Introducció als Projectes Arquitectònics
Mòdul: Mòdul Propedèutic
Matèria: Introducció als projectes arquitectònics
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Ana COCHO - acocho@uic.es
Horari d'atenció
*** Cal reservar cita via correu electrònic per a tots els professors:
Ana Cocho-Bermejo - acocho@uic.es;
Patricia Tamayo - patriciatamayo@coac.net;
Estel Ortega - eortega@uic.es;
L'assignatura d'INTRODUCCIÓ Als PROJECTES ARQUITECTÒNICS és un primer contacte amb el que serà el tronc central de la carrera d'Arquitecte.
Tema: El pensament i procés projectual
El primer any, el focus del nostre ensenyament està enfocat a que els alumnes entenguin el que és el procés de disseny. Que entenguin el que són les seves fases, analisis, decisions, feedback, Rethinking, etc ... i, sobretot, que entenguin com s'inicia aquest procés des del entendimeinto i analisis del lloc fins a la proposta final.
És per això, que es planteja un únic exercici en el qual puguin anar entenent cada pas d'això procés. L'exercici abarcala des de l'escala urbana a l'escala de disseny d'habitatge unifamiliar.
Cada classe es considera un Workshop de treball, no una cita per correcció amb el professor, per tant, els estudiant hauran de ser-hi al llarg de totes les hores que duri la classe treballant.
Cada dia, de 9 a 10, es dóna una Master Class que al llarg del curs vagi acostant a l'alumne a les diferents fase d'aquest procés de disseny arquitectònic.
Així per exemple, el primer dia, a més de les condicions de evaluacion del curs i que s'expliqui l'exercici, es drealiza una classe sobre el lloc i com analitzar-lo i realitzar diagrames sobre ell mateix.
El segon, es parla a la Master Class sobre diferents processos d'entesa del que és la inspiració per l'arquitecte mostrant molts projectes de diferents arquitectes i com es posicionen davant el mateix lloc.
Es proposa que a més dels panells i documents finals, els alumnes entreguin un sketchbook que se'ls donarà el primer dia en el qual han de reflectir les seves idees, croquis i referències.
A l'efecte de reforçar aquest aprenentatge no es corregiran a classe pantalles d'ordinador, tauletes o telèfons mobiles, sinó només el sketchbook, els dibuixos o plànols i les maquetes.
Sobre es busca que entenguin el procés projectual, l'assimilin a la personalitat de cada un i aprenguin a desenvolupar el seu propi pensament crític.
Per tant, la adquisicón d'aquestes capacitats i enteniment del procés serà part important per a la decisió sobre la qualificació final de l'alumne.
No hi ha requisits previs.
L'objectiu de l'assignatura és aconseguir que l'alumne sàpiga desenvolupar les seves idees per convertir-les en un projecte arquitectònic que doni resposta a l'enunciat de l'assignatura.
L'alumne ha de enteder la necessitat de treball i anàlisi a diferents escales així com la necessitat d'anàlisi i presa de decisions sobre els seus propis plantejaments: Ha de desenvolupar capacitat de pensament crític i de transformació del feedback rebut en noves variacions / cambion en la seva proposta projectual.
A partir d'un programa bàsic preestablert, l'alumne treballarà en una idea-força que gràcies a un llenguatge gràfic precís, creatiu i personal esdevingui un projecte arquitectònic.
Cada dia, de 9 a 10, hi ha una classe magistral que al llarg del curs apropa l'estudiant a les diferents fases d'aquest procés de disseny arquitectònic.
Per exemple, el primer dia, a més de les condicions d'avaluació del curs i per explicar l'exercici, es desenvolupa una classe al lloc i sobre com analitzar-la i fer diagrames sobre la seva naturalesa i condicions.
El segon dia es discutirà durant la Classe Mestra com diferents processos d'entendre què inspiració per a l'arquitecte pot acabar en propostes completament diferents. Molts projectes que diferents arquitectes proposen per al mateix lloc i com es posicionen sobre el breu serà la base del debat.
Es proposa que, a més dels panells i els documents finals, els estudiants presentin un quadern de dibuix que se li donarà el primer dia en el qual hauran de reflectir les seves idees, esbossos i referències.
El model serà la base per a la presentació de projectes individuals i ha d'anar acompanyat d'un estudi individual
de la zona, amb fotografies, mapes, diagrames, etc.
El curs es divideix en 15 sessions durant el segon semestre.
Les sessions es realitzen als Diluns de 9 a 13 hores.
Es donarà un calendari detallat als estudiants el primer dia de la classe.
També es podrà trobar informació a la pàgina de la intranet de l'assignatura.
Les classes s'estructuraran en dos formats:
Classes tipus 1 a tot el grup (9 a 10h): tempestes cerebrals, conceptes generals, tipologies, conceptes urbans, expressius gràfics, edificis, estructures, espai urbà, gratacels, conceptes de sostenibilitat, orientació, composició i tipus, etc.
Classes de taller (de 10 a 13 hores): correccions personals, un per un, per part del professor assignat en cada sessió. Supervisarà de prop els desenvolupaments, de setmana a setmana, proporcionant pautes de projecte, conceptes i referències útils per als estudiants.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 03 04 05 06 10 1-T 2-T 34-T | 1 |
Classe participativa | 03 04 05 06 10 1-T 2-T 34-T | 0,5 |
Classe pràctica | 03 04 05 06 10 1-T 2-T 34-T | 0,5 |
Tutories | 03 04 05 06 10 1-T 2-T 34-T | 1 |
Estudi individuals o en grup | 03 04 05 06 10 1-T 2-T 34-T | 3 |
*** Condicions de qualificació i regles generals
_La assistència es controlarà al començament de cada classe a les 9:00 a.m.
_No es permet sortir de la classe abans del final de la mateixa a menys que els professors permetin que els alumnes ho facin.
_La arribada tardana comptarà com 1/2 assistència, de manera que, si s'arriba tard 2 dies, això comptarà com un dia que no s'assisteix a la classe.
_Todos els estudiants que vulguin corregir deuen portar ser dibuixos, maquetes o esbossos. No es corregiran pantalles d'ordinador, tauletes o telèfons mòbils.
_ Perquè un alumne tingui dret a ser avaluat, ha d'assistir al 80% de les classes.
_Les justificacions d'assistència (certificats mèdics, etc.) s'han d'enviar per correu electrònic abans que comenci la classe, és a dir, abans de les 9:00 a.m. de casa classe. Els viatges que no siguin per condicions urgents mèdiques / familiars no seran considerats com una justificació per a la no assistència.
_El "Cuardeno" és una eina que es necessitarà en totes les classes. Ha d'usar-se, omplir-se de idees i referències i dibuixar-se sobre ell.
_La lliurament intermèdia serà avaluada i comptarà com el 30% de la nota final. El lliurament final tindrà un valor del 70% de la qualificació final.
_El "Quadern" s'ha de lliurar amb els documents finals de lliurament. Si no es fa, es retirarà el dret a ser avaluat.
K. Frampton. “Historia y critica de la Arquitectura Moderna” Colección Estudio Paferback, Editorial Gustavo Gilli.