales para el debate. El placer de la lectura 005elplacerdelalectura.docx 
            Materiales para el debate. PowerPoint Mossos d'Esquadra 013internetseguraperajovesmossos.pps 
            Menores en la red I menoresenlaredi.pdf 
            Menores en la red II menoresenlaredii.pdf 
            PORTAFOLIO Sociología de la Família portafoli.docx 
            POWERPOINT BOFARULL Joc i Pantalles 020juegovs.pantallas.pptx 
      Webs d'interès
             http:// 
             http:// 
            CiberFamiliasBofarull http://www.ciberfamilias.com/index.htm 
            Guía videojuegos Bofarull http://www.guiavideojuegos.es/index.htm 
            IINTERÉS GENERAL http://www.internetyfamilia.es 
            OCIO INDOOR http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/index.htm 
            OCIO OUTDOOR http://www.saposyprincesas.com/ 
            ProtégelesBofarull http://www.protegeles.com/ 
            tecnoadicciones http://www.tecnoadicciones.com/ 
            Web de interés http://www.nativos-digitales.net/ 
            Web de interés http://www.pegi.info/es/index/id/206 
            Web de interés http://www.generacionesinteractivas.org/  
            Web de interés http://www.chicoseninternet.com.ar/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00