Assignatura

Introducció a la Història de l'Art i de l'Arquitectura

  • codi 07980
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Mòdul Propedèutic

Matèria: Introducció a la Història de l'art i l'arquitectura

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Guillem CARABÍ - carabi@uic.es

Horari d'atenció

Cita prèvia

Professors:

Dr. Roger Miralles - rmjbcn@gmail.com 

Dra. Jelena Prokopljevic - jprokopljevic@uic.es

Presentació

L'estudi de la història de l'arquitectura és molt util per als arquitectes; volem que els estudiants estudiïn art i arquitectura per pensar l'obra contemporània. Tractarem la història de l'art i de l'arquitectura, de Grècia a la Revolució Francesa, en un semestre, però no farem una visió general. Centrarem la nostra atenció en alguns moments clau o edificis que pensem representatius d'una època.

Requisits previs

Coneixement de la llengua anglesa, que és en la que s'imparteix l'assignatura en la seva totalitat.

Objectius

Volem que l'alumne:

- entengui la història des d'un punt de vista contemporani

- reconegui els diferents períodes de la història de l'art i de l'arquitectura en un lloc tan particular com Barcelona

- assoleixi les eines contemporànies per analitzar les obres d'art i d'arquitectura

- analitzi les obres d'art i de l'arquitectura tant des del dibuix com des dels textos

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 48 - Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • 49 - Coneixement adequat de la història general de l'arquitectura.
  • 54 - Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història de les belles arts i les arts aplicades.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha de ser capaç al finalitzar el curs de:

- Reconèixer els estils d'arquitectura, escultura i pintura donats durant el curs

- Saber les característiques més importants d'aquests estils

- Descriure un edifici, una escultura i una pintura correctament i utilitzant la terminologia adequada

- Saber els artistes que n'han estat protagonistes

- Reconèixer les obres cabdals de cada moviment, saber-ne l'artista i el segle

Continguts

- “Per a què estudiar la història de l'arquitectura?

Introducció. Formació dels grups de pràctiques 

 - “La idea d'Espai a l'arquitectura grega"

Exercicis de dibuix sobre els temples grecs 

 - “La República romana i la colònia”

Circuit: Barcelona romana

 - “Tècniques constructives al darrer període de Roma i les primeres arquitectures cristianes”

Informe històric i gràfic. Revisió i organització de la informació recopilada

 - “Des de Ravenna a San Climent de Taüll. Arquitectura bizantina i romànica”

Circuit: MNAC – seccions romàniques i gòtiques.

 -“Societat gòtica i arquitectura”

Circuit: Barcelona gòtica.

 - “Giotto i la Capella degli Scrovegni

Informe històrico i gráfic. Revisió i organització de la informació recopilada

 - “Brunelleschi a Santa Maria in Fiore, il Duomo

Presentació de la recerca i anàlisi dels edificis

 - “Alberti i la Teoría de l'arquitectura”

Presentació de la recerca i anàlisi dels edificis

 - “Michelangelo, il divino

Presentació de la recerca i anàlisi dels edificis

 - “Bernini y Borromini”

Presentació de la recerca i anàlisi dels edificis

 - “La Ilustración y la Revolución Francesa”

Presentació de la recerca i anàlisi dels edificis

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes seran teòriques i pràctiques

La primera part de la classe serà teòrica; els estudiants  hauran de  contrastar la informació impartida a les classes amb la informació que puguin haver llegit prèviament.

La part pràctica es dividirà en dues parts; els estudiants disposaran d'un notebook i d'un exercici de recerca sobre un edifici de rellevància.

El quadern haurà de contenir dibuixos dels diferents períodes estudiats a classe, notes de les conferències afegint informació, esboços, esquemes, mapes, etc., informe històric y gràfic de les visites.

L'exercici de recerca haurà de realitzar-se mitjançant el redibuix dels edificis, una maqueta d'una part de l'edifici i una explicació de l'edifici. Tots los els exercicis de recerca es presentaran a classe. 

   
ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
48 49 54 1,5
Classe participativa
48 49 54 0,2
Classe pràctica
48 49 54 1,1
Tutories
48 49 54 0,2
Estudi individuals o en grup
48 49 54 3

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

- 2 examens (50%)

- Quadern de notes (notebook) i participació i rendiment a classe (20%)

- Exercici de recerca (30%)

Bibliografia i recursos

- Pevsner, N., An Outline of European Architecture, Thames and Hudson, London, 2009

- Fletcher, B., The History of Architecture by the comparative Method, Batsford, London, 2012

- Giedion, S., The Eternal Present: the beginnings of art. Bollingen Foundation, New York 1962

- Martienssen, R. D., The idea of space in Greek architecture, with special reference to the Doric temple and its setting, The Witwatersrand university press, Johannesburg, 1954

- Robertson, D.S., Greek and Roman Architecture, Cambridge University press, 1974

- Schapiro, M., Romanesque Art. Selected Papers, George Braziller, New York, 1977

- Puig i Cadafalch, J., L’arquitectura romànica a Catalunya, Ed. Base, Barcelona 2016

- Frankl, P., Gothic Architecture, Yale University Press, New Haven and London, 2000

- Worringer, W., Form Problems of the Gothic, G.E. Stechert & Co., New York, 1910

- Argan, G.C., Renacimiento y Barroco, Akal, Torrejón de Ardoz 1987

- Bellosi, Luciano. La Pecora di Giotto, Abscondita, Milano, 2015

- Scott, Geoffrey, The Architecture of Humanism; A Study in the history of Taste Houghton Mifflin Company, Boston and New York, 1914

- Fanelli, Giovanni, Brunelleschi’s Cupola: Past and Present of an Architectural Masterpiece. Mandragora, Firenze, 2004

- Argan, G.C.. Brunelleschi. Mondadori. Milano 1955

- Alberti, L.B., The ten books of architecture. Dover, New York, 1986

- Travenor, R., On Alberti and the art of Building, Yale University press, New Haven, London, 1998

- Rowe, C.,  The mathematics of the ideal villa and other essays, MIT Press, Cambridge, 1976

-  Eisenman, P., Palladio virtuel, Yale University Press, New Haven, London, 2015

- Trager, Philip, The villas of Palladio, Little, Brown, Boston, 1986.

- Ruschi, P., Michelangelo architetto a San Lorenzo, Mandagora, Firenze, 2007

- Brothers, C., Michelangelo, drawing and the invention of architecture Yale University press, New Haven, London, 2008

- Argan, G.C., Contardi, B., Michelangelo architect, Thames and Hudson, London, 1993

- Blunt, A., Art and Architecture in France 1500-1700. Yale University press, New Haven, London, 1999

- Portoghesi, Paolo, Storia di San Carlino alle Quatro Fontane, Newton & Compton, 2001

- Blunt, A., Borromini. A. Lane, London 1979

- Borsi, Franco. Bernini. Ed. Akal, Madrid 1998.

- Wittkower, Rudolf. Architectural principles in the age of humanism. Tiranti, London 1952

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00