Projectes 2
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Projectes 2
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
Responsable
El curs de projectes 2 de l'ESARQ es centrarà en l'habitatge emfatitzant l'aprenentatge per projectar tipologies, formes d'agregació, distribució i relació d'habitatge.
Al mateix temps en aquest curs investigarem al voltant de noves formes d'habitar, proposant noves formes de viure, aproximant-se a diferents contextos socials així com de relació de l'habitatge amb altres usos.
El segon semestre del curs de 2n s'orienta a l'aprenentatge i adquisició de l'instrumental necessari tant per a projectar com per a representar i comunicar l'arquitectura d'habitatge mitjançant el desenvolupament d'un projecte propi i individual per part de l'alumne.
El curs 2017-2018 està format per 2 grups de professors d'àmplia experiència en el camp de l'habitatge:
Grup A
Dr. Arq. Borja Ferrater & M. Arch Ignasi Gutiérrez
Grup B
M. Arch. Tomeu Ramis
Professora coordinadora del curs: Estel Ortega
Cal que l'alumne tingui coneixement de la geometria descriptiva i dels diferents sistemes de representació gràfica, així com dels principals elements constructius que defineixen un espai arquitectònic.
També és essencial que estigui familiaritzat amb les mesures en l'arquitectura i especialment aquelles que es refereixen a l'abast de la vida domèstica.
D'altra banda, ha de tenir un esperit de capacitació que l'animi a treballar i investigar buscant referències i models, tant a través de les recomanacions dels professors al taller, com mitjançant l'estudi de la bibliografia recomanada o la investigació personal.
Les dinàmiques de volum i treball que es requereixen durant el curs són molt intenses, pel que és necessari que l'alumne tingui una gran capacitat de treball que li permeti seguir el ritme del curs.
És imperatiu que l'estudiant hagi assolit la maduresa suficient per abordar la complexitat d'integrar els diferents factors condicionants en l'exercici. Tant el desenvolupament conceptual del projecte com el rigor i la disciplina es valoraran a l'hora d'organitzar i representar el treball.
Per tant, a més del correcte desenvolupament d'un projecte conceptual propi, es valorarà que l'alumne s'hagi familiaritzat amb les dimensions de la casa, les condicions d'accessibilitat, els sistemes d'agregació, implantació, respecte amb l'entorn i sigui rigorós amb el presentació del projecte.
El segon any està dirigit a aprendre sobre el disseny d'habitatges, per tant, és essencial per aconseguir competències com ara el disseny i l'organització eficient d'una llar, en funció dels diferents programes proposats. Però també és essencial que l'alumne demostri les seves habilitats en tècniques de representació i comunicació del seu projecte.
Aquesta és la raó per la qual el mestre també avaluarà la qualitat de les seccions de plantes, plantejades, models, perspectives, vídeos, gràfics per ordinador i tota la gamma de possibles eines de representació que l'arquitecte té a la seva disposició.
L'alumne ha de saber com transmetre la idea del projecte, explicar el concepte del seu projecte, així com la seva estructura i organització espacial en termes de programa d'habitatge, circulació, il·luminació, integració de l'entorn i l'explicació correcta de l'organització. estratègia del projecte. A més, es valorarà la integració dels continguts desenvolupats en les diferents àrees.
L'objectiu de l'assignatura és aconseguir que l'alumne sàpiga desenvolupar les seves idees per convertir-les en un projecte arquitectònic que doni resposta a l'enunciat de l'assignatura: una casa unifamiliar aillada.
A partir d'un programa bàsic preestablert, l'alumne treballarà en una idea-força que gràcies a un llenguatge gràfic precís, creatiu i personal es convertirà en un projecte arquitectònic.
La proposta per a aquest segon semestre de Projectes II (Disseny Studio II) es considera un exercici a partir de l'abstracció, on el tema principal sempre és l'habitatge, centrat en el concepte de cohabitació i co-treball.
Com és habitual, durant el segon semestre, triem una ubicació en un context dens i urbà, equilibrant el primer semestre, on treballem en un entorn més paisatge i rural.
Anem a treballar la idea del buit versus l'espai ple. Es proposa un programa molt flexible perquè l'alumne pugui centrar-se en el tema de la cohabitació.
PROGRAMA
La primera premissa de treball del projecte és treballar dins del volum marcat de 30mx30mx30m (és a dir, un cub imaginari) com a límit.
A partir d'aquí, l'estudiant té absoluta llibertat amb el que vol fer, en decidir com definir la volumetria i la relació entre plenitud i buit.
Cal tenir en compte la relació entre l'edifici i l'espai públic, que serà el tema principal de la proposta.
LLOC
Proposem una localització situada a la Barceloneta, en una zona molt simbòlica al final de l'eix de Joan de Borbó en el seu encreuament amb la plaça del Mar, que és l'inici del passeig marítim de la Barceloneta.
Partim de l'argument que la nova intervenció s'iniciaria a partir de la demolició de l'edifici existent, a causa de la seva dubtosa qualitat arquitectònica, també perquè actualment s'estableix com a tap en un lloc estratègic, en un espai urbà que s'hauria d'articular de nou.
El projecte incorpora, per tant, una condició de millora urbana com un concepte que s'ha de tenir en compte en els diferents projectes. La relació amb l'espai públic s'ha de considerar com una part integral del projecte, així com les relacions amb els carrers i els eixos del medi ambient.
Finalment, hi ha un debat social molt interessant en aquesta proposta, ja que actualment aquesta àrea s'ha convertit en un escenari de controvèrsies sobre la convivència entre veïns i els fluxos desproporcionats de turistes i l'augment dels pisos turístics, per tant, també és necessari que els estudiants estudien formes de mitigació d'aquests conflictes, tenint en compte el tipus d'usuari i el tipus d'habitatge al qual es dirigeix el seu projecte.
Estructura general del curs
Horari: DIVENDRES, de 09:30 h. a 14:30 h.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,6 |
Classe participativa | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,6 |
Classe pràctica | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,65 |
Tutories | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,65 |
Estudi individuals o en grup | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 2,5 |
El curs consisteix en un exercici basat en el desenvolupament d'un projecte d'habitatge. Això significa un sol exercici, una sola durada del projecte, la durada de tot el curs.
L'avaluació final del curs es resumeix en una qualificació que avalua tant el resultat final com l'evolució del projecte de l'alumne.
LLIURAMENTS
El cronograma estableix les dates de lliurament dels diferents exercicis.
El curs consisteix en una presentació final amb un jurat extern i presentacions parcials del seguiment del projecte. Tots són obligatoris i compten amb l'avaluació final del curs.
El format i els requisits de cada presentació seran impartits pels professors durant el curs, tot i que en general ha de complir els criteris:
BIBLIOGRAFIA GENERAL